אלרגיה למזון: כשאין כסף לסייעת

(0)
לדרג

חלק מהילדים לא התחילו ללמוד השנה מכיוון שלא אושרה להם סייעת, כך עולה מדיון מיוחד בכנסת. בקרוב תיאסר הכנסת מזון אלרגני לאזורים מוגדרים במוסדות החינוך

מאת: מערכת zap doctors

במקום סייעת לכל ילד אלרגי, נבחנת האפשרות לאסור הכנסה של מזון אלרגני לאזורים מוגדרים במוסדות החינוך, עולה מדיון של הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, ועדת החינוך התרבות והספורט.

בדיון התברר כי רק 4 ילדים אלרגנים זוכים לסייעת צמודה מכיתות ג' והלאה, למרות סכנת החיים לחלקם. הדבר גורם לכך שרבים לא החלו הלכה למעשה את שנת הלימודים. תלמידה שנכחה בדיון סיפרה, "אני נועה, בת שמונה, סובלת מאסטמה ואלרגיה לחלב, מתחילת השנה אני לא פוקדת את בית הספר כי אין לי סייעת השנה. בבית הספר שלי אוכלים חלב בכל מקום, ועבורי ללא הסייעת זו סכנת חיים של ממש. חבריי חזרו לבית הספר ואני לא, אני פה היום כדי לספר לכם כמה זה קשה לי. קשה לי לשמוע את ההסעה עוברת בבוקר כשאני נשארת מאחור.

אווה, אמא לילד בן שמונה סיפרה: "מספיק שהילד שלי ישאף במבה או יבוא במגע עם חלב והוא בסכנה, אני לא רואה את המנהלת נצמדת אליו ושומרת עליו. השנה הוא לא פוקד את בית ספר כי אין לו סייעת. הוא לא יכול להזריק לעצמו ברגע של סכנה, וגם אין אחיות בבית ספר, מדברים על אחות אחת על 1,600 תלמידים, היא לא תגיע תוך 4 דקות לבן שלי כדי להזריק לו".

יו"ר הוועדה זכויות הילד, יפעת שאשא ביטון הדגישה כי פתרון של סייעת צמודה הוא נחוץ וחשוב, אבל אני לא בטוחה שזה הפתרון הבלעדי, יכול להיות שניתן ליצור את המניעה בלי סייעת צמודה לכל ילד, בכך שנכשיר מערכות שלמות להתמודד עם האלרגיות של הילדים".

מרכזים סטריליים בתוך הכיתות

אריאל לוי, סמנכ"ל משרד החינוך ומנהל המינהל הפדגוגי אמר כי ההערכה היא שיש כ-20 אלף ילדים ובני נוער אלרגנים. "אנו עובדים בשתי צורות החינוכית שכוללת הסברה והדרכה וכן אישור של שעות סייעת לילדים הזקוקים לליווי. היום ילדים יודעים לא להביא מוצרים מסוימים בגלל שזה עלול לפגוע, ישנם מרכזים סטריליים בתוך כיתות". לדבריו, "בימים אלה מתעדכן חוזר מנכ"ל, שבו תעוגן בצורת הנחיה שלא להכניס מוצרים בעלי מרכיבים רגישים לילדים האלרגנים למרחבים בהם שוהים אותם ילדים".

במשרד החינוך והבריאות הציגו כי כ-2,600 ילדי גנים וכיתות א', ב' אלרגנים מקבלים כיום סיוע צמוד מסייעות, כאשר בתשע"א היו פחות מ-100 כאלה. עוד עלה כי נוכח המדיניות הנהוגה רק 4 ילדים מעל כיתה ב' קיבלו אישור לסיוע מצד סייעת, וכי לוועדת ערר של משרד הבריאות הוגשו לקראת שנת הלימודים הנוכחית כ-100 בקשות ערעור בנידון, כאשר רובן המכריע עדיין לא הוכרע.

יו"ר ועדת החינוך ח"כ מרגי (ש"ס) הטיח כי בשבועות הקרובים יכונס שולחן עגול משותף של שתי הוועדות עם הורים ונציגים מקצועיים ונציגי המשרדים הרלוונטיים שיקבע מה השינויים והנהלים הדרושים למען הילדים האלרגנים בישראל ויבסס מסמך מוסכם וסופי לפתרון הסוגיה.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום