צלקת בקרנית: מתי כדאי לנתח?

(5)
לדרג
תוכן מקודם

צלקת בקרנית עלולה להיגרם מפגיעת גוף זר, חומר כימי או זיהום בעין - ולפגוע בראייה. לעתים ניתן לפתור את הבעיה בעזרת עדשות ולעתים מומלץ לנתח

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

הקרנית, השכבה החיצונית ביותר בעין, היא רקמה יוצאת דופן וחשובה ביותר לראייה - ובזכות היותה חלקה ושקופה, היא מאפשרת כניסת אור לעין וראייה טובה. יחד עם זאת, הקרנית חשופה לעולם החיצון ועלולה להיפגע מהתייבשות, פציעה, וזיהום.

שקיפותה של הקרנית היא בזכות הסידור הייחודי של סיבי הקולגן שמרכיבים אותה - ובהיותם מקבילים, הם מאפשרים מעבר חופשי של האור דרכם, ובכך הם מקנים לקרנית את שקיפותה. בקרנית אין כלי דם. תזונתה של הקרנית מגיעה מהדמעות ומהנוזלים שבתוך העין.

מבנה העין. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מבנה העין. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי צלקת בקרנית העין?

עובי הקרנית הוא כחצי מילימטר. בקרנית 5 שכבות, ולכל אחת תפקיד חשוב משלה. השכבות האלה פועלות יחד לשמירת חיוניות הרקמה. השכבה החיצונית, הקרויה אפיתל, שומרת על הפנים החיצוניות החלקות של הקרנית, ומקנה לקרנית הגנה מפני פגיעה חיצונית תוך שהיא מתחדשת כל הזמן. פגיעה בה חושפת את העין לזיהומים רבים. במקרים בהם נפגע רק האפיתל, הוא עשוי להתרפא ללא הצטלקות.

לעומת זאת, פגיעה באחת השכבות הפנימיות העמוקות של הקרנית עלולה להותיר צלקת בעקבותיה בסוף תהליך הריפוי. גם כאשר הריפוי מלא מבחינת שמירת שלמות רקמה, הרי שהוא עלול לפגוע בסידור הייחודי לקרנית וליצור צלקת.

מהם הגורמים השכיחים לצלקת בקרנית?

פגיעה המלווה בסכנת הצטלקות של הקרנית עלולה להיגרם בדרכים שונות, למשל, חבלה מחפץ חד, כניסת גוף זר, פגיעה מכניסת חומר כימי לעין, ודלקת בקרנית הנוצרת בשל חיידקים, פטריות, פרזיטים או וירוסים.

בנוסף, הרכבת עדשות מגע החורגת מן ההנחיות עלולה להגדיל את הסיכון לכניסת מזהמים. קיימות מחלות תורשתיות, שבהן יש שקיעה של חומרים באזור הקרנית, חומרים הגורמים לעכירות. לעתים, בדלקות ממושכות בתוך העין, עלולים להיווצר צלקות ומשקעי סידן על פני שטח הקרנית. עוד יש לדעת ולזכור שעכירות שטחית בקרנית עלולה להיות סימן ראשוני לגידול.

עדשות מגע עלולות לפצוע את הקרנית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
עדשות מגע עלולות לפצוע את הקרנית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים המאפיינים צלקת בקרנית?

המיקום של הצלקת בקרנית חשוב ביותר! כאשר הצלקת היא במרכז הקרנית, הצלקת עלולה לגרום לפגיעה בשקיפות הקרנית ולגרום לירידה בראייה. פגיעה כזו בראייה אינה מתוקנת באופן אופטי על ידי משקפיים. לעתים, צלקת (אפילו היקפית) גורמת לעיוות בקרנית; ואז, עדשת מגע קשה עשויה לשפר את הראייה. צלקת עלולה לגרום גם לסנוור, למשל מאורות בלילה, מכיוון שהקרנית מפזרת את קרני האור.

כיצד מתבצע האבחון של צלקת בקרנית?

כיוון שהקרנית שקופה, כל פגיעה שיוצרת צלקת מודגמת באמצעות מכשור הבדיקה של רופא עיניים. על מנת לעמוד טוב יותר על ההשלכות של הצלקת על הראייה, חשוב להשלים בדיקה מלאה ומקיפה, הכוללת בדיקת חדות ראייה, רפרקציה (מספרי משקפיים), בדיקת לחץ תוך עיני, ובדיקה מלאה של העין החיצונית וכן של פנים העין.

בנוסף, בהתאם לממצאים, לעתים מבצעים בדיקות הדמיה נוספות להערכת הצלקת, כגון מיפוי קרנית או בדיקת OCT של המקטע הקדמי.

בדיקת ראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקת ראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול בצלקת בקרנית?

הטיפול בצלקת בקרנית מותאם לסיבה ולהשלכות על הראייה ועל בריאות העין באופן כללי. מאחר שכאמור מדובר בתופעות רבות ושונות זו מזו, במקורן ובהשלכותיהן, הרי שיש להתאים את הטיפול לצלקת הספציפית: צלקת קטנה והיקפית שאיננה מפריעה אינה מחייבת טיפול. במקרים מסוימים, עדשות מגע קשות יוכלו לשפר את הראייה.

לעומת זאת, צלקת במרכז הקרנית מצריכה טיפול כירורגי. אם הצלקת שטחית מאוד, היא ניתנת, ברוב המקרים, להסרה על ידי קילוף. אם הצלקת עמוקה יותר אך ממוקמת בין השכבות החיצוניות של הקרנית (מתחת לאפיתל), הרי שניתן לשייף אותה באמצעות לייזר אקסיימרPTK - הלייזר שבו מבצעים ניתוחים להסרת משקפיים, אך בתוכנת מחשב שונה שנועדה לטפל בצלקות. במקרים קשים ועמוקים יותר, יש לעתים צורך בהשתלת קרנית חלקית או מלאה, שבה חותכים את השכבה החיצונית המעורבת ומשתילים במקומה שתל קרנית.

מהם הסיכונים הנלווים לטיפולים אלה, אם בכלל קיימים סיכונים?

הטיפול שמותאם לצלקת עשוי להסיר אותה ולשפר את הראייה, אך כמובן - כמו בכל פעולה - קיימים גם סיכונים להחלמה לא מיטבית שעלולה להותיר הפרעה בראייה. על כן, במיוחד לאחר טיפול כירורגי בצלקת, חשוב מאוד להקפיד בתקופת ההחלמה על ההוראות הניתנות על ידי הרופא.

טיפים והמלצות לשמירה על העיניים:

יש להימנע מפגיעות גופים זרים, בעיקר כאשר עובדים בעבודה או עוסקים בתחביב הכרוכים בסיכונים לפגיעה בעיניים. יש להרכיב משקפי מגן.

חשוב מאוד להיזהר כאשר עובדים עם חומרים כימיים מסוכנים.

יש להקפיד מאוד על הוראות ההרכבה של עדשות מגע. יש להיות במעקב סדיר אצל רופא עיניים על מנת לעקוב אחרי שינויים או החמרה ולהתאים באופן מדויק את הטיפול.

שימרו על העיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שימרו על העיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לסיכום: צלקות בקרנית עלולות לגרום להפרעה בראייה ואינן חולפות מאליהן, לאחר שהפכו לחלק קבוע ואינטגרלי בקרנית העין. לכן, חשוב מאוד לעשות כל שביכולתנו כדי להימנע מפגיעה בעיניים. במקרה של פגיעה, יש למהר ולגשת לבדיקת עיניים מקיפה.

פרופ' אירית ברקת היא מומחית לרפואת עיניים ומנתחת עיניים, מומחית לניתוחי קטרקט, קרנית ולייזר להסרת משקפיים. רופאה בכירה במרכז הרפואי "עיניים ד"ר לוינגר". אחראית תחום הקרנית ורופאה בכירה במכון העיניים של בית החולים שיבא בתל השומר

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום עין יבשה - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום