אינסולין: האמת מאחורי המיתוסים

(8)
לדרג

אינסולין חולל מהפכה של ממש בטיפול בחולי סוכרת, אך נקשרו בו מיתוסים רבים. האם אינסולין אכן נחשב לכישלון טיפולי, ממכר, מעלה סיכון להיפוגליקמיה וגורם להשמנה?

מאת: ד"ר רננה שור

גילוי אפשרות הטיפול באינסולין, לפני תשעה עשורים, חולל מהפכה רפואית - והציל את חייהם של מיליוני אנשים, שאלמלא הטיפול היו מתים ממחלתם. גילוי האינסולין וייצורו - זיכה את ממציאיו בפרס נובל והפך את הסוכרת ממחלה קטלנית - למחלה כרונית.

במהלך השנים שחלפו מאז גילוי האינסולין, חלה התקדמות דרמטית בהצלחת הטיפול - לתת מענה משופר, יעיל ובטוח לצרכי המטופלים. טיפולי האינסולין המיוצרים כיום פועלים באופן מאוד דומה לזה של האינסולין שהגוף מייצר באופן טבעי בעצמו. עם זאת, עדיין יש הנרתעים מטיפול באינסולין, בגלל מיתוסים שונים שנקשרו בו. מכיוון שרבים מהאנשים המתמודדים עם סוכרת מסוג 2 יזדקקו - בשלב מסוים של מחלתם - לטיפול באינסולין, חשוב לדעת מהי האמת המסתתרת מאחורי אותם מיתוסים נפוצים. במאמר זה, נסקור מספר מיתוסים נפוצים - ונתאר את המציאות.

אורח חיים בריא חיוני. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אורח חיים בריא חיוני. אילוסטרציה: שאטרסטוק

צורך באינסולין מעיד על כישלון הטיפול? לא נכון.

סוכרת מסוג 2 היא מחלה המתקדמת גם תחת טיפול תרופתי - ובשלב מסוים, הלבלב אינו מצליח לייצר אינסולין בקצב הדרישה של הגוף. כאשר הטיפול התרופתי לא מצליח להגיע לערך המטרה של ההמוגלובין המסוכרר (HbA1C), הגיוני להציע למטופל אינסולין, מכיוון שזהו האמצעי היעיל והחזק ביותר להפחתת רמות הסוכר בדם. כיום ישנה גישה שדוגלת בהתחלת טיפול באינסולין, בשלבים מוקדמים יותר של המחלה - וזאת על מנת לעזור ללבלב להתאושש ולשמר את הקיים.

אינסולין הוא טיפול ממכר? לא נכון.

אי אפשר להתמכר לאינסולין. אינסולין הוא מרכיב טבעי שהגוף זקוק לו. מינונים שונים מותאמים לכל מטופל - בהתאם לצורך ולרמות הסוכר שלו בצום.

למטופלים באינסולין סיכון גבוה לחוות היפוגליקמיה? לא נכון. כשמדובר בשימוש באינסולינים החדשים. הזרקת אינסולין אמנם עלולה לגרום לתנודה ברמת הסוכר בדם, אך בזכות טיפולי האינסולין החדשים ארוכי הטווח (לנטוס, לבמיר, טוג'או, דגלודק) - הסיכון להיפוגליקמיה, בקרב סוכרתיים מסוג 2 פחת באופן משמעותי. כך, למשל, במחקר שנערך במטופלים (שאינם מאוזנים) באינסולין החדש "טוג'או" (Toujeo), שנכלל לאחרונה בסל הבריאות לסוכרתיים מסוג 2 ו-1 (מגיל 18), הוכח שטוג'או הפחית ב-48% את הסיכון להיפוגליקמיה לילית, בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2 - המטופלים באינסולין "לנטוס".

טיפול באינסולין עלול לגרום לעליה במשקל? נכון.

במצב של רמות סוכר גבוהות בדם, הרבה מהקלוריות שאנחנו צורכים מתפנות מהגוף בשתן - מבלי שהגוף משתמש בהן. הזרקת אינסולין, כמו כל טיפול תרופתי אחר המעודד את הלבלב לייצר יותר אינסולין, למעשה מסייעת לגוף להשתמש במזון באופן יעיל יותר - ולהפוך את הקלוריות למקור אנרגיה לתאי הגוף. לכן, המטופל עלול לעלות במשקל. עם זאת, חשוב לדעת שהדור החדש של האינסולין הבזאלי מפחית את הסיכון לעליה במשקל. כמובן: מומלץ להקפיד על פעילות גופנית סדירה ולקבל יעוץ דיאטני, במטרה למנוע עליה במשקל.

אמצעי בטוח ומוכח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אמצעי בטוח ומוכח. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אינסולין הוא טיפול לא בטוח, העלול לגרום סיבוכים רפואיים? לא נכון.

סוגיית הבטיחות של הטיפול באינסולין נבחנה לעומק, במחקר רחב היקף שנעשה באינסולין גלרג'ין (לנטוס, טוג'או). התוצאות הוכיחו, במובהק, שאינסולינים אלו אינם מעלים את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים (התקפי לב ושבץ מוח) וכי אינסולין גלרג'ין בטוח מכל הבחינות. יתרה מכך, נמצא שהם מאטים התקדמות של מחלות מיקרווסקולריות - ומפחיתים רמות טריגליצרידים בדם. גם ההשפעה הקוגניטיבית נבדקה במחקר זה - ונמצא כי מדובר בטיפול בטוח שאינו מעלה סיכון להתפתחות דמנציה.

טיפול באינסולין דורש מספר הזרקות יומיות? לא תמיד.

מטופל הזקוק לאינסולין יכול לקבל, לעיתים, טיפול בזריקה חד-יומית של אינסולין ארוך טווח, המחקה את הרמה הנמוכה של אינסולין, שצריכה להימצא באופן נורמלי בדם. טיפול זה עשוי להספיק לבדו. במידת הצורך, ניתן להוסיף טיפול תרופתי המיועד להפחתת רמות הסוכר בדם - לאחר ארוחות.

הזרקת אינסולין גורמת לכאב? לא נכון. אף אחד לא אוהב זריקות, אבל רוב האנשים מופתעים לגלות כי בזכות השימוש במחטים דקות ועדינות, הזרקת אינסולין אינה מלווה בכאב. למעשה, מטופלים רבים מעידים כי הזרקת אינסולין פחות כואבת מהדקירות העצמיות - לבדיקת רמות הסוכר.

אינסולין הוא המוצא האחרון לפני סיבוכי סוכרת או סכנת חיים? לא נכון. כיום קיים קונצנזוס רפואי רחב סביב היתרונות הרבים של התחלת טיפול מוקדמת באינסולין. מאחר שרמות גבוהות של סוכר בדם לאורך זמן מגבירות סיכון להתקפי לב, שבץ וסיבוכים נוספים, חשוב לא לבזבז זמן יקר על טיפולים שאינם מצליחים להשיג שליטה על רמות הסוכר. אינסולין עשוי למנוע התפתחות סיבוכים או מוות - ככל שהטיפול ניתן בשלב מוקדם יותר.

ד"ר רננה שור היא רופאה פנימאית בכירה בבי"ח אסף הרופא ויועצת סוכרת מכבי.


בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום