פחמימות ריקות? יותר שומן לעובר

(0)
לדרג

מחקר: אמהות שצרכו הרבה מאכלים עתירי פחמימות ושומן בהריון לאו דווקא ילדו תינוקות במשקל גבוה יותר, אך רקמת השומן שלהם תהיה גדולה יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

נשים בהריון שנוהגות לאכול כמות רבה של פחמימות ומאכלים עתירי שומן לא ילדו בהכרח תינוקות בעלי משקל לידה גדול יותר, אך עדיין לתינוקות של נשים אלו תיתכן כמות רקמת שומן גדולה יותר. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Obstetric Gynecology. מהנתונים עולה כי נשים שצרכו כמות רבה של שומן רווי ילדו תינוקות בעלי מסת שומן גדולה יותר, ללא תלות במשקלן לפני ההריון.

להערכת הקשר בין תזונת האם להרכב הגוף של התינוק, החוקרים בחנו 1,040 זוגות של אמהות ותינוקות. בנקודות זמן שונות לאורך ההריון הם ביקשו מהנשים להיזכר בהרכב התזונה שלהן במהלך 24 השעות האחרונות. כמו כן אספו נתונים אודות אורך, משקל והיקף הראש של התינוקות בלידה וכן הרכב השומן בגופם. מחצית מהנשים במחקר צרכו עד 2,025 קלוריות ביום ומחצית צרכו למעלה מכמות זו.

בסיכומו של דבר, עד מחצית מהנשים צרכו כ-32% מסך הקלוריות בצורת שומנים, 15% בצורת חלבונים ו-48% בצורת פחמימות. ההבדלים באחוז מרכיבי התזונה אלו בתזונה של הנשים לא נקשרו עם הבדלים במשקל הלידה של התינוק.

עם זאת, החוקרים זיהו הבדלים במסת השומן של התינוק על-בסיס הרכב התזונה של האם. כל עליה של 100 קלוריות ביום בשומן רווי לוותה בעלייה של כ-11 גרם במסת השומן בתינוק. בדומה, כל עליה של 100 קלוריות בשומן לא-רווי לוותה בעלייה של 6 גרם במסת השומן של התינוק. כל עלייה של 100 קלוריות בפחמימות לוותה בעלייה של כ-3 גרם נוספים למסת השומן של התינוק.

לדברי החוקרים, המחקר אינו יכול לקבוע כי הרכב התזונה של האם אכן הוביל להרכב גוף מסוים של התינוק, ועל כן והחוקרים מדגישים כי נאלצו להתבסס על זיכרון הנשים את הרכב התזונה שלהן במספר נקודות במהלך ההריון. למרות זאת, מהממצאים עולה כי לסך הצריכה הקלורית הייתה השפעה גדולה יותר על משקל התינוק מאשר למקור הקלוריות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פעילות גופנית בהריון ולאחר לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום