מדריך: בחירת מין העובר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים לבחור מראש את מין העובר? חישובי ימים ושטיפת נרתיק - אינם מבטיחים תוצאות. רק בהפריה חוץ גופית בשילוב עם בדיקה מעבדתית גנטית PGD יש 100% הצלחה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307853 (מספר מקשר)

למרות האמונות השונות, אף אחת מהשיטות המתבססות על שינוי תזונתי, שינוי בהרגלי המין ועוד - לא הוכחו כיעילות, לקביעה מראש של מין העובר. בכתבה זו, נבחן את השיטות השונות הללו ואת אמינותן, כמו כן נציג את הדרך היחידה היכולה להבטיח ב-100% את מין הילוד. נסקור גם את הזכאים לדרך זו על פי אמות המידה של משרד הבריאות.

מדוע להשפיע על מין היילוד מראש? למה לא לתת לטבע לעשות את שלו?

זוגות רבים מעוניינים לנסות להשפיע על מין היילוד מראש, מסיבות רבות ומגוונות שלא כולן רפואיות. סיבה רפואית לבחירת מין הילוד הינה החשש להורשת מחלות גנטיות הפוגעות במין אחד - ולא במין אחר. לשם כך, נוקטים בשיטות שונות ומשונות, כדי לעשות זאת. בין השאר, זוגות רבים מנסים להשיג זאת באמצעות שינויים בתזונה, שטיפות נרתיקיות לאחר יחסים או תזמון מועד יחסי המין לפי מועדי הביוץ. ישנם זוגות שאף יוציאו אלפי שקלים, בניסיון להגיע לתוצאה הרצויה להם.

מה כוללות השיטות התזונתיות?

אחת האמונות המרכזיות בתחום היא כי דיאטה עשירה בסידן ובמגנזיום מעלה את הסיכוי להולדת בת ואילו דיאטה עשירה בנתרן ובאשלגן מעלה את הסיכוי להולדת בן. למרות שהיא מקובלת, שיטה זו אינה מבוססת על מחקר - ולא הוכחה במחקר מדעי כלשהו.

אפשר להשפיע על מין היילוד? צילום: shutterstock
אפשר להשפיע על מין היילוד? צילום: shutterstock

מהן השיטות הקשורות למועדי הביוץ של האישה?

אחת האמונות גורסת, למשל, כי קיום יחסי מין סמוך למועד הביוץ של האישה מעלה את הסיכוי לבן, ואילו קיום במועד רחוק מהביוץ מעלה את הסיכוי לבת. אך הסבר זה אינו נתמך בממצאים המתקבלים ממחקרי אוכלוסייה רחבים - ולא נמצא קשר כזה, בין מועד קיום יחסי המין (ביחס למועד הביוץ) לבין יחס הלידות של בנים לעומת בנות.

טענה דומה אחרת גורסת כי אם מקיימים יחסי מין ביום הביוץ של האישה, עולה הסיכוי להולדת בן; ואם מקיימים יחסי מין מספר ימים לפני הביוץ, עולה הסיכוי להולדת בת. גם כאן, מחקרי אוכלוסייה נרחבים אינם מעלים ממצאים המאשרים את הקשר הזה, בין מועד קיום יחסי המין, מועד הביוץ ומין העובר.

חשוב מכך: שיטה זו אינה ניתנת לביסוס, גם משום שידוע כי לזרע יש יכולת להישאר במערכת ההפריה עד חמישה ימים לפני שההפריה עצמה מתבצעת, כך שגם אם יחסי המין התקיימו במועד כזה או אחר, ייתכן פער של 5 ימים - עד שההפריה עצמה מתבצעת בפועל.

עוד טענה, שלא נמצא לה שום בסיס מחקרי, היא כי הזמן שלוקח לאישה להיכנס להריון משפיע על מין העובר - וכי ככל שפרק הזמן קצר יותר, כך גדלים הסיכויים לבן.

איזה עוד שיטות שגויות נהוגות לקביעת מין העובר מראש?

יש הטוענים כי יצירת שינויים בסביבת הנרתיק, מאפשרת ליצור העדפה של קליטת סוג זרע מסוים, היכול להגביר את הסיכוי להולדת בת או בן, בהתאם לסוג הזרע שנקלט. שיטות אלה ממליצות על שטיפות נרתיק שונות, כך שהנרתיק יהיה עמיד לסוגי זרע מסוימים - וייתן "עדיפות" לאחרים.

יחד עם זאת, הטענה שסוגי זרע שונים אינן עמידים באותו אופן לסביבה נרתיקית כזו או אחרת, אינה מבוססת על מחקרים. והיא גם לא נמצאה כיעילה מבחינה מדעית.

שיטות שונות לבחירת מין היילוד. צילום: shutterstock
שיטות שונות לבחירת מין היילוד. צילום: shutterstock

מהי שיטת אריקסון לקביעת מין העובר? מדוע היא אינה יעילה?

בשיטת אריקסון, משתמשים בשדה חשמלי כדי להפריד ולאסוף את הזרעונים הנושאים את המטען הגנטי של המין הרצוי - ורק אותם מזריעים באופן מלאכותי ברחמה של האישה. גם שיטה לא הוכחה כיעילה; וגם ההנחה מאחוריה, אף על פי שהיא הגיונית, אינה ניתנת לביצוע באופן מלא: לעולם לא ניתן להפריד באופן מלא את סוגי הזרעונים השונים. תמיד יישארו אחרי ההפרדה שני הסוגים - ואי אפשר יהיה לקבוע מראש איזה מהם יפרה את הביצית, בסופו של דבר.

אז איך זה בכל זאת ניתן לקבוע מראש את מין היילוד? מהי השיטה המוכחת?

לפני הכול, חשוב להבין כיצד נקבע מין היילוד באופן טבעי - בעת ההפריה. מה שקובע את מין העובר הם כרומוזומי המין של הגבר. האישה תורמת בביצית כרומוזום X יחיד ולפי התרומה של הזרעון יקבע מין הילוד. אם הזרעון של הגבר, שמפרה בסופו של דבר את הביצית, מכיל כרומוזום Y אזי תתקבל ביצית המכילה זוג כרומוזומי מין XY ונוצר עובר זכרי. לעומת זאת, אם הזרעון המפרה מכיל כרומוזום X אזי תתקבל ביצית המכילה זוג כרומוזומי מין XX ונוצר עובר נקבי.

למעשה, על עובדה זו מבוססות גם כל השיטות השונות שהוזכרו קודם - אך אף אחת מהן לא הוכחה כאפשרית או כיעילה. הסיבה שעדיין ממשיכים להאמין בשיטות אלה היא כי יש להן סיכוי להצלחה באופן סטטיסטי, של כ-50 אחוז - ואלה הסיכויים שקיימים באופן טבעי, עם או בלי קשר להתערבות חיצונית.

לעומת זאת, קיימת שיטה אחת, מוכחת מדעית, העושה שימוש בעובדה נתונה זו - ובאמצעותה כן ניתן לקבוע מראש את מין העובר - וזו ההפריה החוץ גופית בשילוב עם בדיקה מעבדתית גנטית העונה לשם PGD Pregestational Genetic Diagnosis.

בשיטה זו נוצר עובר במעבדה מביצית וזרע של ההורים ובשלב מאוד ראשוני שלו, טרם החזרתו לחלל הרחם דוגמים תא מהעובר. מבצעים בדיקה גנטית וכך ניתן לדעת את מין העובר הנוצר ולהחזיר עוברים ממין מסויים בלבד. ניתן כמובן לבדוק דברים נוספים כמו מחלות העוברות בתורשה זהו אכן השימוש העיקרי של שיטה זו.

הפריה חוץ גופית. צילום: shutterstock
הפריה חוץ גופית. צילום: shutterstock

מהם אחוזי ההצלחה בשיטה זו?

אחוזי ההצלחה עומדים על 100%. יש לזכור שמדובר בתהליך של הפריה חוץ גופית החושף את האישה לסיכונים הבריאותיים הכרוכים בכך.

מי בכל זאת רשאי לבצע הליך זה? מדוע ישנן מגבלות להפריה חוץ גופית, כשיטה לקביעה מראש של מין העובר?

מסיבות אתיות ברורות, הליך כזה של קביעת מין היילוד מראש, חייב להיות מבוסס על סיבה רפואית ברורה; או, לחילופין, להינתן במקרים ובנסיבות חריגים במיוחד.

הסיבה הרפואית נטועה ברצון למנוע מצב של הורשה גנטית של מחלה קשה. לדוגמה, אם קיימת במשפחה מחלה תורשתית, כמו "איקס שביר", המאופיינת בפיגור שכלי אצל גברים בלבד, מטרת אישור ההליך היא לוודא מראש כי העובר שייוולד יהיה ממין נקבה.

חוזר מנכ"ל משרד הבריאות בנושא קובע כי קביעת מין הילוד מסיבה רפואית אפשרי במחלות עם תאחיזה לכרומוזומי המין, וכי בחירת מין הילוד מסיבה שאינה רפואית אינה מותרת, למעט במקרים חריגים במיוחד ובנסיבות ובמגבלות מחמירות במיוחד.

בחירת מין הילוד מסיבות שאינן רפואיות תשקלנה על ידי הוועדה על פי הקריטריונים הבאים המצוטטים מחוזר מנכל משרד הבריאות:

1. קיים סיכון ממשי וניכר לפגיעה מהותית ומשמעותית בבריאות הנפשית של ההורים או אחד מהם, או של הילד העתיד להיוולד, אם לא יבוצע ההליך המבוקש.

2. למבקשים יש כבר לפחות ארבעה ילדים משותפים מאותו מין, ואין להם ילדים בני המין השני, למעט מקרים חריגים ונדירים ביותר, ומנימוקים מיוחדים שירשמו בהחלטת הוועדה.

3. ההורים המיועדים קיבלו יעוץ גנטי ובו הובהרו להם כל פרטי התהליך, סיכוייו וסיכוניו, וכן השיקולים האתיים הכרוכים בברירת המין בטרם השרשה, שלא למטרה רפואית, לרבות מעמדם וגורלם של עוברים מהמין, שלא נבחר להשרשה, וההורים נתנו הסכמתם מדעת בכתב לביצוע ההליך, וכן בכפוף לכך שניתנה הסכמה מדעת נפרדת של ההורים לביצוע IVF.

4. הוסבר להורים המיועדים כי אם העוברים התקינים שנוצרו אינם מהמין המבוקש, לא יינתן אישור למחזור הפריה חוץ גופית נוסף למטרת ברירת המין, טרם שנעשה שימוש למטרות רביה בכל העוברים התקינים שנוצרו.

5. לאחר שקילת ההיבטים המקצועיים והאתיים שוכנעה הועדה כי קיימת הצדקה כבדת משקל לברירת מין היילוד במקרה הנדון.

במסגרת שיקוליה תיתן הועדה דעתה, בין היתר, לשיקולים הבאים:

*האם ההורים המיועדים נזקקים מסיבה רפואית להליך של הפריה חוץ גופית, וזאת במנותק מנושא ברירת מין היילוד.
*מידת הסיכון והנטל לאישה אם הליך ההפריה החוץ גופית נעשה שלא למטרה רפואית, אלא לשם ברירת מין היילוד בלבד.

*האם מיועד להיערך בעוברים הליך של אבחון גנטי טרום השרשתי מסיבה רפואית, וזאת במנותק מנושא ברירת מין היילוד.

*מצבם המשפחתי והחברתי של המבקשים, לרבות גילם.

לסיכום: בעוד שהסיבות הרפואיות מאושרות על פי רוב, הרי שנדרשים שיקולים חריגים, בנסיבות מיוחדות, על מנת לאשר לבני זוג לבצע הפריה חוץ גופית, במטרה לקבוע מראש את מין היילוד - מסיבות שאינן רפואיות; וזאת, בשל השיקולים האתיים הברורים.

ד"ר גיא רופא הוא מומחה בגינקולוגיה, מיילדות ופוריות, עם מומחיות על בניתוחים גינקולוגיים אנדוסקופיים מתקדמים והיסטרוסקופיות; רופא בכיר במחלקת נשים במרכז רפואי תל אביב (איכילוב) עש סוראסקי ואחראי המרפאה לכאב אגן כרוני, במרכז לבריאות האישה בבי"ח ליס לנשים ויולדות (איכילוב).

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום