עיוותי גפיים אצל ילדים

(0)
לדרג

עיוותי גפיים אצל ילדים עשויים להסתדר באופן ספונטני, אך לא כדאי לקחת סיכון. "שיטת הגבסים" בשבועות הראשונים אחרי הלידה - יעילה מאוד

מאת: מאת ד"ר אלן ענר

עיוות גפיים הוא עיוות מולד, מתפתח או נרכש (למשל לאחר שבר), במבנה הידיים, הרגליים, או בשניהם גם יחד, ושחורג מהטווח הרפואי המקובל. עיוותי הרגליים השכיחים ביותר הם סיבוב פנימי או חיצוני מוגבר, רגלי X או O ועיוות של צורת כף הרגל. עיוותים אלו הם בגדר סטייה שנמצאת בטווח התקין לגיל הילד שמקורה אינו בהפרעה בגדילה או בעיוות מולד - כך שסופה שתיפתר ללא התערבות. למרות זאת, בחלק מהמקרים דרושה התערבות רפואית.

מהן הסיבות לעיוות גפיים אצל ילדים?

עיוות מולד: שני הגורמים העיקריים הידועים הם הגורם הגנטי והתנאים בהם התפתח העובר. לדוגמה, בהריון מרובה עוברים צפוף יותר באופן טבעי, ויש פחות מקום להתפתחות של כל אחד מהעוברים, מה שעלול לגרום להתפתחות עיוותים אצל העוברים. ברוב המקרים, עיוותים אלה חולפים לאחר הלידה, כחלק מתהליך הגדילה הטבעי של היילוד במקום מרווח ולא צפוף.

עיוות מתפתח: לרוב, צורת הרגליים של ילדים עוברת שינויים רבים עד שהילד מגיע לגיל 6. לכל גיל יש צורת רגליים אופיינית ובכל אחד מהשלבים עלולים להתפתח שינויים במבנה הרגליים, שמוגדרים מחוץ לטווח התקין.

לכל גיל צורת רגליים אופיינית. צילום: שאטרסטוק
לכל גיל צורת רגליים אופיינית. צילום: שאטרסטוק

צורת הרגליים בגיל 1-3 שנים, נוטה בדרך כלל להיות בצורת "O", בעיקר אצל בנים ואצל פעוטות שהתחילו ללכת מוקדם. הנטייה הזו חולפת סביב גיל 3, אז הרגליים מתיישרות ועוברות למצב ההפוך - מצב "X" ומתיישרות חזרה בסביבות גיל 6. טווח התקין רחב, וטיפול רפואי נדרש רק כאשר הסטייה חורגת מטווח זה.

מהם סוגי העיוותים הקיימים וכיצד הם מטופלים?

קיימים סיווגים (קלסיפיקציות) שונים לפי דרגת חומרה, מיקום העיוות וגיל הילד. דוגמה לעיוות קשה ויחסית שכיח היא ה-Club Foot (רגל קלובה): עיוות שפוגע בהתפתחות רגל התינוק ויוצר עיוות מהברך ועד לכף הרגל. העיוות מלווה בדלדול שרירי השוק, בהטיה קשה ונוקשה של קרסול וכף רגל לכיוון פנימי ולאחור ונוצר הבדל בגודל הרגליים. הגורמים לעיוות זה אינם ידועים, אך ברוב המקרים הוא מתגלה כבר במהלך ההריון, בשלב סריקת המערכות.

כיום, העיוות ניתן לטיפול באמצעות שיטות טיפול מוצלחות מאוד, ע"ש PONSETTI, המבוססות על תיקון הדרגתי בעזרת גבסים לאחר הלידה, עוד בטרם שוחרר הוולד מבית החולים. הגבסים מוחלפים אחת לשבוע עד ל-10 ימים, עד שהתינוק מגיע לגיל 6-8 שבועות, כאשר בכל החלפת גבס מתקנים באופן הדרגתי את העיוות. בגיל 6-8 שבועות, יש צורך בביצוע ניתוח קטן, בהרדמה מקומית, לחיתוך גיד אכילס שנשאר מקוצר ולא ניתן להאריך אותו באמצעות גבסים.

לאחר ניתוח זה, כשהעיוות בכף רגלו של הילד מתוקן לחלוטין, מגבסים את רגליו של הילד למשך חודש. לאחר שלב זה, עליו לנעול נעליים אורתופדיות עד לגיל שנה. השיטה מביאה לתוצאות טובות מאוד לתיקון ה-CLUB FOOT, ומאפשרת לילד להגיע לגיל הליכה עם כפות רגליים תפקודיות. עם זאת, חשוב לציין כי השיטה אינה מתקן מה שפגום גנטית - והרגל עם העיוות לעולם תהיה קטנה ודקיקה יותר יחסית לרגל הבריאה.

מומלץ להתייעץ עם אורתופד ילדים מומחה. צילום: שאטרסטוק
מומלץ להתייעץ עם אורתופד ילדים מומחה. צילום: שאטרסטוק

צורת הרגליים, בגיל 1-3 שנים, נוטה בדרך כלל להיות בצורת "O", בעיקר אצל בנים ואצל פעוטות שהתחילו ללכת מוקדם. הנטייה הזו חולפת סביב גיל 3, אז הרגליים מתיישרות ועוברות למצב ההפוך - מצב "X" ומתיישרות חזרה בסביבות גיל 6. טווח התקין רחב, וטיפול רפואי נדרש כאשר הסטייה חורגת מטווח זה.

עיוותים קלים ובינוניים: באים לידי ביטוי למשל, בהטיית האצבעות פנימה. בחלקם הגדול, לעיוותים אלה יש נטייה טבעית לתיקון עצמי אך לעתים נדרש סיוע קל.

כאמור, ברוב המקרים העיוות, אם הוא נמצא בטווח הנורמה, מסתדר מאליו. לכן, תפקידו של אורתופד הילדים המומחה הוא לזהות את הילדים שבהם יש לטפל בזמן, כדי שהעיוות יתוקן בצורה משביעת רצון.

לצורך החלטה האם יש מקום לטיפול או לא, האורתופד משכלל את הממצאים בבדיקה הגופנית, את גילו של הילד ואת הידע הרפואי העדכני. כך למשל, מומלץ להתערב בטיפול ניתוחי בילדים עם רגלי "O" מעל דרגה מסוימת - עיוות שלא עבר תיקון עצמי עד לגיל 3. לעומת זאת, אין צורך להתערב ניתוחית אצל ילדים בעלי רגלי "X" שלא תיקנו את עצמם עד גיל 6, אלא אם זווית הסטייה חריגה ופוגעת בתפקוד הילד או בהמשך צמיחה תקינה. מסיבה זו, יש חשיבות רבה לבדיקה אורתופדית של הילד עם תחילת ההליכה, בגיל שנתיים - שלוש ועוד לפני כיתה א'. עיוותים קלים ניתן לתקן במקרה הצורך, רק באמצעות גבס או סנדל אורתופדי.

עיוותים מולדים קשים מאוד: למרבה הצער, ישנם עיוותים מולדים, נדירים מאוד, שלא תמיד הרפואה יכולה לתקן באופן מוחלט, גם לא באופן חלקי. כך למשל, ילד שנולד עם חסר של עצמות הרגל או עם חסר של חלקים מסוימים וכדומה. מאחר שבישראל כמעט כל אישה הרה עוברת סריקת מערכות, עיוותים אלה מתגלים בשלב מוקדם וברוב הגדול של המקרים, עם גילוי העיוותים - מגיע ההריון לקיצו.

מהו אחוז ההצלחה של הטיפולים האורתופדיים?

התשובה תלויה כמובן בסוג העיוות ובדרגת חומרתו. יש בארץ אורתופדיית ילדים מצוינת, עם מומחים מנוסים ומעודכנים והתוצאות של הטיפולים הניתוחיים לא נופלות מאלה שבמרכזים הטובים בעולם.

ד"ר אלן ענר הוא אורתופד ילדים מומחה, מייסד ומנהל בדימוס של היחידה לאורתופדיית ילדים בבית החולים וולפסון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום