שתלים דנטליים: חוסר עצם בפה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד ניתן לבצע השתלת שיניים, במצב חוסר עצם בפה? בשנים האחרונות, פותחו מספר פתרונות. נא להכיר: סד ממוחשב, שתלים זיגומטיים ושתלים פריאוסטליים

טיפולי שיניים
077-2311125 (מספר מקשר)

מעבר לפגם האסתטי הנוצר בעקבות חוסר שיניים בפה, יש לשיניים תפקיד חשוב גם בתהליך הלעיסה והדיבור.

בשנים שעברו, הפתרון להשלמת שיניים חסרות היה באמצעות שיניים תותבות. עם השנים והתפתחות הטכנולוגיה ורפואת השיניים, הפכו השתלים הדנטליים לפתרון הטוב ביותר לשם כך.

השתלים הדנטליים הם מעין התקן - שצדו האחד מעוגן לעצם הלסת; וצדו השני מעגן את הכתר (השן החלופית). בניגוד לשיניים התותבות, השתלים הדנטאליים קבועים - והתוצאה המתקבלת היא הקרובה ביותר לשיניים הטבעיות.

מהו חוסר עצם בפה?

אחד התפקידים החשובים ביותר של הלסת התחתונה (מנדיבולה) והלסת העליונה (מקסילה) - הוא להוות תמיכה ובסיס לשיניים. השיניים ממוקמות בפה באמצעות שורש, השקוע בתוך עצם המכתשית (החלק הגרמי בגוף הלסת). עצם זו נספגת במהלך הזמן וכתוצאה ממחלות חניכיים- ומכיוון שהשתלים מעוגנים לעצם הלסת, הרי שכמות העצם הקיימת היא משמעותית להצלחת התהליך.

בהיעדר עצם, או כאשר יש כמות עצם קטנה שאינה מספיקה לעגן את השתל. ישנם פתרונות חלופיים כגון בלסת עליונה הרמת סינוס והשתל עצם או לחילופין שתלים זיגומטיים ובלסת תחתונה שתלים פריאוסטלים .

מהם הגורמים לספיגת העצם?

ספיגה גדולה של עצם המכתשית יכולה להיגרם כתוצאה ממחלות פריו-דנטליות (מחלות חניכיים חמורות שגרמו לאבדן עצם ואבדן שיניים), לאחר עקירת שיניים - בעקבות שימוש בשיניים תותבות, במשך תקופה ארוכה (הלחץ שמפעילות השיניים התותבות על העצם, גורם לשחיקתה), או מסיבות שונות אחרות.

כיצד מאבחנים חוסר עצם?

בחינת כמות העצם בפה מתאפשרת באמצעות צילום CT בלבד. ברוב המקרים, מגיעים המטופלים לרופא השיניים בעקבות רצון להחליף שיניים תותבות, למלא שיניים חסרות או בשל תזוזת שיניים.

בשלב הראשון, מתבצע צילום פנורמי, שבו ניתן לקבל מושג כללי על מצב השיניים בפה ומצב העצם כאיבחון ראשוני.

לאחר מכן המטופל נשלח לצילום CT לסתות שנותן תמונה מדויקת על מצב העצם - גובה ורוחב, ומאפשר בניית תוכנית טיפול מדויקת לכל מטופל.

מהם הפתרונות לטיפול בחוסר עצם?

ישנן מספר שיטות לעיבוי נפח העצם, כגון פיצול רכס, אוגמנטציה לטרלית (השלמת העצם מעצם גוף אחרת), או הרמת סינוס. אולם, בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית גם בתחום הזה - וכיום ישנם פתרונות המאפשרים לעקוף את העצם. החדישים והפופולריים שבין הפתרונות: השימוש בסד ממוחשב, בשתלים זיגומטיים ובשתלים פריאוסטליים.

מהו סד ממוחשב?

הסד הוא "התבנית" ממוחשבת ולפיה ניתן לקבוע את המיקום המדוייק של השתלים ולבצע בהתאם לכך. השימוש בסד ממוחשב מדייק את ההליך עשרות מונים. סד ממוחשב מתאים לכל הליך של התקנת שתלים, עם עצם או כשיש חוסר עצם.

הסד הממוחשב נבנה לאחר צילום CT, אותו מכניסים לתוכנה הייעודית. על גבי המחשב, ניתן למקם הדמיה של שתלים ולבחון את המיקום המדויק הנכון ביותר, את סוג השתל ואת טכניקת ההשתלה. על גבי הסד, ישנה תעלה שמובילה את המיקום של כל שתל - וניתן להגדיר לו מראש עומק וזווית קידוח. ההליך מתבצע עם הסד עצמו והקידוח הממוחשב מנטרל את הסיכון לפגיעה בעצב.

מהם שתלים זיגומטיים?

שתלים זיגומטיים הם שתלים ארוכים במיוחד, המיועדים לשימוש בלסת העליונה - ועוקפים למעשה את הסינוס באמצעות שתלים אלה, ניתן לפתור את בעיית חוסר העצם בלסת העליונה, תוך שימוש במספר שתלים קטן יותר ממספר השתלים הרגיל.

מהם שתלים פריאוסטליים?

שתלים פריאוסטלים מיועדים לפתרון בעיית חוסר עצם לרוב בלסת התחתונה. שתלים אלה עוקפים את העצב הנמצא בתעלה - ונתפסים מתחתיו; ובכך, מאפשרים לעקוף את הבעיה.

מהו משך ההליך?

ההליך של השתלת שתלים זיגומטיים ושתלים פריאוסטליים הוא תהליך קצר יחסית - ונמשך בין שעתיים לשלוש שעות. חשוב לציין שלא כל רופא יודע לבצע התקנה של שתלים מסוג זה - וכי יש משמעות רבה למיומנות ולניסיון של הרופא בהליך. ברוב הגדול של המקרים, לאחר ההליך יוצא המטופל עם שיניים זמניות.

האם כל מטופל יכול לעבור את ההליך?

באופן עקרוני, אין הגבלה של גיל או הגבלה אחרת לביצוע ההליך. עם זאת, לפני ההחלטה על ההליך, חשוב שהרופא המטפל יקבל את התיק הרפואי של המטופל - ויעודכן לגבי מצבו הבריאותי באופן כללי

מהו משך ההחלמה?

בדומה לכל השתלת שיניים אחרת, גם להשתלת שתלים זיגומטיים ופריאוסטליים עלולות להיות תופעות לוואי, כמו נפיחות קלה, שטפי דם ו/או כאבים. תופעות הלוואי הן אינדיווידואליות וחולפות מספר שעות עד מספר ימים - מתום הטיפול.

כיצד שומרים על השתלים?

לאחר סיום התהליך, חשוב מאוד לשמור על היגיינת הפה. הצלחתו של השתל אף תלויה בכך. יש להגיע למרפאת השיניים אחת לארבעה חודשים עד חצי שנה, לצורך ניקוי אבן ובדיקה כללית - ולשמור על הגיינת הפה כולל שימוש בסילונית וצחצוח .

ד"ר קמליה בלומנטל היא רופאת שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום