סטודנטים: כך תשמרו על הראייה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שנת הלימודים החלה - וסטודנטים צריכים במיוחד לשמור על הראייה: תסמונת ראיית מחשב וסכנות הכרוכות בשימוש ממושך בעדשות. סטודנטים, כדאי לפקוח עין

רופא עיניים
02-6778899

שנת הלימודים האקדמית טומנת בחובה אתגרים רבים לבריאות העיניים, בגלל אי הנוחות הכרוכה בעבודה ממושכת מול מסכים (בעיקר מסכי מחשבים; אבל גם טאבלטים וטלפונים ניידים) וגם בגלל הנזקים הכרוכים בשימוש ממושך בעדשות מגע למיניהן. כיצד לשמור על העיניים? על כך במאמר שלפניכם, לרגל פתיחת שנת הלימודים.


מסכים מזיקים לעיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מסכים מזיקים לעיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי תסמונת ראיית מחשב?

תסמונת ראיית מחשב (Computer Vision Syndrome :CVS) מהווה בעיה עיקרית, המטרידה כמעט את כולנו בלימוד ובעבודה היום יומית מול מסך המחשב. התסמונת מתבטאת בשורה של בעיות עיניים, שמקורן בצפייה או בעבודה ממושכת (למעלה מ-3 שעות) במסכים. מסך עם רזולוציה ירודה, שורות צפופות, אותיות בהירות על רקע כהה, מידה קטנה של ניגודיות (קונטרסט) בין האותיות לרקע, סנוור או השתקפויות על גבי המסך - יחמירו את התסמונת. גם תאורה עמומה, מרחק וזווית לא מספקים מהמסך, שימוש ממושך בעדשות מגע ותיקון לא מתאים במשקפיים (תת-תיקון או תיקון יתר) -מחריפים את ביטויי התסמונת, שתסמיניה האופייניים הם: יובש בעיניים, תחושת אי נוחות, צריבה, אודם, כאבי עיניים וראש עמומים וראייה מטושטשת או כפולה.

כיצד ניתן למנוע גרימת נזק בעיניים, כתוצאה משימוש במחשב?

כדי להימנע מגרימת נזק לעיניים, מומלץ לנקוט בשורה של צעדים פשוטים: להפחית את תאורת המחשב ולהימנע מסנוור; לקחת הפסקות יזומות, כל 20 דקות ולהתבונן על עצם מרוחק למשך 20 שניות; להרחיק את המסך, לכ-50-70 ס"מ מהעיניים - ולהציבו נמוך יותר, מתחת לגובה העיניים. לזכור למצמץ, כדי שהעיניים לא יתייבשו - ולהשתמש בתחליפי דמעות, ללא חומרים משמרים, במידת הצורך. חשוב לדעת כי שימוש ממושך בעדשות מגע עלול לתרום להחמרת תסמונת ראיית המחשב.

שימוש נכון בעדשות מגע. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שימוש נכון בעדשות מגע. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן הסכנות הכרוכות בשימוש בעדשות מגע? מדוע סטודנטים מצויים בסיכון מוגבר ללקות בבעיות עיניים, כתוצאה מעדשות?

מפני שסטודנטים לומדים ועובדים במשמרות (או מבלים...) - עד לשעות הקטנות של הלילה, כשהם מרכיבים את עדשות המגע. ולעיתים הם הולכים לישון עם העדשות, מכיוון שנותרו רק שעות ספורות לבוקר הבא.

עדשות מגע, שהשימוש בהן נפוץ מאוד, עשויות לגרום נזק במספר אופנים. אספקת החמצן הנדרש לתפקוד תקין של הקרנית נעשית על ידי הדמעות - ועדשות המגע מפחיתות את מעבר הדמעות לקרנית ואת אספקת החמצן. עדשות מגע משנות את תנועת הדמעות בעין, שתפקידן בין היתר, לסלק חיידקים וגופים זרים על ידי שטיפה מתמדת של הקרנית. כאשר זרימת הדמעות משתנה בגלל עדשות המגע, חלקיקים קטנים, גופים זרים וחיידקים נשארים זמן רב יותר במגע עם הקרנית - וגורמים לזיהומים קשים.

הגורם העיקרי לצניחת עפעפיים בקרב צעירים (פטוזיס) הוא שימוש בעדשות מגע; החיכוך המתמיד בין העפעף לבין העדשה מחליש את רקמות העפעף.

גם אלרגיות כרוניות בעיניים הן תוצאה של החיכוך המתמיד בין הרירית המצפה את העפעפיים לבין העדשה. תסמיני האלרגיה: אודם, גרד, דקירות ועקצוץ, הגוברים עם השעות, ככל שמוסיפים להרכיב את עדשות המגע.

יובש בעיניים היא אחת מתופעות הלוואי העיקריות של שימוש מתמשך בעדשות מגע. היובש יופיע בעקבות ירידה מתמדת בתחושת הקרנית. המגע של עדשת המגע עם הקרנית גורם לעלייה בסף הכאב - וירידה הדרגתית בתחושה התקינה של הקרנית, ובהעברת מידע העצבי מהעין אל גזע המוח ואל המערכות האחראיות על ייצור הדמעות ותנועת העפעפיים. ירידה בתחושה, משמעה ירידה בייצור הדמעות וירידה במצמוץ, הנגרמים כתוצאה משימוש ממושך בכל סוגי עדשות המגע.

ואם לא די בכל אלה: התמיסות הרב תכליתיות לניקוי עדשות המגע, המשמשות לחיטוי העדשות, עלולות לגרום לתופעות רעלניות ואלרגיות ולהביא לנזק מצטבר לעיניים. הנזק נגרם לקרנית ולחלק הפנימי של העפעף, הבאים במגע עם התמיסות. עם השנים, מתפתחת אי סבילות לעדשות מגע, שמתאפיינת בגרד ובצריבה בעיניים.

האם מותר לישון עם עדשות מגע?

כדי להימנע מגרימת נזק לעיניים (לעיתים בלתי הפיך) - אסור לישון עם עדשות מגע! כמו כן, יש להימנע משעות רבות של שימוש בעדשות, במהלך היממה. יש לנקוט בכללי היגיינה קפדניים: רחיצת ידיים לפני המגע עם העדשות; לא להחזיר לעין עדשת מגע שנפלה לרצפה - ולא עברה חיטוי; יש להחליף אחת לחודש את "מחסנית" העדשות; לא להרכיב עדשות כאשר יש דלקת בעיניים. ככלל, מומלץ להקפיד על בדיקה שנתית אצל רופא עיניים, כדאי לוודא שאין מניעה לשימוש בעדשות מגע ולהחזיק במשקפי ראייה לגיבוי.

מתי לפנות לרופא? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מתי לפנות לרופא? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כדאי לעשות במקרה של הופעת תסמינים, כתוצאה משימוש בעדשות מגע?

אם מתפתחים תסמינים, כמו כאבים בלתי צפויים בעיניים, ראייה מאוד מטושטשת, עפעפיים נפוחות, הפרשה או עיניים אדומות - פנו מיד לקבלת טיפול רפואי.

אנשים רבים מרכיבים עדשות מגע, מבלי לדעת שהם מסכנים את בריאות העיניים שלהם. כמעט כל שבוע אנחנו מטפלים במחלקת עיניים בהדסה בצעירים עם זיהומים מסכני ראייה, הנגרמים בגלל שימוש לא נכון בעדשות מגע.

האם כדאי לבצע תיקון ראייה בלייזר ולהימנע מעדשות?

חלופה בטוחה יותר מעדשות מגע - עם שיעורי הצלחה גבוהים - היא תיקון ראייה בלייזר. הזמן המקובל לתיקון ראייה בלייזר הוא כשבועיים לאחר הסרת עדשות רכות וכשלושה שבועות בעדשות קשות. במקרים קיצוניים, נדרשה המתנה ארוכה, בת שלושה חודשים עד לתום השינויים בקרנית, כתוצאה מהרכבת העדשות. רק לאחר מכן, ניתן יהיה לבצע את הליך הסרת המשקפיים בלייזר בבטחה - ובדיוק הנדרש.

מה כדאי לדעת על יובש בעיניים והגורמים השונים הגורמים לו?

יובש בעיניים אופייני לתסמונת ראיית מחשב (כאשר ממצמצים פחות בעבודה מול מסכים) ואופייני לשימוש בעדשות מגע. בנוסף: גלולות למניעת הריון, תרופות לטיפול באקנה (כמו רואקוטן), תרופות לטיפול באלרגיה ותרופות לטיפול בדיכאון - מחריפים יובש בעיניים.

פרופ' אבי סלומון הוא מנהל שירות הקרנית במחלקת העיניים בהדסה עין כרם בירושלים ויו"ר החוג לניתוחים להסרת משקפיים בלייזר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום