הרזיה: בלון קיבה במקום ניתוח

(2)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים להוריד במשקל אחרי החגים? הכנסת בלון קיבה היא פעולה פשוטה הנעשית ללא ניתוח ומאפשרת הרזייה משמעותית תוך הפנמה של הרגלי תזונה בריאים!

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לגסטרואנטרולוגיה
077-2307483 (מספר מקשר)

בלון קיבה (או בשמו הרפואי: בלון תוך-קיבתי) הוא פתרון טכני עבור ירידה במשקל, ללא תרופות וללא התערבות כירורגית. בלון הקיבה הוא למעשה כלי עזר יעיל מאוד, לכל מי שחפץ לרדת במשקל - וכן לשמור עליו נמוך, למשך שנים רבות.

העיקרון שעליו מבוסס הבלון הוא די פשוט מבחינה טכנית. למעשה, בלון לא מנופח מוכנס דרך הפה אל תוך קיבת המטופל - ומתמלא בנוזל ואוויר.

מעצם קיומו של הבלון בתוך הגוף, כמות האוכל שהקיבה יכולה להכיל יורדת; ואיתה עולה תחושה מהירה יותר של שובע.

מי הוא המטופל הפוטנציאלי לבלון קיבה?

המטופל הפוטנציאלי הוא כל אדם שסובל מעודף משקל ונמצא בין גיל 18 ל-60. כמו כן המטופל חייב להיות בעלBMI מעל 27, עם או בלי קיום מחלות רקע נלוות. טיפול זה מתאים לאנשים שלהם היסטוריה של כישלונות חוזרים בתוכניות הרזייה לא כירורגיות. עיקר המטופלים נמצאת ב-BMI שעוד לא מספיק לעבור ניתוח בריאטרי (כלומר BMI בין 27-35).

האם ההליך כולל בשלב מסוים התערבות כירורגית?

כאמור, ההליך של הכנסת בלון קיבה לגוף, אינו כולל שום התערבות כירורגית בשום שלב.

כיצד על המטופל להתכונן להליך זה?

ראשית, יש להתחיל בפגישת ייעוץ אישית רפואית, עם מומחה בגסטרואנטרולוגיה וטיפולים אנדוסקופיים להשמנת יתר.

לאחר סדרה של בדיקות כלליות פשוטות, נקבע תור להכנסת הבלון, במסגרת מכון גסטרו - באשפוז יום. עם השחרור, מקבל המטופל מהרופא המטפל הדרכה מפורטת רפואית-תזונתית, כיצד לנהל אורח חיים בריא ומאיזה סוגי מזון יש להימנע, בעקבות קיומו של הבלון. לאחר ההליך, המטופל מחויב במעקב תקופתי במרפאה אצל דיאטנית ופסיכולוג.

כיצד מתבצע ההליך בפועל? כמה זמן הוא נמשך?

הכנסת הבלון מבוצעת במסגרת טיפול במכון גסטרו. הפעולה עצמה נמשכת כ-30 דקות; ולאחר בערך שלוש שעות מרגע הפעולה - המטופל משתחרר בהצלחה הביתה. מבחינה טכנית, הרופא מאלחש את הגרון עם ספריי והפעולה נעשית בטשטוש (סדציה). הבלון מוכנס אל הגרון באמצעות מכשיר הנקרא גסטרוסקופ, שבקצהו עומדים מצלמה זעירה ומקור אור. לאחר מכן, מחברים צינורית קטנה לבלון - וממלאים אותה בנוזל ובאוויר. לאחר מכן, מסירים את הצינורית והבלון מנופח וצף באופן חופשי בקיבה. כאשר הבלון במצב מנופח, הוא גדול מספיק ואיננו עובר למעיים.

האם לאחר ההליך ישנם סיבוכים או תופעות לוואי?

הימים הקשים יותר הם בעיקר הלילה הראשון, לאחר הצבת הבלון, שבו הקיבה צריכה להתרגל לגוף הזר הנמצא בתוכה. בעזרת תרופות והנחייה תזונתית, אצל מרבית המטופלים, מצב זה עובר תוך ימים בודדים - ואז חוזרים לחיים רגילים, המתקיימים עם הבלון.

האם יש לשנות את אורח החיים בעקבות הבלון?

השינוי החשוב ביותר באורח החיים הוא בתזונה. מכיוון שבניגוד למצב הקודם, מטופלי הבלון ירגישו שבעים יותר - הם יאכלו מראש כמות פחותה של אוכל. אם יאכלו יותר מדי תהיה תחושת בחילה / הקאה. באופן עקרוני, אחרי הצבת הבלון ניתן לאכול הכל, תוך כדי שמירה על כללי תזונה בסיסיים.

מהם היתרונות של הבלון, לעומת ניתוח קיבה?

בניגוד לכל שאר הניתוחים כנגד השמנת יתר, בהליך הבלון כלל לא קיימים הסיכונים הנלווים לניתוח.

ומהם החסרונות?

ניתוחים בריאטריים נמצאו יעילים יותר במלחמה כנגד השמנת יתר, לעומת הבלון. בנוסף, "תקופת הבלון" - המצב שבו הבלון יכול להיות בתוך הגוף, היא עד שנה בלבד.

מתי מרגישים בירידה במשקל, בעקבות בלון הקיבה?

ירידה במשקל צפויה לאחר 6-12 חודשים - ועומדת בממוצע על בין 30% ל-50% אחוז מהמשקל ההתחלתי. מחקרים ארוכי טווח (חמש שנים) סיכמו שכ-50% מהמטופלים הצליחו לשמר את התוצאה ואת המשקל החדש.

מה קורה אחרי שנה, כשמוציאים את הבלון מהגוף?

אחרי הוצאת הבלון מהגוף, הקיבה תחזור למצבה הקודם. מטרת הבלון היא לגרום למטופל לרכוש הרגלי תזונה חדשים, שילוו אותו למשך שנים וישמרו על משקלו החדש והרצוי ועל בריאותו. הפנמה ויישום אורח חיים בריא ונכון, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, הם אבני היסוד של כל הליך בריאטרי - באשר הוא.

למי לא מתאים ההליך, בשום אופן?

התהליך איננו מתאים בשום אופן למטופלים בעלי בעיות אנטומיות של מערכת העיכול, כגון בקע סרעפתי גדול, אטרזיות, היצרויות, דליות ועוד, לנשים בהריון (או נשים שמתכננות להיכנס להריון בטווח של שנה), לאנשים בעלי היסטוריה של חסימות מעיים, או שביצעו ניתוחי מעיים קודמים. ההליך אינו מתאים לאנשים לאחר ניתוח בריאטרי קודם!

האם ניתן לחזור על ההליך יותר מפעם אחת בחיים?

בהחלט. ניתן לחזור על ההליך אחת לשנה, למשך כמה וכמה פעמים.

לסיכום, יתרונותיו של בלון הקיבה, על פני ניתוחים כנגד השמנת יתר ברורים ביותר: הבלון איננו דורש התערבות כירורגית, ניתן להחדיר אותו לקיבה ולחזור במהירות לשגרה מלאה; ולאחר הוצאת הבלון מהגוף, ניתן להשתמש בהרגלי התזונה שנרכשו בתקופת הבלון. חשוב לזכור שמידת ההשמנה של עיקר המטופלים שלהם מיועדת הבלון הוא בשלב שלפני הניתוח הבריאטרי כלומר ב-BMI פחות מ-35. כלומר מטרת הבלון הוא למנוע מאנשים, עד כמה שניתן, להגיע למצב שהם צריכים לעבור ניתוח.

ד"ר דין קרן הוא מומחה הגסטרואנטרולוגיה ותזונה של אסיא מדיקל. מומחה בטיפולים ובפרוצדורות לא ניתוחיות לירידה במשקל.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום