קדחת הבהרות: 3 אושפזו

(0)
לדרג

המחלה מועברת על ידי קרציות הנושאות את החיידק, אך לא על ידי בעלי חיים. מהם תסמיני המחלה, הנפוצה בעיקר בצפון השרון ובנגב? כיצד נגן על עצמנו

מאת: מערכת zap doctors

החודש אושפזו 3 בני אדם במרכז הרפואי הלל יפה בשל קדחת הבהרות. מדובר במחלה שהיא אחת המחלות האופייניות והשכיחות בצפון השרון, חדרה והסביבה ובאזור הנגב.

ד"ר שרון רייספלד, רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה, קוראת לציבור הרחב לשים לב לתסמיני המחלה, וכן לבצע פעולות בכדי להימנע מעקיצת הקרצייה שגורמת לקדחת. "בחודשי הקיץ קדחת הבהרות הופכת שכיחה יותר בגלל מזג האוויר, וכן בגלל הנטייה שלנו לשהות יותר בחוץ, בטבע, במדשאות ועוד, ששם שוכנת הקרצייה שמעבירה את המחלה".

מהי קדחת הבהרות?

קדחת הבהרות (spotted fever) היא שם של קבוצת מחלות הנגרמת על ידי חיידק בשם ריקציה, חיידק זה מועבר מהכלב הנושא את החיידק לקרצייה, וזו מעבירה את החיידק לאדם. בניגוד לאדם, שמהרגע שנעקץ גם יחלה במחלה, הכלב עצמו הוא בדרך כלל רק נשא של המחלה. חשוב להדגיש, שהמחלה לא עוברת מאדם חולה לאדם חולה, אלא אם כן נדבקה אליו קרצייה חולה. כלומר, המחלה אינה מדבקת מאדם לאדם. כמו כן, לעיתים קרובות החולה לא היה במגע עם כלבים, ולא הבחין בעקיצת קרצייה. הדבקה אפשרית גם ממגע קצר יחסית עם הקרצייה, למשל אחרי שהייה בחוץ באזור דשא שמסתובבים בו כלבים. האבחון של המחלה בבדיקות דם היא לעתים מאוחר, מאחר שהוא מבוסס על עליית נוגדנים לחיידק. הטיפול במחלה נעשה על פי הסתמנות אופיינית וחשד קליני ולא ממתינים לאבחנה מעבדתית.

מהם הסימנים להופעת הקדחת?

סימן הכר של המחלות הוא הבהרות, כתמים קטנים, אדומים ובהירים, בעלי צורה לא סדירה, שמופיעים בדרך כלל בגפיים ובפנים, ויכולים לערב כל חלק מעור הגוף. האופייני למחלה זו הוא מעורבות כפות הרגליים וכפות הידיים (בצדן הפנימי). הפריחה נמשכת בין שישה עד שבעה ימים, ולעתים אופייה משתנה עם מהלך המחלה, והיא הופכת להיות בעלת מרכיב דימומי (כמו שטפי דם קטנטנים), כהה יותר.

החשש הוא מסיבוכים משמעותיים, שעלולים להוביל למוות ב-2%-4% מהמקרים. עם זאת לעתים מדובר במחלה קלה שחולפת מעצמה ללא טיפול אנטיביוטי ספציפי, במקרים אחרים מדובר במחלה יותר משמעותית הגורמת לחולה לפנות לקבל טיפול רפואי. התסמינים העיקריים הם חום גבוה, כאבי ראש עזים, חולשה כללית וכאבים בכל הגוף, כעבור שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, תופיע הפריחה האופיינית ברוב החולים.

בחלק מהמקרים, אם החולה אינו מאובחן והמחלה אינה מטופלת בטיפול אנטיביוטי מתאים, עלול מצבו להידרדר עד לכדי סיבוכים נוירולוגים, דלקות ריאה, הפרעה בתפקודי הכליות, כבד, מערכת הקרישה והדם, דלקות בשריר הלב ובמקרים חמורים אף מוות. בילדים בדרך כלל המחלה קלה, והסיכון למחלה קשה עולה במבוגרים ובחולים עם מחלות כרוניות.

אז מה עושים? דרכי מניעה

על מנת להימנע ככל הניתן מעקיצת קרצייה יש לבצע מספר פעולות בסיסיות בסביבת המחייה של האדם ושל הכלב: ראשית, ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות והערנות למתן טיפול וטרינרי נאות בכלבים.

שנית, מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו. שלישית, אם ישנן מדשאות, לדאוג גם לאיבוקתם בחומרים מתאימים. רביעית, יש לשמור על היגיינה אישית אחרי טיולים במוקמות כפריים או ביקור בחוות כלבים. בנוסף, בקרב תינוקות וילדים, שעלולים שלא להרגיש את הימצאות הקרצייה על גופם, יש לבדוק מקומות חבויים בגוף כגון מאחורי האוזניים, או קרוב לאיברי המין.

גיליתם קרצייה על הגוף. מה עושים?

"אם התגלתה קרצייה, יש להקפיד לשלוף אותה במלואה באמצעות פינצטה ולא למעוך אותה עם האצבעות על הגוף", מסכמת ד"ר רייספלד. "ישנה חשיבות רבה לשליפת הקרצייה במלואה מהגוף, כי אם נשארים חלקים של הקרצייה, כך נשאר גם החיידק. אחרי שליפת הקרצייה יש לכבס היטב את הבגדים. כמו כן, יש לבצע מעקב ולוודא שלא מופיעות התופעות הפיזיות שהוזכרו לעיל. אם הופיעו, לגשת לבצע אבחון ולקבלת טיפול מתאים".

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום