תיירות מרפא: החוק יוצא לדרך

(0)
לדרג

חוק התיירות הרפואית אושר בוועדת השרים, בדרך להסדרת ענף התיירות הרפואית. ליצמן: נוודא כי תיירות הרפואית לא תבוא על חשבון המטופל הישראלי

מאת: מערכת zap doctors

בעשורים האחרונים גדל באופן ניכר מספר הבוחרים באפשרות של תיירות רפואית, ופעילות זו הפכה לתופעה כלל עולמית. על אף הצעדים החלקיים שנעשו עד כה בתחום הסדרת הפעילות, טרם גובשה עד כה מדיניות ממשלתית ברורה בתחום תיירות רפואית בישראל. אתמול (א') אישרה ועדת השרים לחקיקה את המשך קידומו של חוק תיירות מרפא כחוק ממשלתי.

בבסיס הצעת החוק של משרדי הבריאות והתיירות, התפיסה כי למדינה יש התחייבות מוסרית להעניק טיפול רפואי בראש ובראשונה לאזרחי המדינה, ובו בזמן הכרה בעובדה, שלמערכת הבריאות הציבורית ישנם צרכים תקציביים משמעותיים. כמו כן, מבקשת הצעת החוק להבטיח כי ההכנסות מפעילות תיירות רפואית יופנו לטובת השקעה במערכת הבריאות הציבורית. לשם כך הומלץ על צעדים שיגבירו את השקיפות של הפעילות הכלכלית בבית החולים שמקורה בתיירות רפואית, וכך יאפשרו מעקב אחר הכנסות בתי החולים מפעילות זו. "מצד אחד אנו מבקשים לקיים תיירות רפואית, תוך הבטחת טיפול ראוי ומקצועי בתיירים, ומצד שני נוודא כי תיירות הרפואית לא תבוא על חשבון המטופל הישראלי, וכי ההכנסות מתיירי הרפואית יופנו לחיזוק המערכת הציבורית", אמר שר הבריאות, יעקב ליצמן.

אסור לפנות לרופאים באופן פרטי

בתוך כך, אחד העקרונות החשובים הוא שהאזרחים והתיירים יקבלו את השירות הרפואי המקצועי וההוגן ביותר. עוד על פי הצעה, יש להקפיד על כך שפעילות התיירות הרפואית לא תביא לפגיעה באיכות הטיפול הרפואי הניתן לחולה הישראלי. על מנת להבטיח זאת מוצע להגביל את בתי חולים בקליטת תיירים, בהתחשב באורכי התורים לביצוע פרוצדורות השונות בבתי החולים וזמינות התשתיות השונות. בתי חולים יידרשו להקים תשתית מתאימה להעברת נתונים למשרד הבריאות.

בנוסף, מוצע להקים מרשם לסוכני תיירות רפואית ולקבוע את תנאי הסף למבקשים להירשם בו. המתווכים יהיו מחויבוים לנהוג בהגינות כלפי המטופל, וכלפי המוסד הרפואי שבו מתבקש הטיפול, לשמור על סודיות רפואית, לגלות את העניין האישי שיש למתווך במוסד ספציפי, לא ליצור קשר עם רופאים שלא דרך ההנהלה ושורה של צעדים נוספים שנועדו להסדיר את התחום.

"הפנים יפות והמתקדמות של ישראל בעולם"

שר התיירות יריב לוין הסביר כי העיסוק בתחום התיירות הרפואית לישראל הפך בשנים האחרונות לתעשייה ענפה המכניסה לישראל מטבע חוץ רב, ומהווה מקור משמעותי למסים, תעסוקה, וכן אפיק גיוס משאבים מהותי למערכת הבריאות. הסדרה חוקית נכונה של התחום יש בה כדי לתרום לענף התיירות כולו, בהגדלת מספרי התיירים הנכנסים לישראל ובשיפור תדמיתה של ישראל והצגת פניה היפות והמתקדמות בעולם".

יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, שמוליק בן יעקב, בירך על הצעת החוק: "למערכת הבריאות הישראלית יש עוד אתגרים רבים לפניה, ביניהם זמני המתנה ארוכים באופן בלתי סביר לבדיקות מיוחדות, הצפיפות הגבוהה ביותר בעולם המערבי בבתי חולים, מה שמשפיע באופן ניכר על איכות השירות... בעומס הקיים כיום בבתי החולים, חשוב כי לא יתקבלו מטופלים מחו"ל במחלקות בהן תור ההמתנה ארוך - ואחד הסעיפים בהצעת החוק מתייחס למצבים אלה, ומחייב כי למטופל הישראלי תהיה קדימות בקביעת התור... אסור ש'הביזנס' של התיירות הרפואית יעמוד בפני הזכויות לא של המטופלים הישראלים ולא של המטופלים המגיעים לישראל".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה פנימית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום