מיפוי שומות: עשוי להציל חיים!

(3)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד תדעו אם מדובר בנקודת חן תמימה, או ב"פצצת זמן", העלולה להתפתח למלנומה גרורתית וקטלנית? תיעוד ומעקב בעזרת מיפוי ממוחשב הם הדרך היעילה כיום

בית רופאים ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-9965683 (מספר מקשר)

סרטן העור הינו הסרטן הנפוץ ביותר ולשמחתנו הניתן ביותר לריפוי במידה ואובחן וטופל בשלב מוקדם. במדינת ישראל, בה היארעות המלנומה, בקרב יהודים ילידי הארץ, היא השלישית בסולם הבינלאומי (אחרי אוסטרליה וניו זילנד) - בדיקה שגרתית של השומות בעור, המאפשרת אבחון של המחלה בשלב מוקדם, הוכחה כמגדילה את סיכויי ההחלמה וריפוי מסוג סרטן זה. במידה וסרטן העור לא אובחן וטופל בשלביו המוקדמים, עלולה המחלה לגרום להצטלקויות ניכרות ואף למוות, כבמקרים של מלנומה ממאירה.

אבחון מוקדם מציל מסרטן העור. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אבחון מוקדם מציל מסרטן העור. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה בין שומה למלנומה ממאירה?

שומה היא נגע שפיר בעור, הנוצר עקב שגשוג מקומי של תאי פיגמנט (מלאנוציטים). פיגמנט המלאנין הוא זה המעניק לה את צבעה החום, או השחור. שומה יכולה להיות נקודת חן מולדת, או נקודת חן נרכשת המופיעה במהלך הילדות וההתבגרות. שומה "פשוטה" הינו כינוי לשומה בעלת מראה עגול וסדיר, להבדיל משומה "אטיפית" כשהמראה מוזר ולא סדיר / אחיד.

מלנומה ממאירה היא גידול דמוי שומה, בגוון חום-שחור, בעל מראה לא סדיר, המתפתח על עור הגוף, בעיקר באזורים החשופים לשמש, אך עלול להופיע גם באזורים שאינם חשופים כלל. ב-75% מהמקרים, מתפתחת מלנומה כשומה חדשה - ונראית ככתם שטוח ולא סדיר על העור. ביתר המקרים, מתפתחת המלנומה מתוך שומה קיימת, או כתם ישן, שמתחיל לגדול, להתרחב ולשנות צורה. מקור הגידול הוא לרוב במלאנוציטים של העור, הממוקמים בתחתית האפידרמיס ו\או בזקיקי השיער. תאי הגידול משגשגים בתוך האפידרמיס, פולשים לדרמיס ובאמצעות המערכת הלימפטית, עלולים להגיע לבלוטות הלימפה האזוריות ומשם לאיברים מרוחקים כמו כבד, ריאות, עצם, מוח וכו'.

אבחון מוקדם והסרה כירורגית מקומית, של הגידול הראשוני בעור, בטרם חדירתו לדרמיס, עשויים למנוע את המחלה הגרורתית.

מלנומה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מלנומה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם גורמי הסיכון לפתח מלנומה ממאירה?

גורמי הסיכון לפתח מלנומה ממאירה של העור הם גנטיים וסביבתיים:
ריבוי שומות "פשוטות" (Common Nevi) - שומות שטוחות או בולטות, בעלות מראה סימטרי מעוגל בגוון אחיד. הדעה הרווחת היא שרק בכ-30% מהמקרים תתפתח מלנומה ממאירה בתוך שומה פשוטה - והסיכון עולה ככל שעולה מספר השומות.

קיומן של שומות אטיפיות - שומות בעלות מרכיב שטחי, בעלות מספר גוונים (כולל ורוד) ושוליים בלתי סדירים. רוב מקרי המלנומה יתפתחו בתוך השומה האטיפית או מתוכה - והסיכון גבוה גם אם מספרן של השומות האטיפיות קטן (מ-2 ומעלה).

גוון עור בהיר - בעלי עור בהיר, ו/או שיער בהיר/ אדמוני, עם נמשים, הנוטים להיצרב בקלות בשמש.

חשיפה מרובה לשמש ואירועים חוזרים של כוויות שמש - במיוחד בגיל הילדות המוקדמת.

סיפור משפחתי של מלנומה ממאירה, עם תסמונת השומות האטיפיות המרובות ((FAMMM בקרובי משפחה מדרגה ראשונה, מעיד על נטייה גנטית וסיכון גבוה במיוחד למלנומה (בין הגנים שזוהו עד היום כמעורבים במקרי מלנומה משפחתית: CDK4 ,CDKN2A ו-MC1R).

מיפוי שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מיפוי שומות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן דרכי האבחון?

אבחון עצמי - האבחנה בשומה חשודה יכולה להיות על ידי בעל השומה עצמו, מקורביו או רופא העור.

הסימן המחשיד הראשוני הוא בדרך כלל הופעה של כתם כהה, חדש, דמוי נמש או שומה, במגוון צבעים (לרבות חום, חום כהה, שחור, כחול, אדום ואפור בהיר), בעל מראה לא סדיר. ניתן להבחין במלנומה כבר כאשר היא בקוטר של מילימטרים ספורים בלבד, אך אבחונה עלול להתעכב - עד שתגדל ותתרחב בהדרגה ובהתמדה לקוטר של מעל 5 ממ. בשלב מוקדם, המלנומה היא בדרך כלל שטוחה; עד שבהמשך, יפלוש הגידול לעומק העור, יתעבה ויבלוט מהעור. חלק מהמלנומות מגרדות או רגישות למגע - ונגעים בשלבים מתקדמים יותר עלולים לדמם בקלות או להתכסות בגלד.

סימני אזהרה נוספים הם שינוי בשומה קיימת, אטיפית או רגילה - בצורה, בקוטר ( ככתם שהתרחב, או תפח בהתמדה לקוטר של מעל 6 מ"מ), שינה את צבעו או את מראה השוליים (עם קווי מתאר לא סדירים). ובנוסף: כתם, נקודת חן או פצע מגרד או כואב, בעל קרום או גלד, שמדמם בקלות ואינו נרפא.

בדיקה דרמוסקופית - אם מתעורר חשד, מומלץ לפנות ללא דיחוי לרופא עור שיכול, ע"י בדיקה דרמוסקופית בלתי פולשנית של השומה החשודה, להחליט האם להסיר את השומה החשודה, או לחלופין להסתפק במעקב קצר או ארוך טווח.

ביופסיה - במידה שהוחלט להסיר את השומה, היא נשלחת לביופסיה ובדיקה פתולוגית שתקבע האם הנגע שהוסר הוא שפיר או ממאיר. במקרה שאובחנה מלנומה , ייקבע המשך הטיפול עפ"י עומק החדירה של הגידול ומספר התאים בשלב חלוקה (מיתוזה) .

מה בנוגע להסרת שומות מניעתית?

הסרה מניעתית היא הסרה כירורגית של שומה, בטרם יחול בה שינוי כלשהו, העלול לבשר על התפתחות מלנומה בתוכה - ועל פניו היא מהווה כביכול פתרון אולטימטיבי למניעת הפיכתה של השומה למלנומה.

זה המקום לציין, שהסרת שומות אינה ערובה לכך שלא יופיעו בהמשך שומה/ות חדשה/ות בעור, כביטוי ראשוני למלנומה ממאירה - כך שהיא אינה תחליף להמשך מעקב. כאשר מדובר בשומות אטיפיות, במקרים של מלנומה קודמת, ו/או מלנומה משפחתית, העניין מורכב אף יותר.

הסרה מניעתית של שומות אטיפיות רבות איננה דבר של מה בכך - וגם אז על בעל השומות להמשיך להגיע למעקב תקופתי, לאבחון מלנומה בשומות האטיפיות שנותרו, או בכל נגע דמוי שומה אטיפית חדשה, שיאובחן במהלך תקופת המעקב.

אילו שומות כדאי להסיר? אילוסטרציה: שאטרסטוק
אילו שומות כדאי להסיר? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו היתרון של מיפוי ממוחשב של שומות?

מיפוי שומות ממוחשב ( Total body mole mapping) הוא שיטת מעקב קלינית, בלתי פולשנית , לאבחון מוקדם של מלנומה ממאירה של העור. מדובר בצילום דיגיטאלי של כלל השומות בגוף, לצורך מיפויין. ניתן לשלב זאת עם צילום דרמוסקופי - דיגיטלי של שומות שאובחנו כאטיפיות.

במיפוי הממוחשב מצולמים ומתועדים, כאמור, כל השומות והנגעים על עור הגוף, מארבעה כיוונים ובזויות שונות. הנתונים מועברים לתוכנה מיוחדת, המשווה בין המיפויים, שנעשים במרווחי זמן קבועים (חצי שנה עד שנה) ומסייעת לקבל מידע זמין על הופעת שומה חדשה, שומה שמשנה את צבעה או גודלה, או שומה ששונה מהאחרות.

תוצאות המיפוי מתקבלות על דיסק - ומהוות מעין "אלבום", המתעד את כלל השומות בכל הגוף. אלבום זה מייתר את הצורך של בעל השומות ורופא העור המטפל בו, לזכור את מראה ומיקום השומות הקיימות. בדרך זו, לוקח בעל השומות את האחריות על בריאותו לידיו - ויכול לבדוק, באופן פשוט וברור, האם שומה כלשהיא שהעלתה את חשדו מופיעה באלבום, או שמא גדלה ושינתה את צורתה וצבעה מאז הופק האלבום לראשונה. במקרה כזה ניתן למקד את תשומת לב הרופא המטפל לאותה שומה , כדי שיחליט האם יש צורך להסירה לבדיקה פתולוגית , או להמשיך לעקוב אחריה.

מהי עלות המיפוי הממוחשב?

עלות הבדיקה במכון המיפוי של המרפאה לאבחון שומות ומלנומה Spot-Clinic, משתנה בהתאם למרכיבים שלה (עם או ללא בדיקת רופא לפני המיפוי, מספר השומות בהן מתבקש צילום דרמוסקופי, פיענוח השוואתי וכד'). עלות מיפוי חד פעמי נעה בין -500-1,000 ש"ח.

חלקם של הביטוחים הפרטיים וקופות החולים מכסים או משתתפים בעלות הבדיקה. מומלץ לבדוק זאת נקודתית מול הקופה וחברת הביטוח.

מדוע כה חשוב לבצע אבחון מוקדם?

יש חשיבות רבה לאיתור מוקדם של שינויים בשומות, המעלים חשד להתפתחות מלנומה ממאירה, מכיוון שהסיכוי לריפוי שלם מהמחלה מותנה בהסרה כירורגית של הגידול, בשלב בו עומק החדירה לעור אינו עולה על 1 מ"מ.

אין ספק שבבדיקה שגרתית אצל רופא עור קשה מאוד לעקוב אחרי כל השומות, מכף רגל עד ראש, ללא תיעוד פוטוגראפי קודם, בייחוד כאשר מדובר במקרים עם שומות מרובות.

לא תמיד קל לזהות שומה חדשה, או להבחין בשינוי בגודל כל שומה, מבין כלל השומות שעל העור - וקשה לזכור את המראה המדויק של השומות, המפוזרות באזורים השונים של העור. לכן, מיפוי ממוחשב של השומות המפוזרות הוא רב ערך - ומסייע לאיתור שומות חדשות ולמעקב חזותי אחר שינויים עוקבים בגודל, צבע , ומראה השומות.

פרופ' אסתר עזיזי היא מומחית לרפואת עור, רופאה בכירה לשעבר במחלקת העור של בית החולים שיבא, חברת סגל בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב ומנהלת מרפאת Spot-Clinic לאבחון שומות ומלנומה ברמת החייל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום