פטריית שמש: מניעה וטיפול

(211)
לדרג
תוכן מקודם

השמש הקופחת של הקיץ עלולה לגרום לפטריית שמש (פטריית קיץ): רבדים אדומים או לבנים על פלג הגוף העליון. כיצד מטפלים? האם ניתן למנוע מראש? מדריך

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
08-9170444

פטריית שמש (ובלועזית: "קשקשת צבעונית", pityriasis versicolor) היא זיהום פטרייתי שטחי ושכיח שאינו מדבק. פטרייה זו מכונה בפי העם "פטריית שמש" או "פטריית קיץ" מפני שהיא שכיחה יותר בחודשי הקיץ - ומחמירה בעת חשיפה לשמש. בהתאם לכך, פטריית שמש נפוצה בכל העולם, אך שכיחה יותר באקלים טרופי ויכולה לפגוע אף בכ-50% מהאוכלוסייה. התופעה שכיחה בעיקר בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים, אך גם עלולה להתרחש אצל ילדים ותינוקות. כאמור, פטריית שמש אינה מדבקת.

המאפיינים הקליניים של פטריית השמש: רבדים אדומים או חומים הנוצרים כתוצאה מהיפר-פיגמנטציה - עודף פיגמנט בעור; או לחילופין, מהיפו-פיגמנטציה, היוצרת רבדים לבנים בעלי חוסר פיגמנט בעור, על פני פלג גוף עליון. לעתים הנגעים מתמזגים לכדי רבדים גדולים ולרוב ישנו גוון שולט אחד, אך לעתים יתכנו נגעים בגוונים שונים באותו אדם. בילדים המחלה יכולה לערב גם את הפנים. אם מגרדים בעדינות את הרבדים, מתגלה מתחתם קשקשת עדינה.


קשקשת צבעונית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם נלווים לפטריית השמש תסמינים אופייניים?

רוב החולים הם אסימפטומטיים ומדובר בבעיה אסתטית בעיקרה. לעתים יש תלונות על גרד קל. חשוב לציין כי קיימת אבחנה מבדלת, בין פטריית השמש לבין כתמים לבנים על העור, הנוצרים פעמים רבות על הפנים של ילדים צעירים. כתמים אלה נקראים pityriasis alba - ובעברית קשקשת לבנה. זו אינה פטריית שמש, כפי שרבים נוטים לחשוב בטעות. כתמים אלה מופיעים לרוב על עורם של ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס או ילדים בעלי נטייה לעור יבש. יש לציין כי אין צורך לטפל בכך, זולת להשתדל להימנע מחשיפה מוגברת לשמש.

כיצד מתבצע האבחון כי אכן מדובר בפטריית שמש?

האבחון מתבסס בעיקרו על הבדיקה הגופנית, על סמך המראה האופייני.

ניתן אף להיעזר במשטח מהנגעים: נוטלים דגימת קשקשים מהעור הנגוע ומניחים על גבי משטח זכוכית. מוסיפים טיפה של KOH וכעבור מספר דקות מתבוננים במיקרוסקופ. התמונה האופיינית המתקבלת מזכירה ספגטי עם כדורי בשר.
בנוסף, רופא העור יכול להשתמש לאבחנה במנורת ווד wood's lamp)), שמודלקת בחדר חשוך ומאירה על עור החולה. במקרים של פטריית שמש, תתקבל תמונת זריחה אופיינית צהובה-ירוקה, על פני העור.

היפר פיגמנטציה. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בפטריות השמש?

הטיפול הוא טיפול מקומי, הבטוח ויעיל עבור רוב החולים. נהוג להשתמש באחת מהאופציות הבאות, או שילוב של חלק מהן.

1. שמפו ניזורל / קטוזול (Ketoconazole) או שמפו אגיספור (Bifonazole): יש להקציף על פלג גוף עליון פעם ביום, למשך 10 דקות במקלחת - ולאחר מכן לשטוף. הטיפול מבוצע לסירוגין, יום כן ויום לא, במשך 4 שבועות.

2. שמפו סבוסל יש להקציף על פני פלג גוף עליון במקלחת, למשך 10 דקות. הטיפול מבוצע פעם ביום, במשך שבועיים.

3.קרם ציקלודרם (ciclopirox): למרוח פעמים ביום למשך שבועיים.

4. קרם ביפונזול (bifonazole, agispor): למרוח פעמים ביום למשך שבועיים.

5. קרם למיסיל (terbinafine): למרוח פעמים ביום, למשך שבוע.

במקרים של מחלה מפושטת, חוסר תגובה לטיפול מקומי או השנויות רבות של פטריית השמש, יש לתת טיפול סיסטמי פומי:

1. כדור פלוקונזול 150 מ"ג, אחת לשבוע למשך שבועיים.
2. כדור איטרקונזול (ספורנוקס) 200 מ"ג ליום, למשך 5 ימים רצופים.

האם וכיצד ניתן להימנע מפטריות שמש?

אין דרך להימנע מפטריית שמש, משום שלרוב מדובר בנטייה גנטית לכתמים אלה. במקרים של השנויות רבות, ממליצים על טיפול מונע.

1. רחצה פעם בחודש בשמפו סבוסל או ניזורל.

2. טיפול בספורנוקס: 200 מ"ג בבוקר ו-200 מ"ג בערב, אחת לחודש בחודשי הקיץ החמים, בהם קיים סיכוי גבוה להישנות הפטרייה.

לסיכום: פטריית שמש הינה תופעה נפוצה ושכיחה, בעיקר בחודשי הקיץ. התופעה הינה אסימפטומטית בעיקרה, למעט במקרים בהם נלווים לכך גרד ואי נוחות ברמה האסתטית., ברב המקרים ניתן לטפל בעזרת טיפול חיצוני, פשוט ויעיל. למחלה נטייה להישנות מדי שנה בחודשי הקיץ. יש לזכור כי לא כל "כתם לבן" על העור, במיוחד אלה הנפוצים על פני הילדים בקיץ, הוא בבחינת פטריית שמש.

ד"ר מיכל סלומון היא רופאת עור ומין בכירה בבית החולים "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.


  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום