טיפול ניתוחי בפציעות עין

(0)
לדרג
תוכן מקודם

פציעה בעין עלולה לגרום לדרגות שונות של נזק, העלול להגיע עד כדי עיוורון מוחלט. מה משפיע על חומרת הפציעה בעין? ומהם החידושים הטכנולוגיים בשנים האחרונות?

רופא עיניים
03-7779850

קצת על אנטומיה : צורת גלגל העין היא של כדור בקוטר כ-24 ממ בממוצע. בחלקה הקדמי נמצאת הקרנית, השכבה השקופה דרכה אנו רואים. דופן העין הנקרא סקלרה שצבעה לבן מהווה את השלד הקשיח. השכבה הבאה היא הקשתית (הצבע של העין) כשבמרכזה נמצא האישון. מאחוריה ממוקמת העדשה הממקדת את התמונה על הרשתית ששמצפה את כל החלק האחורי הפנימי של העין. אל גלגל העין מחוברים שרירים המניעים אותו לכל הכיוונים. העין ממוקמת בתוך הארובה ומסביבה רקמה שומנית, הבולמת זעזועים אפשריים.

מבנה העין. איור: שאטרסטוק
מבנה העין. איור: שאטרסטוק

כיצד מעבירה העין מסרים תפקודיים למוח?

העין מחוברת למוח באמצעות עצב הראייה היוצא מהקצה האחורי שלה, והוא זה שמעביר את ההתמונה הנקלטת לאונה העורפית של המוח שם נמצא מרכז הראיה. עצבי הראיה מצטלבים בתוך המוח והמידע הראייתי מגיע לשני חלקי מרכז הראיה.

היכן מתרחשות מרבית הפגיעות והפציעות באזור העין?

על העין מגינים עצמות הגולגולת סביב הארובה, והעפעפיים עם רפלקס המצמוץ. מירב הפגיעות העיניות הן בחלק הקדמי של גלגל העין. הפגיעות השכיחות והלא מסוכנות הן שריטות וגופים זרים שטחיים על פני הקרנית וזאת למרות רפלקס ההגנה הקיים בה.

מחלקים את הפגיעות החמורות, הגורמות לנזק משמעותי לעין ולראיה לשני סוגי פציעות:

חבלה קהה: גורמת בדרך כלל לנזק חמור בתוך העין, תזוזה של העדשה, דימום, היפרדות רשתית ופגיעה בעצב הראיה. עם זאת דופן גלגל העין נותר שלם. מובן מאליו שמכה חזקה במיוחד יכולה לגרום לקרעים בדופן.

חבלה חודרת: אזור החדירה לעין הוא לרוב לובן העין או הקרנית. הסיבות לחבלה מסוג זה הן כלי חד או גוף זר החודרים לתוך העין. הגורמים לפצע חודר הם בדרך כלל תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות ספורט, פציעות מלחמה ועוד. במקרים אלה, בהם העין "פתוחה", יש צורך בניתוח דחוף שמטרתו לסגור את הפצע על מנת למנוע אפשרות של זיהום משני ולהחזיר לגלגל העין את צורתו.

מה משפיע על חומרת הפציעה?

היקף הנזק נקבע בהתאם למחולל החבלה, לגודל הגוף הפוגע בעין ולעומק החדירה. חומרת הפגיעה למעשה מושפעת מההנזק לרקמות התוך עיניות (קרנית, קשתית, עדשה, רשתית).

פציעה בעין. אילוסטרציה: שאטרסטוק
פציעה בעין. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם במעמד הניתוח מתקנים את הנזקים שנגרמו בתוך העין?

הניתוח הדחוף והראשון, שנעשה במקרה של פציעה חודרת, הוא סגירת הפצע הפתוח. חשוב שהעין לא תישאר פתוחה ולכן תופרים את החתך או את הקרע באזור הקרנית או בלובן העין דרכם נוזל העין דולף ומתרוקן, ולכן חייבים לסגור את הפצע ולאפשר ללחץ התוך עיני להיבנות מחדש.

לאחר ההתערבות הניתוחית הראשונה, כשהדימום נספג והראות מתבהרת מבצעים הערכה לגבי השלבים הבאים לשיקום אנטומי ופונקציונאלי של העין. ניתוחים נוספים מתבצעים בהתאם לאופי וחומרת הפציעה. ישנם מקרים בהם במהלך הניתוח הראשון אפשר לתקן, לשחזר ולשקם את הנזקים.

איזה עוד ניתוחים מבוצעים לאחר מכן?

ניתוח של שאיבת דימום מסיבי, החלפת העדשה הפגועה שנעשתה עכורה (קטרקט טראומטי) או שזזה ממקומה. ישנם מקרים אחרים, בהם יש צורך לשחזר את הקשתית שנקרעת או אף חסרה לאחר שנתלשה דרך הפצע החודר. כשהרשתית נקרעת ונפרדת ממקומה צריך לבצע ניתוח להצמדתה. בפציעות קשות העין לא תמיד חוזרת לראייה תקינה ובמקרים חמורים מגיעים אף לאובדן ראיה שימושית. חשוב לדעת שבחלק מהמקרים ניתן להחליף קרנית עם צלקת (השתלת קרנית), להחליף עדשה פגועה, לשחזר קשתית ואישון, ובמקרה של דימום מסיבי ניתן להחליף את נוזל העין.

האם יש סיכונים מהותיים בפציעות העין הללו?

הסיכון החמור בפציעות מורכבות הוא עיוורון ואף אובדן פיזי של גלגל העין. חומרת הפציעה תלויה בהיקף הנזק התוך עיני. פציעה אורגנית נחשבת לקשה יותר, בגלל תגובת הגוף לגורם ההחבלה. חשוב להדגיש כי בחלק גדול מהפציעות ניתן להחזיר ראיה שימושית. עם זאת, הדברים תלויים בשלמות הרשתית ובתפקוד עצב הראייה.

מהו ניתוח שחזור אישון?

התפקיד המהותי של האישון והקשתית הוא למנוע סינוור ולשלוט על כמות הגעת האור אל הרשתית. כמו כן, להקטין את פיזור האור בתוך העין. שחזור אישון נעשה במקרים בהם נותרו חלקי קשתית שאפשר, בעזרת שיטות מתוחכמות, להעביר דרכם תפרים ולחברם אחד לשני וכך ליצור אישון מתפקד וזאת בהצלחה די גדולה.

ניתוח בעין. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח בעין. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מתי מושתלות קשתיות מלאכותיות?

קשתיות מלאכותיות מושתלות במקרים בהם הקשתית כולה חסרה לחלוטין. במקרים אלה יש צורך ליצור מחדש קשתית ואישון. קיימות מספר אופציות;

1) השתלת עדשה מלאכותית בקוטר גדול מהממוצע שעליה מוטבע בהיקפה ציור של קשתית אשר מותאמת למטופל לפי צבע העין השניה (חום, ירוק, כחול ושחור). עדשות אלה אמנם לא נראות טבעיות לחלוטין, אך בהחלט מאפשרות שיפור בחדות הראיה, מקנות מראה אסתטי ומקלות על הסינוור.

2) צמד טבעות פלסטיק שחורות (צבע אחיד), אשר מוחדרת לתוך קפסולת מעטפת העדשה - ויוצרת קשתית ואישון.

3) קשתית עשויה גורטקס (בד מעובד). במקרה זה, מצלמים את העין הבריאה ושולחים את הצילום לחברה שמייצרת, בהתאמה מדויקת ותואמת לעין השניה.

האם הן מורגשות כ"נטע זר" בעין? האם יש צורך במעקב רפואי?

לא מרגישים את העדשות/קשתיות המלאכותיות כנטע זר, מכיוון שתוך העין אינו רגיש. את העדשות המלאכותיות לא מחליפים אם הן יציבות. עם זאת, המטופל חייב להיות במעקב מתמיד לגבי הלחץ התוך עיני, תגובת העין לחלקים המלאכותיים או תזוזה אפשרית.

האם יש התקדמות וחידושים בתחום ניתוחי העין, בעקבות פציעות?

אין ספק שבשנים האחרונות, הטכנולוגיה התפתחה והובילה לשיטות הדמיה של חלל העין בהיעדר ראות מספקת, לשיטות ניתוח וטיפול חדשות, לשימוש בחומרים, מכשירים ומחטים ייחודיים ומדויקים יותר, כך שתוצאות הניתוח - הן בפן הטיפולי והן האסתטי - השתפרו מאוד. פותחו טכניקות ייחודיות ועדשות חדשות שבמקרים של היעדר תמיכה ניתנות לתפירה למעטפת העין או לקשתית.

עם זאת, חשוב לזכור כי הראייה השימושית תלויה בהיקף הפציעה. במרבית הפציעות הקשות והמורכבות, המטופל אינו חוזר לראייה אופטימאלית, אך גם ראייה פחות טובה, בשיתוף העין השנייה הינה תוצאה מצוינת. באשר להיבט האסתטי-קוסמטי, הניתוחים הללו מחזירים מראה קוסמטי ברמה יחסית גבוהה ונאותה - וזה חשוב מאוד למטופלים.

ד"ר דן זק"ש, רופא עיניים בכיר במחלקת עיניים בשיבא תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום