ניתוח בריאטרי חוזר: כיצד להימנע?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מטופלים רבים שעוברים ניתוח בריאטרי מגלים שיש צורך בניתוח חוזר, אך נמנעים מביצועו נוכח תחושת כישלון ובושה. מה חשוב לבדוק לפני ניתוח בריאטרי? מדריך מקיף

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

לפחות 10 עד 50 אחוז מהאנשים שעברו ניתוח בריאטרי ייאלצו לבצע ניתוח חוזר מסיבות שונות, בתקופה של 5-10 שנים ממועד הניתוח הראשון. עם זאת, רק כשליש מהם מבצעים ניתוח חוזר בפועל.

מהם הגורמים המביאים לניתוחים בריאטריים חוזרים?

הגורמים שמצריכים ניתוחים חוזרים נובעים הן מתוצאות הניתוח, הן מבעיות טכניות והן מהיעדר תיאום ציפיות ומההסברה לוקה בחסר.

סיבות לכישלון ניתוח בריאטרי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
סיבות לכישלון ניתוח בריאטרי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תוצאה לא מספקת: תוצאה לא מספקת יכולה להיות בשל חוסר ירידה במשקל, בשלב הראשון שמיד לאחר הניתוח; בשל עלייה במשקל, בתקופה שבין שנה לחמש שנים לאחר הניתוח, או אפילו בתקופה מאוחרת יותר; בשל ירידה במשקל, שאינה תואמת את ציפיותיו של המנותח; וכן בשל חזרה, או חוסר העלמות, של מחלות נלוות שבגללם עבר המנותח את הניתוח (כגון: סוכרת והפרעות נשימה במהלך השינה).

חוסר סבילות: חוסר סבילות והקאות הן הסיבוך השכיח ביותר בניתוחים בריאטריים. הגורמים לכך משתנים בהתאם לסוג הניתוח. כך, למשל: בניתוח טבעת, חוסמים את מעבר האוכל - ועל מנת שהניתוח "יעבוד", על המנותח ללמוד ללעוס היטב, לבלוע לאט ולהיות מסוגל לכך. מנותח שלא יצליח להגיע לנקודת איזון, יקיא את המזון שנכנס, או שלא יצליח לאכול ולשתות - ואז הוא ירד במשקל בצורה שאינה בריאה. במקרה כזה, אי אפשר להשאיר את הטבעת סגורה - ועם פתיחתה המטופל בוודאי לא ירד במשקל.

דוגמא נוספת לחוסר סבילות נפוץ: בניתוח שרוול, שמקשה על אכילת אוכל מוצק - ודורש מהמנותח להתאמץ ללעוס היטב, לאכול באיטיות רבה ולעשות הפסקות בין הלעיסות, מה שדורש ממנו לשנות לגמרי את אורח חייו (להכין ארוחות מראש, להקדיש זמן לאכילה, להתנתק מהטלפון ומהעבודה לחצי שעה- שעה בזמן הארוחה ועוד). מנותח שלא יעשה את השינוי הזה, יסתפק באכילה של מזונות רכים, נוזליים ומתוקים במנות קטנות, מזונות בעלי ערך קלורי גבוה, בלתי מזינים, בלתי בריאים, ללא סיבים תזונתיים, חלבונים ויטמינים וכו'. לכן המטופל יעלה במשקל.

בחירה לא נכונה של סוג הניתוח הראשון: מנותחים רבים נאלצים לבצע ניתוח חוזר, בשל בחירה לא מתאימה של סוג הניתוח מלכתחילה . כך, למשל, למנותח הסובל מצרבת משמעותית, או מבקע בסרעפת, יש סיכוי גבוה להחמרה של הצרבת בניתוח שרוול. למנותח הסובל מסוכרת, או מ-BMI גבוה (מעל 50), לא מומלץ לבצע ניתוח טבעת שמגביל את כמות האוכל - ועדיף לבחור בניתוח רדיקלי יותר, כמו שרוול או מיני מעקף.

טעות נפוצה נוספת, בבחירת סוג הניתוח, היא חוסר התייחסות להיסטוריית הדיאטות של המנותח: הסיכוי להצלחת ניתוח של אדם שעושה דיאטה, מצליח לרדת כ-10-15 קילו - ועולה שוב במשקל (ובגלל זה מגיע לניתוח), שונה מהסיכוי של אדם שעושה דיאטה ומצליח לרדת רק 5 קילו. עבור זה שמצליח לרדת הרבה, ניתן לבחור בסוג ניתוח שאינו מאוד רדיקלי כמו שרוול, או מעקף רגיל. לעומת זאת, עבור זה שמתקשה לרדת, כדאי מראש לבחור בניתוח רדיקלי יותר.

ניתוח שרוול. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח שרוול. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הכנה ראויה לניתוח: ניתוח בריאטרי הוא כלי כירורגי והתנהגותי. תפקידו לסייע לאדם (באופן כירורגי) לשנות את התנהלותו עם האוכל; ובעקבות כך, להצליח לאכול פחות ולרדת במשקל. אולם מטופלים רבים שוגים לחשוב שהניתוח מבטיח 100% הצלחה, בלא שיידרש מהם כל מאמץ - ואם המנותח לא ישתמש בכלי בצורה נבונה, הרי שהוא צפוי לרדת פחות במשקל ואף לעלות במשקל לאחר תקופה. הכנה נאותה צריכה להיעשות בליווי של דיאטנית, פסיכולוג ו/או עובד סוציאלי - ולכלול רכישת ידע לגבי תוצאות הניתוחים, אחוזי ההצלחה והקשר של אחוזי ההצלחה למאמץ ולשינוי אורח החיים לאחר הניתוח.

מעקב: מנותחים בריאטריים צריכים להיות במעקב משך שנים רבות; ולעתים אף לאורך כל חייהם. מנותחים רבים לא מקפידים על מעקב (בייחוד לאחר תקופה של כ-5 שנים), לא עומדים בביקורת כלפי ההתנהלות שלהם - ולכן עולים חזרה במשקל.

מהם אחוזי הניתוחים החוזרים?

קיים פער גדול בין אחוז המנותחים שזקוקים לניתוח חוזר, לבין מספר המנותחים שעושים ניתוח חוזר בפועל: אחוז המנותחים שזקוקים לניתוח חוזר בניתוחי טבעת, הוא הגבוה ביותר - ומגיע עד ל-50%, בהתאם למשך המעקב (ככל שמשך המעקב יהיה ארוך יותר, כך יגדל שיעור המנותחים שזקוקים לניתוחים חוזרים, כאשר על פי הסטטיסטיקה כ-50% מהמנותחים צריכים לבצע ניתוח חוזר בתוך תקופה של 10 שנים). בפועל, מגיעים לניתוח חוזר רק 20%-30% ב-10 שנים.

אחוז המנותחים שזקוקים לניתוח חוזר בניתוחי שרוול משתנה בין המדינות - וגבוה יותר בישראל, יחסית למקומות אחרים בעולם. במחקר פנימי שערך הח"מ בישראל, לאורך תקופת מעקב של 5 שנים, נמצא כי אחוז הכישלון עומד על 30% ; ורק כ-5% מהם חוזרים לעשות ניתוח בפועל.

אחוז המנותחים שזקוקים לניתוח חוזר בניתוחי מעקף קיבה רגילים עומד על כ-15% בתוך 10 שנים; ואחוז המנותחים שזקוקים לניתוח חוזר בניתוח מעקף מיני עומד על בין 5-10% בתוך 10 שנים. אחוז המנותחים ששב בפועל לבצע ניתוחים מתקנים הוא בשיעור נמוך מאוד - ועומד על כ-1-2% בתוך 10 שנים.

הסיבות לפער בין אחוז המנותחים שזקוקים לניתוח חוזר - לבין מספר המנותחים שעושים ניתוח חוזר בפועל נובע מסיבות שונות; עיקר הסיבות: תחושת הכישלון שחשים המטופלים - והבושה לפנות לעזרה.

ניתוח בריאטרי חוזר. אילסוטרציה: שאטרסטוק
ניתוח בריאטרי חוזר. אילסוטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן להימנע מניתוחים חוזרים?

על מנת להקטין את הסיכון להזדקק לניתוח בריאטרי חוזר, חשוב לבחור את המקום בו יתבצע הניתוח הראשון: לבדוק שבנוסף לכירורג, יש במקום גם צוות רב תחומי (צוות הכולל דיאטנים, פסיכולוג ו/או עובד סוציאלי). כמו כן, חשוב לוודא שהמקום מקפיד לבצע מעקב אחר מנותחים, לתקופת מינימום של 5 שנים.

בנוסף, חשוב לבדוק שהמנתח יודע לעשות מגוון סוגי ניתוחים, לרבות ניתוח מעקף - ולא רק ניתוחי שרוול או טבעת. יתרון נוסף הוא למנתח שעוסק גם בניתוחים מתקנים. כאשר רופא רוכש ניסיון בניתוחים חוזרים, הוא עובר "עקומת למידה", לגבי מה כדאי או לא כדאי לעשות ולאיזה מהמטופלים - כבר בניתוח הראשון.

פרופ' אנדרי קידר הוא רופא בכיר ב"אסיא מדיקל" אסותא ומנהל היחידה הבריאטרית בבית החולים בילינסון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.


בואו לדבר על זה בפורום ניתוח קיצור קיבה בחולי סוכרת.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום