טיפולי פוריות לגברים: מתי וכיצד?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

השיח הציבורי מייחס בעיות פוריות לנשים, אבל כחצי מבעיות הפוריות קשורות דווקא בגברים. מה עלול לגרום לבעיה בפוריות הגבר וכיצד ניתן לטפל? תהיה גבר - ותקרא

מומחה לטיפולי פוריות ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307804 (מספר מקשר)

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

בעיות פוריות אצל גברים מדוברות פחות בשיח הציבורי, יחסית לבעיות פוריות אצל נשים. אבל חשוב לדעת כי אצל כ-50% מהזוגות הזקוקים לטיפולי פוריות, נמצא כי מקור הבעיה הוא דווקא אצל הגבר. מתי יש לחשוד שיש בעיה אצל הגבר? ואיך הטיפול של הגבר משפיע גם על האישה? על שאלות אלה ועל שאלות נוספות הקשורות בפוריות הגבר, נשיב במאמר זה.

להגשים את החלום ביחד. אילוסטרציה: שאטרסטוק
להגשים את החלום ביחד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם פוריות הגבר מוגבלת עד גיל מסוים?

לא, פוריות הגבר איננה מוגבלת בגיל. לעומת נשים, שלאחר גיל 35 עלולות לסבול מבעיות פוריות, אצל גברים כמעט שלא קיימת ירידה בפוריות עם הגיל - גם לא כשהם מתבגרים. כלומר: למעשה, גברים יכולים להיות פוריים כל ימי חייהם. ובכל זאת: גם גברים סובלים מבעיות פוריות במהלך חייהם.

על פי רוב, מדובר בשיח הציבורי על בעיות פוריות של נשים. האם בעיות פוריות אצל גברים פחות שכיחות מבעיות פוריות אצל נשים?

ממש לא! אצל כ-50% מכלל הזוגות שנזקקים לטיפולי פוריות, קיימת בעיה אצל הגבר או אצל שני בני הזוג - ולא רק אצל האישה.

מי נמצא בקבוצת סיכון לבעיות פוריות?

בסיכון לבעיות פוריות נמצאים גברים שעברו ניתוחים באזור המפשעה או איבר המין, גברים שקיבלו טיפולים כימותרפיים, גברים שלהם היה אשך טמיר בילדות, גברים שעברו חבלה באזור המפשעה, גברים עם דלקות חוזרות בפרוסטטה, גברים עם מחלות מין או גברים חולי סוכרת. כמו כן, גברים אשר נמצאו אצלם קיומן של בעיות גנטיות (תסמונת קליינפלטר, חוסרים בכרומוזום Y) - העלולות לגרום לבעיות פוריות בשלבים שונים בחיים. על גברים המשתייכים לקבוצות סיכון אלה מומלץ להיבדק אפילו לפני הניסיונות להיכנס להריון, כדי לשלול כל בעיה עתידית.

כיצד מאבחנים בעיות פוריות? איזה בדיקות נדרשות לעניין אצל גברים?

הבדיקה הראשונה שאמורה לאבחן בעיות פוריות אצל גברים הינה בדיקת זרע. הגבר נותן באוננות (או בקונדום מיוחד) דגימת זרע (וזאת לאחר שלושה ימים של הימנעות מיחסי מין). הדגימה נבדקת במעבדה - והבדיקה במעבדה מאתרת את כמות תאי הזרע, את התנועתיות שלהם והצורה שלהם (מורפולוגיה). בהתאם לממצאים, ניתן לשלוח בעת הצורך את המטופל לבדיקות נוספות, כגון US של האשכים, US רקטלי, בדיקות גנטיות, בדיקות הורמונליות ועוד.

התחילו מבדיקת זרע. אילוסטרציה: שאטרסטוק
התחילו מבדיקת זרע. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איזה טיפולי פוריות מתבצעים לרוב בגברים - וכיצד?

לאחר שאותרה בעיה (וגם באופן כללי) - יש לבחון מחדש את הרגלי החיים של המטופל.

מראש, כדאי להימנע מעישון ואלכוהול, שעלולים לפגוע באיכות הזרע. כמו כן, גורמים נוספים עלולים לגרום לירידה באיכות הזרע - וניתן לטפל בהם באופן פרטני (למשל: עודף משקל).

במצבים אחרים, מאותר וריד מורחב באזור האשכים (לרוב משמאל) שנקרא וריקוצלה. וריד מורחב זה עלול לפגום בפוריות הגבר - והוא ניתן לתיקון על ידי ניתוח קטן.
במצבים אחרים, מאותרת בעיה הורמונלית כלשהי - ואז המטופל מקבל טיפול תרופתי בכדורים (איקקלומין) או זריקות הורמונליות לשם יצירת זרע.

אם יש ירידה קלה באיכות הזרע, ניתן להתחיל בטיפולי הזרעה תוך רחמית. בטיפול זה, הזרע עובר תהליך שטיפה והפרדה של תאי הזרע שבתנועה - ומוזרק דרך קטטר ישירות לרחם של האישה, באופן שמעלה באופן משמעותי את הסיכוי להיכנס להריון. הפעולה אינה כרוכה בכאב ואינה מצריכה הרדמה.

אם איכות הזרע ירודה ביותר, מקובל להתחיל בטיפולי הפריה חוץ גופית. בטיפולים אלה, מקבלת האישה במשך מספר שבועות טיפול של זריקות הורמונליות להגברת כמות הזקיקים - ולאחר מכן נשאבות הביציות בהליך קצר (שנמשך כ-10 דקות) ולרוב מבוצע בהרדמה. במעבדה מתבצעת הפרית הביציות עם הזרע - ומספר ימים לאחר מכן, הביציות המופרות מוחזרות לרחם בהליך שדומה להזרעה תוך רחמית.

אם אין כלל זרע בדגימה (אזוספרמיה), ניתן לשאוב את הזרע ישירות מהאשך - בפעולה שנקראת טזה (מדובר למעשה בשתי פעולות אפשריות, הנקראות בלעז: TESE או TESA). הפעולה מצריכה הרדמה בת כ-20 דקות.

לסיכום, בעיות בפוריות הגבר אינן תלויות גיל, אבל חשוב לדעת כי במחצית מהמקרים בהם יש קושי להרות אצל זוגות מקור הבעיה הוא בגבר. לאחר בדיקת הזרע ואיתור מקור הבעיה אצל הגבר מותאם טיפול כגון: הזרעה או במקרים בהם האיכות הזרע ירודה ביותר הפריה חוץ גופית.

ד"ר שי אליצור הוא מנהל היחידה להפריה חוץ גופית, אסותא ת"א; ורופא בכיר ביחידת ה-IVF במרכז רפואי שיבא, תל-השומר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום