גידולי דרכי השתן: טיפול חדש

(0)
לדרג

עד לאחרונה, חולים עם גידול גרורתי ממקור דרכי השתן טופלו בכימותרפיה. לאחרונה נוספה אופציה נוספת - אימונותרפיה (טיפול המעורר את מערכת החיסון)

מאת: ד"ר דניאל קייזמן

דרכי השתן מתחילות באגן הכליה, ממשיכות בשני צינורות היוצאים מכל כליה ונקראים השופכנים (ימני ושמאלי), דרכם מתנקז השתן לשלפוחית השתן - ומשם השתן יוצא דרך צינור ניקוז המכונה שופכה. דרכי השתן מצופים בתאים המכונים "אפיתל מעבר".

מקור רוב הגידולים בדרכי השתן הינו מאפיתל המעבר. ברוב המקרים, מקור הגידול הינו שלפוחית השתן. על כן במאמר זה נדון בגישה לגידול שלפוחית השתן. יחד עם זאת, הטיפול בגידול גרורתי של דרכי השתן מחוץ לשלפוחית השתן (אגן הכליה, שופכנים, שופכה) זהה לטיפול בגידול גרורתי של שלפוחית השתן

מהי שכיחות סרטן דרכי השתן? מהם גורמי הסיכון העיקריים?

שכיחות המחלה בישראל עומדת על מעט יותר מ-1,000 מקרים בשנה. המחלה שכיחה יותר בקרב גברים (זהו הגידול הרביעי בשכיחותו אצל גברים) ומעשנים. גם חשיפה תעסוקתית לכימיקלים מהווה גורם סיכון לגידול זה.

מהם התסמינים של סרטן בדרכי השתן?

התסמינים העיקריים הנלווים לגידול בדרכי השתן ושהופעתם מחייבת בדיקה רפואית בהקדם, כוללים דימום בשתן, תסמינים אחרים במתן שתן כגון כאב, אי נוחות, צריבה, ותכיפות במתן שתן.

בחלק מהחולים המאובחנים בשלב הגרורתי, יהיו תסמינים הקשורים למעורבות איברים מרוחקים.

מה השלבים בהתפתחות גידול שלפוחית השתן?

גידולי שלפוחית השתן נחלקים לשני סוגים עיקריים, הקובעים גם את סוג הטיפול בגידול.

הסוג הראשון הם גידולים שטחיים, שאינם מערבים את שריר דופן שלפוחית השתן.

הסוג השני הם גידולים פולשניים, המערבים את שריר דופן שלפוחית השתן, או פולשים מעבר לשלפוחית השתן אל האגן, אברי האגן או שולחים גרורות לאיברים מרוחקים

כיצד מאבחנים סרטן בשלפוחית השתן?

אבחון גידולי שלפוחית השתן כולל בדיקת רופא (לרוב אורולוג), בדיקות הדמיה (לרוב US, CT), ובדיקות אנדוסקופיות (לרוב ציסטוסקופיה), שבמהלכן מוחדר מכשיר המאפשר לרופא להסתכל ישירות על דפנות שלפוחית השתן.

בהמשך, במידה ונצפה בשלפוחית השתן ממצא לא תקין, החולה יעבור כריתה מקומית של הממצא, בניתוח הקרוי TURBT. שלב הגידול שנכרת (שטחי או פולשני) יקבעו את המשך הטיפול.

כיצד מטפלים בשלבים השונים של גידולי אפיתל המעבר?

ב-70% מהמקרים, סרטן שלפוחית השתן הינו שטחי. גידול שטחי מטופל על ידי אורולוג באמצעות כריתה מקומית של הגידול ולעיתים מתן טיפול משלים בשטיפות שלפוחית השתן בתרופה BCG, על מנת להקטין את הסיכוי לחזרת הגידול בעתיד. ב-30% מהמקרים (בערך 300 מקרים בשנה בישראל), גידול שלפוחית השתן הינו פולשני.

גידול פולשני שאינו גרורתי, יטופל בניתוח כריתת שלפוחית השתן, או טיפול משמר של השלפוחית, המשלב קרינה חיצונית וכימותרפיה. לעיתים, ינתן טיפול כימותרפי טרם ניתוח (טיפול נאו אדג'ובנטי) או לאחריו (טיפול משלים) שמטרתו להקטין חזרת מחלה בעתיד.

אבחון סרטן בשלפוחית השתן. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אבחון סרטן בשלפוחית השתן. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הטיפול בסרטן דרכי שתן גרורתי?

כ-200-250 מקרים בשנה בישראל יאובחנו כגידול דרכי שתן גרורתי המערב אברים מרוחקים.

עד לא מזמן, אמצעי הטיפול היחיד עבור חולים אלה היה כימותרפיה. טיפול זה עדיין מהווה את קו הטיפול הראשון ברוב החולים.

ברם, חולים רבים אינם מתאימים לקבל טיפול כימותרפי, עקב יכולת תפקודית ירודה או מחלות רקע מורכבות. בנוסף, התגובה לטיפול כימותרפי הינה לרוב זמנית וקצרה.

אימונותרפיה בגידול גרורתי של דרכי השתן

עד לאחרונה, במשך עשרות שנים, לא חלה התקדמות בטיפול בגידול גרורתי של דרכי השתן. כימותרפיה היתה אמצעי הטיפול היחיד, ולא היה בנמצא טיפול מוכח לחולים שמחלתם התקדמה לאחר קו טיפול כימותרפי ראשון, או עבור מי שמלכתחילה לא התאימו לטיפול כזה.

לאחרונה חלה התקדמות פורצת דרך באפשרות הטיפול בחולים אלה.

אימונותרפיה היא טיפול המסיר את העיכוב שמשרים תאי הגידול על תאי מערכת החיסון. כפועל יוצא, תאי מערכת החיסון מסוגלים לפעול כנגד הגידול.

תרופה אימונותרפית שנמצאה יעילה ואושרה לאחרונה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי, בחולים שמחלתם התקדמה לאחר טיפול כימותרפי היא אטזוליזומב.

מחקר עכשווי מצא כי בעקבות השימוש באטזוליזומב, כקו טיפולי שני אחרי הכימותרפיה, חולים רבים זוכים לתועלת קלינית מתמשכת - ובחלוף שנה מזמן הטיפול, הם עדיין מגיבים אליו ומושג עיכוב של התקדמות המחלה. יתרה מכך, אצל כ-5% מהמטופלים, דווח כי המחלה נעלמה לגמרי. האטזוליזומב הוגשה לאישור ועדת סל התרופות בישראל לשנת 2017.

שתי תרופות נוספות מקבוצת האימונותרפיה המראות נתוני פעילות מעודדים במחקרים בחולים עם גידול גרורתי של דרכי השתן הינן ניבולומאב וקייטרודה, המאושרות כיום לטיפול בגידולים אחרים.

יתרון נוסף של טיפול באימונותרפיה הינו היותו קל יותר מכימותרפיה מבחינת תופעות לוואי, וכרוך בסיכון נמוך לתופעות לוואי מסכנות חיים.

שלפוחית השתן בתלת ממד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שלפוחית השתן בתלת ממד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

טיפולים ביולוגיים בסרטן דרכי השתן

קבוצת תרופות אחרת, הנבדקת במחקרים קליניים בחולים עם גידול גרורתי של דרכי השתן הינן תרופות ביולוגיות.

תרופות אלו מעכבות מנגנונים מולקולריים הקשורים לתהליך הגידולי. אחת התרופות מעכבת חלבון המכונה FGFR, וניתנת לחולים שבגידול שלהם נמצא שינוי בבדיקות גנטיות של החלבון.

תרופה אחרת הנבדקת כיום, מעכבת אנגיוגנזיס. אניוגנזיס היא תהליך מרכזי בגידולים רבים, שבו הגידול מפריש חומרים על מנת לייצר כלי דם בסביבתו התורמים להשרדותו. עיכוב תהליך האניוגנזיס מוכח בגידולים אחרים, ונבדק כיום במחקר קליני בינלאומי, שמתקיים אף בחלק מהמרכזים הרפואיים בישראל, כטיפול קו שני בחולים עם סרטן גרורתי של דרכי השתן, שמחלתם התקדמה למרות טיפול כימותרפי קודם.

לסיכום: לאחרונה חלה פריצת דרך באפשרויות הטיפול בחולים עם גידול גרורתי של דרכי השתן. פריצת דרך זו כוללת אימונותרפיה. בנוסף, מגוון מחקרים קליניים בודקים טיפולים ביולוגיים במחלה.

למידע נוסף אודות מחקרים קליניים בטיפולים חדשים בסרטן דרכי השתן המתקיימים בישראל - לחץ כאן.

ד"ר דניאל קייזמן הוא מנהל השירות לגידולי דרכי השתן, מערך אונקולוגי, בית חולים מאיר.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום