נערות בתת משקל וסרטן השד

(0)
לדרג

מחקר ענק שנערך בקרב מתגייסות מגלה כי נערות בתת משקל נמצאות בסיכון של 15% לחלות בסרטן השד עד גיל 45. מנגד עודף משקל מעניק הגנה מסוימת

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה העברית וחיל הרפואה קובע כי עודף משקל בקרב מתבגרות מוריד את הסיכון לחלות בסרטן השד עד לגיל 45. מנגד, דווקא לתת משקל בגיל זה יש עודף סיכון. כרבע מכלל מקרי הסרטן החדשים, המאובחנים מדי שנה בנשים בישראל, הם של סרטן השד וכ 15% ממקרי המוות מסרטן בקרב נשים הם כתוצאה ממחלה זו. בעוד שיש הסכמה כי עלייה במשקל וחריגה ממדד מסת הגוף התקין, BMI, בקרב בוגרות תורמות לעלייה בסיכון לחלות בסרטן השד, הקשר בין מדד BMI בקרב נערות מתבגרת וסרטן השד בהמשך החיים מוכר פחות.

במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת "Breast Cancer Research and Treatment", ביקשו החוקרים, פרופ' קינן בוקר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה ואחרים לבדוק את הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) בגיל הנעורים לבין אירועי סרטן השד לפני גיל חדילת הווסת (מתחת לגיל 45), בגיל המעבר (גילאים 45-55) ואחרי גיל מנופאוזה (55 ומעלה).

המחקר נערך בקרב כמעט 950 אלף מועמדות לשירות ביטחון אשר נבדקו, נשקלו ונמדדו בלשכות הגיוס בגילאים 16-19, בין השנים 1967 2011. החוקרים עקבו אחר כל מקרי סרטן השד שהתגלו באוכלוסיית המחקר, עד סוף 2012. בסך הכל נמצאו 9,660 מקרים של סרטן השד במהלך המעקב. מתוצאות המחקר עולה כי במתבגרות בטווח הגילאים 16- 19 עם עודף משקל (=BMI 25 עד 29.9) או השמנה (BMI=30 ומעלה), הסיכון לחלות בסרטן השד עד גיל 45 היה נמוך יותר ב-10% וב-35%, בהתאמה, בהשוואה למתבגרות בעלות מדד מסת גוף תקינה (BMI=18.5 עד 24.9).

לדברי החוקרים, ממצאים אלה מתקפים עדויות של מחקרים קודמים; אלא שבניגוד למחקרים הקודמים, שברובם הגדול התבססו על דיווח עצמי ולכן היו חשופים להטיות ולחוסר דיוק, המחקר הנוכחי מאשש ממצאים אלה על בסיס מדידות אובייקטיביות. מאידך גיסא, לא נמצא קשר מובהק בין BMI בגילאי 16-19 לבין התפתחות סרטן השד בגילאים שמעל 45, ובכך המחקר לא אישר דיווחים קודמים על הגנה מתמשכת גם מפני סרטן השד בגיל המעבר ובגיל שלאחר חדילת הווסת בקרב מתבגרות בעלות עודף משקל והשמנה.

עוד נמצא כי בקרב מתבגרות הסובלות מתת משקל (BMI נמוך מ-18.5) קיימת עלייה של 15% בסיכון לחלות בסרטן השד עד גיל 45. ממצא זה דווח קודם לכן רק לגבי נערות יפניות במחקר קטן בהרבה, שהתבסס גם הוא אך ורק על דיווח עצמי. כמו כן, נמצא כי בקרב כל המשתתפות, לנשים ממוצא אפריקאי ואסיאתי סיכון נמוך יותר לחלות במחלה לעומת נשים ממוצא אירופי, בעוד שלנשים בעלות השכלה גבוהה יותר, סיכון גבוה יותר. ממצאים אלה נשמרו גם בעיבוד הנתונים על פי קבוצות גיל.

ההמלצה: לשמור על משקל תקין

לדבריה של פרופ' קינן בוקר, "הסבר אחד הוא שעודף רקמת שומן נקשר לעלייה ברמת ההורמונים האנדרוגנים, שמצמצמים, בין היתר, את מספר מחזורי הביוץ ובשל כך, גם את הפרשת הורמון האסטרוגן. ידוע כי חשיפה מתמשכת לאסטרוגן מגבירה את הסיכון להתמרה סרטנית בתאי השד, כך שצמצום מספר מחזורי הביוץ מקטין את הסיכון. הסבר אחר מתייחס לעובדה כי הורמונים המיוצרים ברקמת השומן של נערות עם עודף משקל והשמנה יכולים לתרום להבשלה ולהתמיינות מהירים יותר של תאי רקמת השד, ובכך להפכם לחסינים יותר מפני התמרה סרטנית.

מצד שני, בנערות רזות מאוד, יש חוסר ברקמת שומן בשד, ואולי גם חוסר בהורמון פרוגסטרון. שני אלה חיוניים להבשלה ולהתמיינות התקינה של תאי השד, וייתכן שיש בכך כדי להסביר את הקשר שנמצא", אמרה פרופ' קינן בוקר. "כמובן שאין להסיק מממצאי המחקר שיש המלצה לנערות צעירות להיות במצב של משקל עודף, מכיוון שמשקל עודף והשמנה נקשרים לתחלואה אחרת, ואף שכיחה יותר מאשר סרטן השד. בנוסף, ידוע כי בגיל מבוגר יותר, השמנה דווקא מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד, כך שההמלצה המתבקשת היא שמירה על משקל גוף תקין והימנעות מעלייה במשקל במהלך החיים".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום