סקביאס: לטפל, במקום לגרד!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חזרתם מגסט האוס או משירות מילואים - ואתם לא מפסיקים להתגרד? יתכן שנדבקתם בסקביאס, טפיל עור הגורם לפריחה ולגירוד. החדשות הטובות: יש טיפול פשוט

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
08-9170444

גרדת, הידועה בשמה הלועזי סקביאס (Scabies) היא מחלת עור מדבקת, הנגרמת על ידי טפיל בשם Sarcoptes scabiei - ומלווה בפריחה ובגרד עורי מתמשך ובלתי נסבל. מדובר בטפיל קטן מאוד, שגודלו כ-0.3 עד 0.4 מ"מ, כך שלא ניתן לראותו בעין אנושית, אלא בעזרת מיקרוסקופ או זכוכית מגדלת.

בעת ההדבקה, הנקבה המופרית חודרת במהירות לתוך שכבת האפידרמיס בעור האדם - ויוצרת בו מחילות שגדלות בכל יום בכ-2 מ"מ נוספים. הנקבה מטילה שתיים או שלוש ביצים בכל הטלה, עד לסך 10 עד 25 ביצים - ומתה בתוך כחודש - חודשיים. בתוך שלושה עד ארבעה ימים, יבקעו זחלים מן הביצים - זחלים העוזבים את השטח, מזדווגים וממשיכים את מעגל ההתרבות. במהלך המחלה, ישנם כמאה טפילים החיים על גוף האדם הנגוע במחלה.

הקיץ הגיע? מאמר חובה - היכנסו עכשיו: שושנת יריחו - היזהרו מזבוב החול>>

הגרדת שכיחה בחורף, יותר מאשר בקיץ; ושכיחותה של הגרדת ברחבי הגלובוס עוברת תנודות מחזוריות. הגרדת מופיעה ב"גלים". ההערכה היא שבכל רגע נתון ישנם בממוצע כ-100 מיליון בני אדם החולים בסקביאס ברחבי העולם. המחלה מתפרצת בעיקר במקומות צפופים, לרוב מוסדיים, שאינם נקיים דיים.


גרד חזק המחמיר בלילה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

גרד חזק המחמיר בלילה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן להידבק במחלת הסקביאס?

ההדבקה בגרדת נעשית בדרך כלל מאדם לאדם, על ידי מגע ישיר עם אדם הנגוע במחלה. אצל מבוגרים צעירים, ההדבקה מתרחשת לרוב בעת מגע מיני. גם הדבקה מהורים לילדים, במיוחד מאם לתינוק, היא עניין שבשגרה. לעומת זאת, הדבקה בסקביאס בבתי ספר הינה פחות שכיחה, אם בכלל, משום שנדרש מגע ממשי לצורך ההדבקה בטפיל.

דרך הדבקה נוספת היא שכיבה על מצעים לא נקיים הנגועים במחלה. אמנם הגרדת מדבקת פחות מאשר כינים דרך כלי מיטה, אך לעתים בגדים או מצעים מזוהמים עלולים לגרום להתפשטות המחלה או להדבקה חוזרת.

האם ניתן להצביע על אוכלוסיות או מקומות המועדים יותר להדבקה בסקביאס?

הדבקה בגרדת מתרחשת לרוב ב"גסט האוסים" למיניהם, שאינם נקיים במיוחד, בבתי אבות מוסדיים, בבתי כלא ובמתקנים צבאיים צפופים בתנאי שדה. כידוע, בקרב חיילי ישראל, השמיכות הצבאיות ידועות זה מכבר בכינוי "סקביאס", על שם המחלה המגרדת. כל אחד עלול להידבק במחלה, ללא הבדל מין או גיל. ההדבקה בטפיל זה מלווה בתקופת דגירה לא קצרה, כך שהתסמינים של המחלה מתחילים בדרך כלל רק כשלושה עד שישה שבועות לאחר ההדבקה. להדבקה במחלה חשופים במיוחד אלה שמערכת החיסון שלהם חלשה, דוגמת קשישים, חולי איידס וחולים אונקולוגיים, שעלולים להידבק בזן סקביאס חמור יותר הידוע כ "סקביאס נורווגי", המשגשג מאוד בעורם של חולים אלה.

מהם התסמינים העיקריים של מחלת הסקביאס?

התכונה הקלינית הבולטת של גרדת היא גרד חזק, המחמיר בעיקר בשעות הלילה; פעולת הגירוד עלולה לגרום לשריטות ולסימני גרד. הגרד נגרם כתוצאה של תגובת רגישות יתר לביצי הטפיל, לטפיל עצמו ולצואתו. עם זאת, בקרב חולים אשר נדבקו בעבר בגרדת, התסמינים מתחילים בדרך כלל מוקדם יותר. לרוב, בתוך שלושה ימים מרגע ההדבקה החוזרת, ככל הנראה על רקע ה"זיכרון" של מערכת החיסון של החולה.

מחלת הגרדת גורמת לפריחה המורכבת מנגעים אדומים וקטנים, המכוסים בגלד דמי. לעיתים אף ניתן לראות נגעי המחילה של הטפיל. אלו נגעים אפורים או אדמדמים, שאורכם 2 עד 15 מ"מ בהם נמצא הטפיל. לטפיל יש יכולת הישרדות גבוהה במיוחד בתנאי קור - ולכן המחלה נפוצה בעיקר בחורף.

מיקום ההדבקה הוא לרוב בצדי אצבעות הידיים ובשורשי כפות ידיים, במרפקים, בברכיים, בעכוזים, בחזה, בבתי בשחי ובאיברי המין. הפנים והגב בדרך כלל אינם נגועים, אך בילדים צעירים תיתכן מעורבות גם של עור הפנים וכן של כפות הידיים והרגליים. כמו כן ,הנגעים אצל ילדים הם דלקתיים יותר ומלווים בשלפוחיות על העור. לעתים עלול להיגרם זיהום חיידקי משני בנגעי הסקביאס עקב הגרד העז.


סקביאס. אילוסטרציה: שאטרסטוק

סקביאס. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם המחלה נפוצה גם בקרב חיות הבית?

סקביאס בקרב חיות מחמד היא מחלה אחרת, הנגרמת מטפיל אחר - והסיכוי להדבקה בסקביאס על ידי חיית המחמד הוא נמוך ביותר. הדבקה בקרציית בעלי החיים תגרום לרוב לגרד ולפריחה קלים יותר, החולפים מאליהם תוך מספר ימים.

כיצד מתבצע האבחון של מחלת הסקביאס?

האבחנה של גרדת מתבססת בעיקרה על תשאול ובדיקה גופנית - ונעשית על סמך מספר מאפיינים: רופא עור מומחה יכול, על פי רוב, לזהות את המחלה על סמך הסתכלות בלבד. בנוסף, ישנם מספר מאפיינים טיפוסיים, דוגמת התפרחת האופיינית, גרד מציק ביותר המתחזק בעיקר בשעות הלילה, חוסר מעורבות של עור הפנים והדבקה של בני בית נוספים.
בנוסף, ניתן לבצע מהעור משטח לסקביאס, בו נראים הטפילים במיקרוסקופ - וכן ניתן לבצע בדיקת דרמוסקופיה.

מהם דרכי הטיפול בסקביאס?

להצלחת הטיפול במחלה, חשוב לטפל בו זמנית בכל בני הבית, כדי למנוע הדבקה חוזרת. הטיפול העיקרי במחלה יעיל מאוד, אם מקפידים על ביצוע ההוראות. קיימים תכשירים רבים לטיפול במחלה:

1. קרם פרמתרין 5% (או בשמו המסחרי: "לייקליר"), אותו יש למרוח לפני השינה ביסודיות לתוך העור - מהצוואר ועד לכפות הרגליים, כולל באזורים שמתחת לציפורני הידיים והרגליים; יש להימנע מהרטבת האזורים המרוחים, עד לבוקר. בשפופרת יש שלושים גרם, שמספיקים עבור מבוגר ממוצע. בילדים ובקשישים, יש לטפל גם בקרקפת ובעור הפנים - ולהיזהר שלא למרוח באזור העיניים. למחרת בבוקר, לאחר 8 עד 14 שעות מרגע המריחה, יש להסיר את הקרם על ידי שטיפה יסודית במקלחת או באמבטיה. הטיפול הוא חד פעמי, אך יש לחזור עליו פעם נוספת בשבוע לאחר מכן.

2. מריחת משחת סולפור, המכילה 10% גופרית, פעמיים ביום על פני העור למשך 3 ימים ברציפות - ורחצה לאחר מכן.

3. טיפול באיברמקטין: תרופה הניתנת דרך הפה במקרים קשים של גרדת, במינון של 200 מק"ג לכל ק"ג גוף - למנה. יש לחזור על הטיפול לאחר שבוע. לא ניתן לטפל בתרופה זו בנשים הרות או מיניקות. וגם לא בילדים קטנים. טיפול זה ניתן כקו ראשון, כאשר יש התפרצויות גדולות בבתי אבות או כאשר יש סקביאס נורווגי.

4. טיפול באנטי היסטמינים - נוגדי גרד. בדרך כלל, ממליצים על השימוש באנטי היסטמין לא מרדים במהלך היום בשילוב עם אנטי היסטמין מרגיע בלילה.

כחלק בלתי נפרד מהטיפול, מומלץ לטפל בבגדים, במצעים, במגבות, בבובות פרווה וכו'. יש לכבס אותם במכונת כביסה ב-60 מעלות לפחות (רצוי בהרתחה) ולאחר מכן, לייבש אותם במייבש חם, או לכל הפחות לגהץ אותם, כדי להבטיח את חיסול הטפילים.

התסמינים אמורים להשתפר בהדרגה אך הגרד עלול להימשך כמה ימים נוספים, למרות שהטיפול הורג את הטפילים מיד; וזאת, עקב התגובה האלרגית המתמשכת של מערכת החיסון. אם הסימפטומים מחמירים למרות טיפול הולם, החולים צריכים להישאל על חשיפה אפשרית חוזרת למקור ההדבקה. במקרה כזה, יש לשקול לפי הצורך ביצוע טיפול חוזר.


התרופות יעילות ומפסיקות הגירוד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

התרופות יעילות ומפסיקות הגירוד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם טיפול ברפואה משלימה יכול להועיל?

במקרה של מחלת הסקביאס, לא נהוג להמליץ על טיפול אלטרנטיבי או טבעי כל שהוא למחלה, משום שהטיפול התרופתי יעיל מאוד - ומביא לריפוי מוחלט של המחלה.

כיצד ניתן להימנע מהדבקה בסקביאס?

המניעה הטובה ביותר היא להקפיד על היגיינה נאותה: לא לישון על מצעים שלא כובסו, או שמקורם אינו ידוע, להימנע ממגע בחולים עם סקביאס או בכלי המיטה שלהם; וחשוב במיוחד, במקרה שכבר אירעה הדבקה של אחד מבני הבית: להקפיד על ביצוע טיפול לכל בני הבית, בעת ובעונה אחת, כדי למנוע הדבקה חוזרת.

לסיכום, גרדת, הידועה בשם סקביאס, היא מחלה טורדנית, מציקה ומגרדת מאוד. יחד עם זאת, יש לזכור כי הטיפול בה פשוט, מהיר ויעיל מאוד. על כן, אם וכאשר נדבקים במחלה יש לזכור שהמפתח לחיסולם המהיר והיעיל של הטפילים מחוללי המחלה הוא בביצוע קפדני של הוראות הטיפול - לא רק באדם אחד, אלא בקרב כל בני הבית, בעת ובעונה אחת; וביצוע ניקוי יסודי של סביבת המגורים, לרבות כיבוס המצעים והבגדים - בדרך שתוארה לעיל.

ד"ר מיכל סלומון היא רופאת עור ומין בכירה בבית החולים "שיבא", בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום