מתי עושים בדיקות ראייה לילדים?

(0)
לדרג

לפי המלצות איגוד רופאי העיניים לילדים האמריקאי, שהתקבלו גם בארץ, יש לקיים בדיקת עיניים שגרתית סמוך ללידה, לפני גיל שנה, בגיל 3 ולפני כניסה לכיתה א'

מאת: ד"ר אוריאל שפירר

מיד לאחר שהתינוק נולד, כבר בתינוקייה, הוא עובר בדיקת רפלקס אור אדום על ידי רופא ילדים. שאר בדיקות העיניים צריכות להתבצע על ידי רופא עיניים. חשוב להבין שיתכנו בעיות עיניים כמו רוחק או קוצר ראיה גבוהים, פזילה סמויה או הפרעת מיקוד שעלולות לגרום להתפתחות של עין עצלה הניתנת לטיפול בדרך כלל רק עד גיל 9. מכיוון שילדים קטנים אינם מדברים, לעיתים אין אפשרות לדעת שבכלל יש בעיית ראייה. גם ילדים גדולים יותר לא תמיד יכולים לבטא את עצמם היטב ולומר מה מפריע להם.

משרד החינוך הנהיג בשנים האחרונות בדיקת סקר ראייה שגרתית שאמורה להתבצע במהלך כיתה א'. בבדיקה זו, נבדקת חדות הראייה לרחוק בכל עין בנפרד ובסופה מקבל התלמיד מכתב עם תוצאות הבדיקה. אם התלמיד נכשל בבדיקה מצורפת למכתב המלצה להיבדק על ידי רופא עיניים. אמנם בדיקות אלה מבורכות ובהחלט יכולות להצביע על הפרעת ראייה שלא הייתה ידועה, אך האם זה מספיק? מה קורה אם התלמיד נעדר באותו יום מהלימודים? צריך להבין שמדובר בבדיקה חלקית שאיננה בודקת למשל נוכחות פזילה או הפרעת מיקוד. הבדיקה בבית הספר גם לא בודקת את איכות הראייה מקרוב, ולכן ייתכן מצב שבו לילד יש רוחק ראייה. במקרה כזה הוא יעבור בהצלחה את בדיקת הראייה לרחוק בבית הספר ולא יופנה לבדיקה אצל רופא עיניים. אולם למעשה ראייתו לקרוב איננה טובה והוא זקוק למשקפיים. במקרה כזה הילד יכול לפתח עין עצלה, הוא יכול לסבול מכאבי ראש ועיניים ובכלל לחוות קושי בלימודים. אי אפשר להפריז בחשיבות גילוי וטיפול בבעיית ראייה אצל ילדים שמתחילים בית הספר. אחרי הכל, בכיתה א' הם לומדים לקרוא ולכתוב.

הצלחה בלימודים הינה מפתח להצלחה בחיים ול-well being של הילד. ישנם לא מעט מקרים בהם הילד התקשה בלימודים, לא רצה ללמוד, התלונן שאיננו יכול לקרוא ובסוף התברר שכל הבעיה היא משקפיים! בכיתות ישראל העמוסות ישנם ילדים שיושבים רחוק מהלוח, ואם הם לא רואים טוב, הרי המרחק לכישלון בלימודים הוא קצר.

חשוב שההורים יידעו שכל ילד שנבדק בבית הספר וחזר עם בדיקה תקינה מומלץ שייבדק גם אצל רופא עיניים.

מי צריך להיבדק על ידי רופא עיניים בכיתה א'?

כל ילד צריך! גם אם אין שום בעיה, יש צורך בבדיקת עיניים שגרתית.

הבדיקה חשובה במיוחד במי שמתלונן על הפרעה בראיה, למי שסובל מכאבי ראש או עיניים, ילד שנמצא בבירור להפרעת קשב וריכוז ולמי שיש היסטוריה משפחתית של בעיות עיניים.

למה יש לצפות בבדיקה אצל רופא עיניים בכיתה א'?

מכיוון שבדיקה זו מצריכה מתן טיפות להרחבת אישונים הרי מדובר על שהייה אצל הרופא של למעלה משעה.

תיבדק חדות ראיה בכל עין בנפרד.

הרופא יבדוק האם קיימת בעיית בדיקת מיקוד ראיה או פזילה.

בדיקה שמבנה העין תקין מבחינה אנטומית.

הרחבת אישונים עם טיפות לאחר מתן הטיפות יש להמתין כ-40 דקות לפני כניסה שניה אל הרופא. הרחבת האישונים הכרחית בכדי לקבוע את התשבורת ("המספר של העין") וכדי לבדוק את קרקעית העין.

לאחר בדיקת הרופא יישארו האישונים מורחבים למספר שעות (ולעיתים גם עד 24 שעות!). בזמן זה לילד תהיה אי נוחות קלה, מעט סנוור וגם קושי בראייה לקרוב.

ד"ר אוריאל שפירר הוא מומחה עיניים בכיר בבית חולים איכילוב

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום