קשר כבד: השמנה וסרטן

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי עודף-משקל קשור בשמונה מחלות ממאירות נוספות בנוסף למה שגילו עד כה; סרטן קיבה, כבד, כיס מרה, לבלב, שחלות, בלוטת תריס ועוד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ידוע זה מכבר כי עודף משקל מלווה בעלייה בסיכון לממאירויות מסוימות, אך קשר זה הפך כעת רחב יותר. במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, מוסיפים החוקרים שמונה מחלות ממאירות נוספות לרשימה, המצטרפות לחמש מחלות ממאירות שכבר ידועות כקשורות עם עודף משקל או השמנת יתר.

הממצאים החדשים מבוססים על נתוניIARC (International Agency for Research on Cancer), המהווים חלק מארגון הבריאות העולמי. בעבר הוכח כי עודף משקל והשמנה קשורים בחמש מחלות ממאירות סרטן מעי גס ורקטום, סרטן וושט, סרטן כליות, סרטן שד בנשים לאחר מנופאוזה וסרטן רירית רחם.

מהערכת העדויות בספרות הרפואית עולה כי שמונה מחלות ממאירות נוספות מצטרפות לרשימה זו הן סרטן קיבה, כבד, כיס מרה, לבלב, שחלות, בלוטת תריס, מנינגיומה ומיאלומה נפוצה.

יש גם עדויות מוגבלות לפיהן קיים קשר עם שלוש מחלות ממאירות אחרות סרטן קטלני של הערמונית, סרטן שד בגברים ולימפומה מסוג DLBCL (Diffuse Large B Cell Lymphoma).

לדברי החוקרים, זוהו מספר מנגנונים הקושרים בין שומן גוף ובין התפתחות תאי סרטן, כולל דלקת כרונית והפרעה בבקרת מטבוליזם של הורמוני מין. זיהוי אתרים חדשים לממאירויות הקשורות בהשמנה צפוי להביא לעלייה במספר מקרי המוות המיוחסים להשמנה.

העדויות החדשות מדגישות את חשיבות מציאת דרכים יעילות ליישום המלצות ארגון הבריאות העולמי לשיפור הרגלי התזונה ופעילות גופנית לאורך החיים במטרה להפחית את היקף מחלות הסרטן.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום