האם אלכוהול מעלה הסיכון לסרטן?

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, אלכוהול מעלה הסיכון לסרטן, בין היתר נרשמה עלייה של פי 4-7 בסיכון לסרטן חלל הפה, הלוע והוושט עם צריכת של 50 גרם אלכוהול ומעלה ביום

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אלכוהול גורם ללא פחות משבע מחלות ממאירות, עם עדויות כי סביר ותורם למחלות ממאירות נוספות, כך מזהירים החוקרים במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Addiction. לדבריהם, ממצאים חדשים מעידים על קשר סיבתי בין צריכת אלכוהול לסרטן הגרון, פה ולוע, וושט, כבד, מעי גס, רקטום וסרטן שד בנשים. הקשר חזק במיוחד כשמדובר בסרטן חלל הפוע, לוע וושט.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים ניסו לבחון את הקשר הסיבתי בין צריכת אלכוהול לסרטן, בליווי מסרים סותרים ולא חד-משמעיים בכלי התקשורת. במחקר הנוכחי מטרתם הייתה להבהיר את חוזק העדויות.

החוקרים סקרו וסיכמו את נתוני מחקר אפידמיולוגי וביולוגי שנערך לאחרונה בנושא אלכוהול וממאירות וכן בחנו תוצאות סקירות בספרות הרפואית. מהעדויות האפידמיולוגיות לקשר בין צריכת אלכוהול למחלה עולה כי חוזק הקשר בין צריכת אלכוהול וממאירות מסוימת משתנה לפי אתר הגוף. העדויות בולטות במיוחד עבור ממאירויות של חלל הפה, לוע ווושט (עלייה בסיכון בהיקף של פי 4-7 עם צריכת אלכוהול בהיקף של 50 גרם/יום ומעלה, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל אלכוהול), אך פחות משמעותיות עבור ממאירות מעי גס ורקטום, סרטן כבד או סרטן שד (עלייה בסיכון של פי 1.5 עם צריכה של 50 גרם אלכוהול ביום).

החוקרים מסבירים כי באשר לממאירויות של חלל הפה, לוע, גרון ווושט, יש אינטראקציה מוכרת היטב בין אלכוהול ועישון, המובילה לעלייה ניכרת בסיכון לממאירות.

אלכוהול עלול להוביל גם להתפתחות ממאירויות אחרות, כאשר מצטברים עוד ועוד נתונים התומכים בקשר אפשרי בין אלכוהול לממאירות לבלב, ערמונית ועור (מלנומה).

המנגנון המדויק שבו אלכוהול, לבדו או בשילוב עם עישון, תורם להתפתחות ממאירות, אינו מובן היטב, אם כי יש עדויות ביולוגיות התומכות בקשר זה. החוקרים טוענים כי אין הכרח באישור המנגנון הביולוגי הספציפי שבו אלכוהול מעלה את השכיחות לממאירויות על מנת להסיק כי אלכוהול גורם להתפתחות ממאירות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום