שתל דנטלי? גשר מרילנד!

(9)
לדרג
תוכן מקודם

חסרה לכם שן? במקרים שבהם אין מספיק עצם לשתל, או ששתל יקר לכם מדי, או שרוצים פתרון מהיר יותר , כדאי שתשקלו להתקין "גשר מרילנד"

טיפולי שיניים ,מומחה לשיקום הפה
077-9976932 (מספר מקשר)

אחד הפתרונות המוצלחים בתחום שיקום הפה והשלמת שיניים חסרות הוא גשר מרילנד (המכונה גם גשר אדהזיבי), שמשמש להשלמת שן חסרה, מבלי לבצע השתלה או להשחיז שיניים לגשר.

מה עלול לגרום לחסר של שן בודדת?

חסר של שן בודדת, בחלק הקדמי או האחורי של הפה, יכול להיגרם כתוצאה מתאונה, חבלה, הזנחה שהובילה לעששת ובהמשך לעקירה; ובמקרים מסוימים, פשוט מחוסר בקיעה שלה.

לכל שן יש את החשיבות שלה במערכת הפה; ומעבר לפגיעה האסתטית, חוסר שן עלול לפגום גם בתפקוד הפה - חיתוך המזון, לעיסה ואפילו דיבור.

אי השלמה של שן חסרה עלול להוביל לתזוזה של שתי השיניים הסמוכות למקום השן החסרה, ו/או של הלסת הנגדית, לכיוון החלל הריק שנוצר; ובכך, לפגוע בצורת קשת השיניים ורציפותה.

בנוסף, אי השלמה של שן, משך תקופה ממושכת, יביא לאבדן של עצם הלסת באותו אזור, מה שימנע בעתיד את היכולת להשתיל שתל דנטלי.

יותר מבעיה אסתטית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
יותר מבעיה אסתטית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד ניתן להשלים שן חסרה?

ישנן מספר דרכים להשלים שן חסרה; הדרכים הפופולריות הן השתלת שתל דנטלי או באמצעות גשר.

שתל דנטלי הוא מעין קונסטרוקציה, שחלקה התחתון הוא בורג שמוברג אל תוך עצם הלסת - ועל חלקו העליון ממוקם כתר (מבנה מלאכותי, הזהה בצורתו ובצבעו לשן החסרה). יתרונותיו של השתל הם בעמידותו הגבוהה ובעובדה שהשתלתו לא מצריכה פגיעה בשיניים הסמוכות לחלל הריק. חסרונו העיקרי הוא בכך שהשתלתו דורשת כמות עצם לסת גדולה יחסית, שתחזיק את ההברגה; וכן דיוק רב ומיומנות גדולה של הרופא המטפל.

גשר, כשמו כן הוא: מבנה של שלושה כתרים או יותר, כאשר השן החסרה היא "שן מדומה", שמוחזקת על ידי הכתרים הסמוכים. היתרון של השלמת שן חסרה באמצעות גשר - בכך שאין תלות בכמות עצם הלסת במקום החלל. החיסרון הוא בעובדה שעל מנת להתקינו, יש להשחיז את השיניים הסמוכות למקום החלל, פעולה הכרוכה באבדן רב של חומר שן - ולהרכיב במקומן את הכתרים.

גשר מרילנד הוא פתרון מוצלח ביותר, שמאפשר להשלים את השן החסרה ללא צורך בשתל דנטלי, או בהשחזת השיניים הסמוכות למקום החלל.

מהו גשר מרילנד?

גשר מרילנד הוא סוג מיוחד של גשר, לשחזור שן חסרה, שאינו דורש כתרים בשיניים הסמוכות לחלל - כדי להחזיקו; ולכן, אינו כרוך בהסרה מיותרת של חומר שן בריא.

גשר מרילנד הוא מבנה המורכב משן מלאכותית (לרוב חרסינה), שמשני צידיה יש שתי כנפיים זעירות, שאותן מדביקים בשיטת צריבה חדשנית - לשתי השיניים הסמוכות לחלל הריק שנוצר. יתרונו הגדול ביותר של גשר מרילנד טמון בכך שהתקנתו אינה מצריכה השתלת שתלים דנטליים; ברוב המקרים, ההכנה לגשר מרילנד אינה דורשת כמעט השחזה של חומר שן משתי השיניים המאחזות, שנמצאות משני צדי השן החסרה; ובמקרים בודדים, דורשת הסרה מזערית בלבד.

לעיתים משמש גשר מרילנד גם כפתרון זמני, כאשר נערכים לקראת השתלת שתלים דנטליים, באזור הקדמי האסתטי - ולא מעוניינים בפתרון זמני, מסוג של תותבת נשלפת

אלטרנטיה לשתלים ולגשר הרגיל. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אלטרנטיה לשתלים ולגשר הרגיל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ממה עשוי גשר מרילנד?

את הכנפיים של הגשר ניתן לעשות ממתכת, או מזירקוניה שהיא בעלת צבע לבן. כנפיים ממתכת הן דקות יותר והדבקתן חזקה ועמידה יותר; ואילו כנפי זירקוניה מעט עבות יותר, אך יפות ואסתטיות יותר.

האם גשר מרילנד חזק כמו הפתרונות האחרים?

כאשר גשר מרילנד מבוצע על ידי רופא המיומן בביצועו, השחזור יכול להחזיק בפה עשרות שנים. רמת המיומנות הנדרשת מהצוות הרפואי ומטכנאי השיניים לביצוע גשר מרילנד היא גבוהה במיוחד; רופאים מעטים הם בעלי ניסיון בתחום גשרי מרילנד - ומציעים פתרון אלגנטי זה למטופלים הזקוקים לכך.

ישנם רופאים אשר לא ממליצים לבצע גשרי מרילנד, בטענה כי גשרי מרילנד נופלים. דעה זו היא נחלת רופאים אשר אינם בקיאים ומיומנים דיים בביצוע גשרי מרילנד.

מהו חסרונו של גשר מרילנד?

חשוב לדעת כי לאחר התקנת גשר מרילנד, מכיוון שהגשר מחבר את השיניים הסמוכות ולא ניתן להעביר חוט דנטלי ביניהן יש להקפיד על שמירת ניקיון השיניים ולהגיע לטיפול אצל שיננית ולביקורות אחת לחצי שנה; ובכך - להבטיח את שרידות השחזור לשנים רבות. יש להקפיד על ניקיון החלל שבין השיניים, באמצעות מברשות ייעודיות קטנות או עזרים אחרים.

למי לא מתאים גשר מרילנד?

גשר מרילנד מתאים לכל מי שמעוניין באלטרנטיבה לטיפולים הקיימים, מסיבות שונות. גשר מרילנד מתאים במיוחד לשחזור שן חסרה קדמית בודדת; ובמקרים רבים, בייחוד כשמדובר באזור הקדמי של הפה אצל אדם צעיר, הוא אף עדיף על כתר הנתמך על ידי שתל דנטלי.

חשוב לציין, כי על מנת שניתן יהיה להתקין גשר מרילנד, על השיניים הסמוכות לחלל שיצרה השן החסרה - להיות בריאות ושלמות, רצוי ללא סתימות או כתרים, על מנת שיוכלו לשאת את העומס של השן המלאכותית, ושההדבקה של הגשר אליהן תהיה חזקה.

ד"ר אבידן לרון הוא מומחה לשיקום הפה, מנהל את "לרון - מרכז מומחים לאסתטיקה ושיקום הפה" ברעננה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום