הליכון: לעודד את הקשיש לתנועה

(0)
לדרג

קשישים רבים מתקשים בתנועה - ולכן הם חוששים לצאת מהבית ולעתים אף להסתובב בתוך הבית. הליכון או רולטור (הליכון משוכלל) יכולים להביא לשיפור משמעותי. צרכנות רפואית

מאת: שחר גולדשטיין

עם הגיל עולים גם קשיי הניידות וקשישים רבים מתקשים לנוע באופן חופשי. למרות הקושי, עצם ההליכה חשובה לבריאות - ולכן חשוב לדרבן את הקשיש ללכת, ככל יכולתו, בבית או מחוץ לבית.

מהם הגורמים לקשיי ניידות?

הגורמים העיקריים לקשיי הניידות בגיל השלישי הם כאבי גב, כאבי ברכיים, סחרחורות, חוסר יציבות, כאבים בכפות הרגליים, דלקות מפרקים, נכות שנגרמה מבעיה רפואית כלשהי ועוד. בעיות בריאותיות אלה מאלצות את הקשיש להיתמך בעת ההליכה ו/או לשבת לעיתים קרובות.

כיצד ניתן להקל על קשישים את ההליכה?

על מנת לעודד הליכה עצמאית, מוצע מגוון רחב של עזרים המציעים פתרונות להליכה בתוך הבית ומחוץ לבית, בהתאם לאורח החיים של הקשיש, ניידותו וצרכיו. הנפוצים שבעזרים אלה הם הליכונים (משמשים לרוב לצורך הליכה בתוך הבית) ורולטורים (להליכה מחוץ לבית).

הליכון (shutterstock)
הליכון (shutterstock)

מהם השיקולים שיש לשקול בבחירת הליכון?

הליכון הוא מעין מסגרת תומכת, בעלת 2 רגליים ו-2 גלגלים (בחלק הקדמי). עם השנים, השתכללו ההליכונים - וכיום ניתן למצוא מגוון רחב של הליכונים במשקלים שונים, מידות שונות, עם/בלי תמיכה לאמות, עם/בלי מנגנון נעילה שמונע נסיעה לאחור, עם/בלי מושב, אפשרויות קיפול ואחסון שונות, בטווח מחירים רחב ואפילו בעיצובים אופנתיים שונים.

בבחירת הליכון חשוב להקפיד על נוחות ופרקטיות; ובעיקר, על בטיחות. בחנו את מרחקי ההליכה, רוחב המעברים, מקום האחסון, משקל ההליכון ושיווי המשקל של הקשיש - ובחרו בהליכון שיענה בצורה הטובה ביותר על כל הצרכים.

מהם השיקולים שיש לשקול בבחירת רולטור?

רולטור הוא הליכון משוכלל בעל 3 או 4 גלגלים, עם בלמי יד. הרולטור הוא בעל רמת שליטה גבוהה, מעניק תמיכה לשמירה על שיווי המשקל של האדם המבוגר - ומאפשר גם ירידת מדרגה. ולכן הוא פופולרי יותר לשימוש מחוץ לבית.
שני הסוגים העיקריים של הרולטורים נבדלים ביניהם במספר הגלגלים: 3 או 4.

רולטורים בעלי שלושה גלגלים, ללא מושב, המתאימים למבוגרים שמסוגלים לשלוט בהליכתם, אך זקוקים לתמיכה ואינם סובלים מסחרחורות.

רולטרים בעלי ארבעה גלגלים ומושב, שמעניקים תמיכה ויציבות גדולה יותר, יחד עם אפשרות ישיבה. בקטגוריה זו, ניתן למצוא גם רולטור ברך, כמו זה של חברת Drive, המיועד להנחת רגל אחת בלבד, בשעה שהרגל החלשה מונחת על פד ההובלה. רולטור ברך אידאלי עבור אנשים המתאוששים מניתוח או פציעה ברגל, קטועי רגל ואנשים הסובלים מכאבים בכף הרגל.

בכל קטגוריית רולטורים, יש מגוון רחב של סוגים, הנבדלים ביניהם בחומר ממנו הם עשויים (פלדה או אלומיניום), במשקל, במידות, בגודל וסוג הגלגלים, עם/בלי אפשרות להתאים את גובה הידיות, בצורת הקיפול (לאורך או לרוחב), בעיצוב, בצבעים וכו'.

הרולטורים בסגירת הרוחב הם הנפוצים יותר - ולכן גם זולים יותר, אך בדומה לבחירת הליכון, גם בבחירת רולטור יש לבחון את כל הפרמטרים: משקל הקשיש שלו מיועד הרולטור (ניתן להשיג רולטורים שמתאימים לנשיאת משקלים שונים, או להזמין מידה מיוחדת), סוג הרכב שאליו מייעדים להכניס את הרולטור, רוחב הכניסה למעלית, מפתחי הדלתות ומצבו הבריאותי של הקשיש.

מה עדיף? הליכון או רולטור?

רוב הקשישים נעזרים בהליכון להליכה בתוך הבית וברולטור להליכה מחוץ לבית. הליכון צר וקל יותר מרולטור ולכן קל יותר לתמרן איתו במעברים צרים בתוך הבית. לעומת זאת, רולטור מקל על ההליכה למרחקים גדולים יותר - ולכן מתאים יותר לשימוש מחוץ לבית.

עם זאת, חשוב להתאים את הבחירה גם לאורח החיים (ניידות עם רכב, אפשרות להשאיר את הרולטור מחוץ לבית, צורך בקיפול ואחסון יומיומי) ולמצבו הבריאותי של הקשיש.

כך, למשל, רולטור אינו מומלץ לקשישים הסובלים מאלצהיימר או בעיות ריכוז, מכיוון שהם מתקשים לתקשר בין היד למהירות ההליכה - ועלול להיגרם מצב שבו הרולטור יהיה מהיר מידי עבורם.

לפני שרוכשים הליכון או רולטור, כדאי להיוועץ עם איש מקצוע שמומחה בתחום - ויידע להסביר על ההבדלים בין העזרים ולהמליץ על הפתרון הטוב ביותר, בהתאם לנתונים של הקשיש הספציפי. כדאי לדעת כי כיום יש אפשרות להזמין רולטורים והליכונים במידות מיוחדות; ובנוסף, עם תוספות כמו פנסים, מתקן לכוס, תיקים וכו'.

מה בנוגע לעלויות? האם יש החזרים?

כאמור, העלויות משתנות בהתאם לסוג הנבחר - ונעות מעשרות שקלים להליכון פשוט; ועד אלפי שקלים לרולטור משוכלל. ברוב המקרים, העלויות אינן מכוסות על ידי קופות החולים - ומכוסות בחלקן על ידי חברות הביטוח הפרטיות, בהתאם לפוליסה.

שחר גולדשטיין הוא יועץ בטיחות לגיל השלישי, מבעלי חברת "כל הנוחות שבעולם", המתמחה באספקת מוצרים לבני הגיל השלישי.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום