מומים בעובר: הפלות והפסקת הריון

(0)
לדרג

הפסקת הריון יכולה להתבצע בעקבות מספר סיבות - ובהן מומים בעובר. מהם המומים העשויים להצדיק הפסקת הריון? מהן הבדיקות שיש לבצע לפני החלטה כה קשה?

מאת: ד"ר אלדד קטורזה

למרות שחוק הפסקות ההריון בישראל הוא חוק ליברלי, מספר הפסקות ההריון בשנה בישראל נמוך -ביחס למדינות האיחוד האירופאי - ונמצא במגמת ירידה בכל שנה. למשל: בשנת 2010 בוצעו בישראל 19,531 הפסקות הריון, ביחס של 10.7 ל-1000 נשים בגיל הפריון; או 117 ל-100 לידות חי; ואילו הממוצע באיחוד האירופי עומד על 228.7 ל-100 לידות חי.

מתי מותר לבצע הפסקת הריון?

בשנת 1977, חוקק בישראל חוק הפסקות הריון, שקבע כי הפסקת הריון או ביצוע הפלה ללא אישור הוועדה הממונה לצורך כך, הינה בגדר עבירה פלילית. החוק מתיר פניה של כל אישה הרה לוועדה - וייחודיותה של מדינת ישראל היא בכך שבהתאם להחלטת הועדה, ניתן לבצע הפסקת הריון בכל שלב של ההריון (גם בשלבים מתקדמים - ואפילו סמוך ללידה).

מהם הקריטריונים המאפשרים הפסקת הריון?

החוק מפרט שישה מצבים, בהם מותר לוועדה לאשר הפסקת הריון:

1. כשגיל האישה נמוך מגיל הנישואים, כלומר צעיר מ-17;
2. כאשר האישה ההרה אינה נשואה, או כאשר ההריון אינו מהנישואין;
3. כאשר גיל האישה עולה על 40 שנה;
4. כאשר ההריון נובע מיחסים אסורים על פי החוק הפלילי, כמו אונס או גילוי עריות;
5. כאשר יש סיכון לכך שהוולד יהיה בעל מום גופני או נפשי.
6. כאשר ההריון עלול לסכן את האישה באופן גופני או נפשי.

ועדה להפסקת הריון. צילום: shutterstock
ועדה להפסקת הריון. צילום: shutterstock

כיצד מתבצע הליך הפניה לוועדה?

הליך הבקשה הינו הליך פורמלי של מילוי והגשת טפסים לוועדה, שמורכבת מרופאי נשים ועובדים סוציאליים.

עד שבוע 24 להריון, ניתן לפנות לוועדות שקיימות כמעט בכל בתי החולים, הציבוריים והפרטיים. הפנייה מתבצעת דרך רופא הנשים, רופא המשפחה, או דרך גורם סיעודי-סוציאלי (למשל: במקרה של אונס, של נערה מתחת לגיל 17, או כשנשקפת סכנה לחיי האישה - כתוצאה מפגיעה ע"י בני משפחה או קרובים, עם היוודע העניין).

מעל שבוע 24, שהוא גבול החיות של העובר (לעובר שנולד אחרי שבוע 24, יש סיכויים גבוהים יותר לשרוד בחיים החוץ רחמיים), נדרשת פניה לוועדת על, אשר ממונה ע"י מנכ"ל משרד הבריאות - וקיימת ב-13 מרכזים רפואיים מורשים.

כיצד מתבצע הליך ההפלה/ הפסקת ההריון?

עד שבוע 20, ניתן לבצע הפלה באמצעים כירורגיים או באמצעים תרופתיים, כגון התרופה מפייג'ין, המשמשת בעיקר להפסקת הריון בשבועות מוקדמים. רוב הפסקות ההריון מתבצעות באופן כירורגי, בסוגים שונים של גרידות, או ריקון חלל הרחם (פעולה ניתוחית המתבצעת בהרדמה כללית בחדר ניתוח).

משבוע 20, האישה עוברת למעשה תהליך של השראת לידה.

בדיקת אולטרסאונד לאשה הרה. צילום: shutterstock
בדיקת אולטרסאונד לאשה הרה. צילום: shutterstock

מתי מתבצעות רוב הפסקות ההריון?

על פי הנתונים הסטטיסטיים: עד שבוע 7, מבוצעות כ-60% מההפלות; בין שבועות 8-9, מבוצעות כ-29% מההפלות; בין שבועות 13-22 מבוצעות כ-10% מההפלות; ומעל שבוע 23, מבוצעות רק 1% מההפלות, כאשר מתוך האחוז הזה, מעל לשבוע 32 מבוצעות רק 16% מההפלות (0.16% מכלל ההפלות).

מהן הסיבות הנפוצות להפסקת הריון?

אם בודקים את כלל הסיבות להפסקות הריון בכל השלבים, גיל האישה (צעירה או מבוגרת), מהווה כ-10% מכלל הסיבות. סיכון לבריאות האישה, מהווה כ-18%, סיכון למום גופני של העובר - 18%; והריון מחוץ לנישואין - 53%.

מה בנוגע להפסקת הריון, כתוצאה ממום גופני בעובר?

המומים העיקריים שמביאים להפסקות הריון הם מומי לב וכלי דם, מומים של מערכת העצבים המרכזית ומומים פתוחים של חוט השדרה או הגולגולת ; אך גם מומים במערכת המין והשתן, מערכת העיכול ודופן הבטן, בית החזה, פנים ושלד.

השכיחות של מום גופני בעובר, כגורם להפסקת ההריון, עולה ככל ששבוע ההריון מתקדם. על פי הסטטיסטיקה, מספר הפסקות ההריון המבוצעות בשל גורם זה הוא כ-10% עד השבוע ה-7; כ-17% בין שבועות 8-12; כ-63% בין שבועות 13-23 וכ-87% משבוע 23 ואילך. הסיבות לכך נעוצות, בין היתר, בכך שהגורמים האחרים שאינם תלויי מצב בריאותו של העובר מהווים גורם להפלות בשלבים מוקדמים; ובנוסף, העובדה שהיכולת לזהות מומים עולה עם גיל ההריון.

הפסקת הריון. צילום shutterstock
הפסקת הריון. צילום shutterstock

האם האבחון של מומים בעובר הוא מדויק?

מחקרים שהשוו בין אבחון מומים בחיים העובריים, לבין אבחון מומים לאחר הלידה או בנתיחה לאחר המוות, במקרים בהם עשו הפלה, מצאו כי לא תמיד קיימת התאמה מלאה בין השניים.

יכולת האבחון של מומים בעובר מוגבלת יותר, מאשר יכולת האבחון לאחר הלידה - הן בשל מגבלות הכלים האבחנתיים הקיימים בחיים העובריים ; והן בשל העובדה שיכולת האבחנה בחיים העובריים - מורכבת ומושפעת גם ממנח העובר, גיל ההריון, מבנה האישה, כמות מי השפיר ועוד.

הכלי האבחנתי העיקרי בחיים העובריים הוא אולטרסאונד; ובשנים האחרונות גם MRI, אך לאחר הלידה קיימים כלים נוספים עם יכולת דיוק גבוהה יותר - ולכן יכולת האבחנה המדויקת של המום גבוהה יותר.

חשוב לדעת: יכולת האבחון בחיים העובריים אמנם טובה, אך קיימות מגבלות - והיא אינה מדויקת ב-100%; ולכן, כאשר שעולה חשד למום בעובר - ושוקלים לבצע הפלה או הפסקת הריון, כתוצאה מהמום הזה, מומלץ מאוד להיבדק בצורה פרטנית, על ידי רופאים מומחים בתחום - ולהפעיל את שיקול הדעת המקסימלי, לפני שמקבלים החלטה על ביצוע הפלה. אם הוחלט להפסיק את ההריון, כדאי לבצע בדיקות אנטומיות וגנטיות של העובר, לאחר הפסקת ההריון, לצורך הפקת אינפורמציה שעשויה לסייע בהריונות הבאים - ולמנוע הישנות של הופעת עובר עם מומים.

ד"ר אלדד קטורזה הוא הינו מומחה בינלאומי להדמיית מוח העובר: אולטרסאונד ו-MRI עוברי, רופא בכיר ביחידת האולטרסאונד והדמיית העובר; ומנהל המרפאה לנוירולוגיה של העובר, בבית החולים שיבא, בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום