אפליקציה לדיאטה? עדיף לוותר

(0)
לדרג

תורידו אפליקציה - לא תורידו במשקל; מחקר חדש מגלה שאין תועלת רבה לטווח ארוך באפליקציות דיאטה או בתוכניות הרזייה באתרי אינטרנט או בפייסבוק

מאת: ד"ר עמית עקירוב

המדע לא עוצר בחיפוש אחר שיטות חדשות להרזייה, אך מחקר חדש מגלה כי טכנולוגיות חברתיות ומכשירים ניידים לא מועילים לירידה במשקל בטווח הארוך.

ברקע למחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology, מסבירים החוקרים כי לא קיימות התערבויות רבות להפחתת משקל שנבחנו לתקופה של למעלה משנה. כעת הם ביקשו לבחון את היעילות של התערבות בת שנתיים להפחתת משקל, שניתנה אונליין והתבססה על הפייסבוק, אפליקציות במכשירים הניידים, הודעות טקסט, דואר אלקטרוני, אתר אינטרנט ייעודי ותקשורת באמצעות אמצעים טכנולוגיים עם מדריך.

מדובר במחקר אקראי ומבוקר שכלל סטודנטים בעלי עודף משקל או השמנת יתר (גילאי 18-35 שנים) משלוש אוניברסיטאות בסן-דייגו שבקליפורניה. המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות, שאחת מהן השתתפה בתוכנית הרזייה והשנייה לא.

תוכנית ההרזייה נמשכה שנה, בין מאי 2011 למאי 2012. בכל קבוצה היו 202 משתתפים, גילם הממוצע עמד על 22.7. 284 מהמשתתפים היו נשים (70%). מדד מסת הגוף הממוצע (BMI) בתחילת המחקר עמד על 29 ק"ג למטר בריבוע. לאחר 24 חודשים הושלמה הערכת משקל בקרב 341 משתתפים (84%), אך כולם נכללו בניתוח הנתונים.

לאחר 24 חודשים, החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי במשקל בין שתי הקבוצות. עם זאת, המשקל היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת לאחר שישה חודשים (1.33 ק"ג פחות לטובת קבוצת ההתערבות) וכמו כן לאחר 12 חודשים, אך לא לאחר 18 חודשים, אז נרשם פער של 0.67 ק"ג בלבד. כמו כן בקבוצת ההתערבות תועד אירוע חריג משמעותי יחיד (אבני מרה), שניתן היה לייחס לירידה מהירה ומוגזמת במשקל הגוף.

"טכנולוגיות חברתיות ומכשירים ניידים לא סייעו להפחתה ממושכת במשקל הגוף בקרב מבוגרים צעירים", כתבו החוקרים, "אם כי גישות אלו עשויות לסייע בהפחתה מוגבלת במשקל לטווח זמן קצר".

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום