בחירת אם פונדקאית: חשוב לדעת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהם השיקולים שיש לקחת בחשבון בבחירת אם פונדקאית? האם לחפש אישה חמה ורגישה? אישה שכלל לא תיקשר לעובר? או אישה שכבר שימשה פונדקאית? מדריך מקיף

שירותים בתחום הריון ולידה
054-5956240

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

קיימים מספר פרמטרים על פיהם נבחרות המועמדות לתפקיד אם פונדקאית: מרבית הפרמטרים מפורטים בחוקי הפונדקאות במדינות השונות - והם מהווים תנאי סף; וחלקם נועדו לבחון את התאמת המועמדת לצרכי ההורים המיועדים.

מהם הקריטריונים הקבועים בחוק?

לפני הכל, יש לדעת כי אישה המועמדת להיות אם פונדקאית ומוכנסת למאגר הפונדקאיות, חייבת לענות לקריטריונים שנקבעו בחוק במדינה שבה הפונדקאות מתבצעת. הקריטריונים מתייחסים לגיל המועמדת - בין 22 ל-38, ברוב רובן של המדינות; ולמצבה המשפחתי - בדרך כלל הדרישה היא כי האישה לא תהיה נשואה. יחד עם זאת, לאחרונה החלו מדינות רבות לאשר גם נשים נשואות.

האותיות הקטנות בדרך להגשמת חלום. אילוסטרציה: שאטרסטוק
האותיות הקטנות בדרך להגשמת חלום. אילוסטרציה: שאטרסטוק

קריטריון סף מרכזי אחר הוא כי על המועמדת להיות אחרי לידה אחת לפחות, שעברה בהצלחה (כלומר: שהיא אם לילד אחד לפחות) - ולא יותר משני ניתוחים קיסריים שעברו בהצלחה. בחלק מהמדינות, כמו בישראל למשל, הפונדקאית חייבת להיות בת אותה דת כמו ההורים המיועדים. כל אלה הם פרמטרים בסיסיים הקבועים בחוק, פרמטרים שבהם בני הזוג המעוניין בפונדקאות אינם צריכים להתלבט כלל.

מהם הפרמטרים הנוספים, לבדיקת מוכנותה של מועמדת להיות אם פונדקאית?

אחרי השלב הראשון של איתור אם פונדקאית, ההורים המיועדים (אם הם עושים את התהליך באמצעות סוכנות מתמחה) מקבלים מאגר של 2-3 מועמדות פוטנציאליות והם צריכים לבחור ביניהן. המועמדות הללו מגיעות לאחר שעברו בדיקת מוכנות פסיכולוגית ורפואית.

כיצד נבדקת המוכנות הפסיכולוגית של האם הפונדקאית?

בדיקת המוכנות הפסיכולוגית כוללת 3-4 מפגשים עם פסיכולוגית, במהלכן הפסיכולוגית מוודאת כי הפונדקאית המיועדת אמנם הקדישה מחשבה להחלטתה לעבור את התהליך. מאחר שההחלטה נובעת על פי רוב ממצוקה כלכלית, חשוב לוודא כי האם הפונדקאית מבינה לקראת מה היא הולכת. מדובר במסע ארוך, המורכב מטיפולים רפואיים לא פשוטים, שינויים פיזיים, אחריות גדולה כלפי ההריון - ופרידה מהעובר בסופו. מאחר שגם המחויבות שלה לתהליך נבדקת, מתקיימות מספר פגישות - ולעיתים קורה שבמהלך פגישות אלה נשים מתחרטות ומוותרות על הפונדקאות.

מי יכולה לשמש כפונדקאית? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מי יכולה לשמש כפונדקאית? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כוללת בדיקת המוכנות הרפואית של האם הפונדקאית?

הבדיקות הרפואיות כוללות בדיקות דם מורחבות, בדיקת הורמונים, שלילת וירוסים, בעיקר וירוסים המועברים בהריון (הפטיטיס, סיפיליס, HIV וכו'), בדיקה גניקולוגית, שבה מושם דגש על עובי רירית צוואר הרחם; ואבחון רפואי כללי, המאשר שמדובר באישה בריאה.

עובי רירית צוואר הרחם הוא למעשה אחד הפרמטרים העיקריים לחזות את הסיכויים לקליטה מוצלחת של העובר ברחם - והטווח התקין לאישה בריאה הוא בין 7 לבין 12 מילימטר. בנוסף, גם פרוטוקול הלידה האחרונה של המועמדת נבדק, על מנת לוודא שהלידה, כמו גם ההריון, עברו בהצלחה וללא בעיות מיוחדות.

הם ישנן בדיקות נוספות?

נוסף על בדיקת המוכנות הרפואית והפסיכולוגית, החוקים בכל המדינות קובעים כי על המועמדת להיות אם פונדקאית, לעבור גם בדיקה סוציו-אקונומית, המבוצעת על ידי עובדת סוציאלית, בדיקה שמטרתה לבדוק את תנאי המגורים של הפונדקאית - ולוודא שהם מאפשרים לתמוך בהליך הריון תקין.

כל הבדיקות הללו קובעות, בסופו של דבר, את כשירותה של אישה המעוניינת לשמש כפונדקאית. הבדיקות קבועות בחוק - ולאחריהן האישה מוכנסת למאגר המועמדות המוצעות להורים המיועדים.

כיצד בוחרים ההורים המיועדים את הפונדקאית?

קודם כל, חשוב להדגיש שיש מדינות (ובהן מדינת ישראל), שבהן מאגר המועמדות לפונדקאות הוא מאגר קטן - וההורים המיועדים מקבלים את המועמדת על פי תור. הם יכולים לסרב לאחת המועמדות, אך אינם יכולים לבחור בין מספר אפשרויות.

במדינות שבהן קיים מאגר גדול, ההורים המיועדים יכולים לבחור מבין 2-3 מועמדות פוטנציאליות המוצעות להם. הליך הבחירה כולל 2-3 פגישות אישיות בין ההורים המיועדים לבין המועמדות, פגישות שמטרתן לבדוק האם יש כימיה בין כל הצדדים והאם המועמדת עונה לצרכים של ההורים המיועדים.

הפגישה כוללת שיחת היכרות ותיאום ציפיות בין בני הזוג לבין הפונדקאית. למשל: להורים מיועדים רבים, חשוב להבין כיצד המועמדת תופסת את הליך הפונדקאות ולוודא כי היא מחויבת לתהליך. במקרים אחרים, ישנם הורים מיועדים שחשוב להם שהמועמדת תהיה חמה ורגישה, מתוך אמונה כי כך ההריון יהיה מוצלח יותר.

אחרים דווקא מעדיפים פונדקאית שברור להם שלא תיקשר רגשית לעובר. ישנם גם הורים מיועדים המבקשים פונדקאית שכבר עברה תהליך פונדקאות אחד לפחות. הם חשים שלעבור את התהליך עם מישהי שיש לה כבר ניסיון - יאפשר להם לעבור אותו בצורה טובה יותר.

בכל מקרה, הפונדקאות קבועה בחוזה משפטי - ובסופה התינוק נמסר להורים המיועדים. ובכל זאת: ההכרות האישית מסייעת לבחור כלפי מי מרגישים יותר אמון וסימפטיה - ומאפשרת לבסס את התחושות האלה.

מסע משותף - הורים לעתיד ופונדקאית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מסע משותף - הורים לעתיד ופונדקאית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך כדאי להתכונן לפגישה עם המועמדת לשמש כפונדקאית?

הפגישה עם הפונדקאית ובחירת המועמדת הם למעשה המקום שבו הליך הפונדקאות יוצא לדרך, אבל ההכנה מתחילה עוד הרבה לפני כן - עם התבשלות ההחלטה אצל ההורים המיועדים.

בתהליך ההבשלה וקבלת ההחלטה, מומלץ לפגוש זוגות אחרים שבחרו בהליכי פונדקאות, לשמוע מהם על התהליך, מה הוא דורש, מה עוברים בו מבחינה רגשית וכיצד הכי טוב להתכונן אליו. מומלץ גם להיעזר באנשי מקצוע שילוו את התהליך מבחינה בירוקרטית, רפואית ופסיכולוגית.

כך, פרמטר לא פחות חשוב בהחלטה, המסייע מאוד בהחלטה - הוא בחירת סוכנות מתמחה מתאימה. מומלץ לבדוק שבסוכנות יש צוות שמנהל את התהליך בצורה מקצועית ונכונה. כלומר: שעבודת הסוכנות כוללת קשר מתמיד עם הפונדקאית וההורים המיועדים, שהצוות מודע גם לצורך לתת מענה לצרכים של הפונדקאית. ולא פחות חשוב: שיש מי שמסייע להורים המיועדים בכל הפרוצדורות - ולא דורש מהם או מהפונדקאית להתמודד עם התהליך לבד.

כל אלה מסייעים מאוד להתכונן לפגישה המועמדת/המועמדות - ומאפשרים להורים המיועדים להבין את הצרכים והציפיות שלהם מהפונדקאית, שעימה ייצאו למסע בן 9-10 חודשים.

אידה בראון היא מנכ"לית מרכז "שי לי" לפונדקאות ותרומת ביציות.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום