סרטן שד: המדריך לגילוי מוקדם

(0)
לדרג

אל תגידי "לי זה לא יקרה", אלא גשי להיבדק! כללי הזהב של הגילוי המוקדם: בדיקת כירורג שד, ממוגרפיה, אולטרסאונד ומודעות אישית לגוף

מאת: רוחל'ה אלדר

גילוי מוקדם של סרטן השד מאפשר כיום 92% סיכויי החלמה; לכן, הסיסמא "גילוי מוקדם מציל חיים" - איננה קלישאה. בכל שנה מתגלים קרוב ל-5,000 מקרים חדשים של סרטן שד. זהו הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. בכל שנה, נפטרות כ-1,000 נשים מהמחלה, ובהן נשים שיכולות היו להישאר בחיים, אם היו מגלות בזמן את המחלה.

מודעות מצילה חיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מודעות מצילה חיים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

עמותת "אחת מתשע", הפועלת להעלאת מודעות לסרטן השד, מקיימת סדנאות לבריאות שד בקהילה, במקומות העבודה ובארגונים שונים. במהלך הסדנאות, הנשים המשתתפות נחשפות למיתוסים אודות המחלה, להתייחסותן של הנשים לגופן ולמידע אודות אבחון המחלה. באופן זה, הסדנאות מעודדות גילוי מוקדם של סרטן השד.

בתקופתנו, בה הרשת מוצפת בסיפורים אישיים על סרטן השד ובמידע אודות המחלה, עדיין קיימת מודעות נמוכה בקרב נשים רבות, באשר לחשיבות של אבחון מוקדם, היכן מבצעים אותו ומתי. בסדנאות בריאות השד, מתגלה העובדה כי לא פעם נשים אינן יודעות למי עליהן לפנות לבדיקה. בסדנא, הנשים מקבלות מידע עדכני על גורמים שמעלים או מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן השד, הן לומדות על מבנה השדיים, על דרכים להבחין אם מתרחש שינוי אשר מצריך התייחסות מיוחדת. כמו כן, הן לומדות איזה בדיקות לגילוי מוקדם הן צריכות לעבור, בהתאם למספר קריטריונים: גיל, רקע משפחתי ושאר גורמי סיכון.

מה גורם לנשים רבות להחזיק בגישת "לא זה לא יקרה"?

נשים רבות סובלות מחסמים שונים, המונעים מהן ללכת להיבדק. החשש לגלות את הגוש הסרטני גובר על הידיעה שלהן כי גילוי מוקדם מציל חיים. "לי זה לא יקרה" - הן אומרות לעצמן. נשים אלה ישכנעו את עצמן שאם במשפחתן אין רקע של סרטן שד, אין סיכוי שזה יגיע אליהן.

"לי זה לא יקרה". אילוטרציה: שאטרסטוק
"לי זה לא יקרה". אילוטרציה: שאטרסטוק

בסדנאות, נשים אלה מגלות כי התפיסה המשפחתית בנוגע לסרטן השד היא גישה מוטעית. רק 15%-18% מהנשים שיחלו בסרטן השד הינן בעלות רקע משפחתי, מתוכן כ-5%-10% על רקע גנטי למחלה. הרקע הגנטי מתייחס לנשאיות BRCA1 ו-BRCA2.

כך גם הנשים הצעירות המשתתפות בסדנא. הן מגיעות עם תפיסה שאין סיכוי שהן יחלו בסרטן שד, מאחר שמדובר במחלה של "מבוגרות". שוב, זהו מיתוס - אותו יש לנפץ.
כ-25% מהחולות המתגלות מדי שנה הן נשים צעירות, מתחת לגיל 50. אולם, כיום רק נשים מעל גיל 50 ונשים שהן נשאיות הגן שגורם לסרטן השד - מוזמנות לבדיקה לגילוי מוקדם, באמצעות ממוגרפיה ואולטרסאונד. נשים מתחת לגיל 50 נשארות בערפל, משום שאין הנחיות ברורות לנשים אלה - ללכת להיבדק.

כיצד מאובחנת מחלת סרטן השד?

כאמור, ככל שהמחלה תתגלה בשלב מוקדם יותר, כך ייטב לאישה - והסיכויים להחלמתה יגדלו. כמו כן, ככל שהגידול יימצא בשלב מוקדם יותר, הטיפולים יהפכו לפחות אינטנסיביים והחזרה לשגרת החיים תהיה פשוטה יותר. גילוי מוקדם של סרטן השד יכול להתקיים בשלושה אופנים.

אבחון סרטן השד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אבחון סרטן השד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בדיקה על ידי כירורג שד: התחנה הראשונה של האישה. כירורג השד מבצע בדיקה ידנית, שכוללת התבוננות ומישוש השדיים ובתי השחי, בזמן שהאישה יושבת ושוכבת על הגב. נשים הריוניות או מיניקות, בייחוד נשים שיש להן הריונות עוקבים בזמנים צפופים, חייבות ללכת להיבדק בכל שלב. במקרה של ספק, הרופא עשוי לשלוח את האישה לבדיקות נוספות - ובהן אולטרסאונד וממוגרפיה. על פי המלצות משרד הבריאות, מומלץ להיבדק אצל כירורג שד החל מגיל 30. אולם מאחר שאנו, בעמותה, פוגשות לא מעט נשים שהמחלה התגלתה אצלן בגיל צעיר יותר, אנו ממליצות להיבדק כבר בגילאי ה-20. נשים בקבוצת סיכון צריכות להתייעץ עם רופא, לגבי שגרת הבדיקות המתאימה להן.

ממוגרפיה ו/או אולטרסאונד: מדובר בצילום רנטגן של השד, אשר תפקידו לאתר גושים חשודים. סל הבריאות בישראל מממן את בדיקת הממוגרפיה לנשים מגיל 50. ישנם מקרים, בהם כירורג השד עשוי לשלוח לבדיקה גם בגיל צעיר יותר.

בדיקה באמצעות אולטרסאונד, שעובדת על גלי קול, מסייעת כהשלמה לממוגרפיה בנשים עם מבנה שד צפוף. חשוב להדגיש כי לרוב הנשים הצעירות יש שד צפוף - ולכן הן נשלחות לאולטרסאונד.

תשומת לב לשינויים ובדיקה עצמית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תשומת לב לשינויים ובדיקה עצמית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מודעות אישית לשינויים המתרחשים בגוף: ניתן בכל גיל לעקוב ולשים לב לשינויים המתרחשים בשדיה של האישה - אפילו בגילאי ה-20. המודעות מתחילה בהכרת המבנה, המראה והתחושה של השד במצב רגיל. כך, נשים יוכלו להבחין בכל שינוי או חריגה - ולו גם הקטנים ביותר. לכן, מומלץ מאד שנשים החל מגיל 20 יכירו את שדיהן, ע"י מישוש פעם בחודש, יומיים שלושה לאחר המחזור. כמו כן, מומלץ לבחון את השדיים מול המראה. השדיים של כולן עוברות שינויים במהלך החיים, כתוצאה מהמחזור החודשי, הריון, הנקה, גיל המעבר ומשקל גוף. חשוב לדווח לרופא על השינויים הללו - ולהתעקש על התייחסות רצינית.

השינויים אליהם כדאי לשים לב: שינויים בגודל השד, הופעת גוש או התעבות על השד, או על בית השחי, הופעת נפיחות בבית השחי או סביב עצם הבריח. כמו כן, יש לשים לב לתופעות חריגות על גבי השד: פריחה או פצע שאינם עוברים, אדמומיות או שינוי אחר בצבע השד, שינוי במרקם השד, המזכיר תחושה של קליפת תפוז, הפרשה מהפטמות וכאב מתמשך בשד, בבית השחי או בזרוע העליונה.

רוחל'ה אלדר היא מנחת קבוצות ומרצה בכירה, עמותת אחת מתשע, מדיסין והמכללה למנהל.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום