"משרד הבריאות כשל בפיקוח"

(0)
לדרג

סערת הסלמונלה מעלה את השאלה על יעילות הפיקוח על המזון בישראל. בתוך כך - הותלה רישיון יצרן טחינת הנסיך בעקבות זיהום, ופורסם ריקול למוצרי סלטי שמיר

מאת: מערכת zap doctors

יותר ויותר גילויים על השתלשלות העניינים פרשת הקורנפלקס המזוהם, מעלים את השאלה האם באמת המזון שלנו מפוקח ועובר ביקורות איכות מספקות? בישראל אין עדיין כיום חובת דיווח בעת אירוע של זיהום במזון, כך התברר היום (ה') בדיוני הוועדה לביקורת המדינה בכנסת. במהלך הדיונים נחשף כי משרד הבריאות מסתמך לעתים על בדיקות מעבדה הממומנת על ידי מפעלי המזון עצמם. מנגד, טען נציג משרד הבריאות בדיון כי נערכות יותר מ-13 אלף בדיקות פתע בשנה במפעלי המזון.

בתוך כך פורסם כי כ-200 טון טחינה גולמית "הנסיך" מעוכבים במפעל היצרן ומיועדים להשמדה בעקבות חשש לסלמונלה, שהתגלה בביקורת של משרד הבריאות. הליך הבדיקה טרם הסתיים, אך ממצאי הבדיקה הראשונים מעלים כי מדובר בתקלה שהתגלתה בקו מילוי המיועד לתעשייה בלבד. בעקבות הודעת חברת הנסיך, סלטי שמיר הודיעה על נוהל החזרה יזומה למוצרי טחינה וסלטים לפי הפירוט הבא. זמן קצר לאחר החליט משרד הבריאות לעצור את השיווק במפעל טחינת הנסיך עד להודעה חדשה, ולהתלות את רישיון היצרן. משרד הבריאות הוציא צו השמדה למוצרים החשודים כנגועים בסלמונלה אשר מצויים במפעל.

ממשרד הבריאות נמסר: "חברת טחינת הנסיך לא דיווחה למשרד הבריאות על חשד להימצאות סלמונלה במוצריה בשום שלב !!! הדיווח הגיע ממעבדה. עם היוודע העניין למשרד הבריאות יצא צוות של המשרד למפעל לביקורת , נלקחו דגימות למעבדה.

משרד הבריאות החליט לעצור את כל השיווק במפעל טחינת הנסיך עד להודעה חדשה, ולא לחדש את רישיון היצרן.

כמו כן, הוציא משרד הבריאות צו השמדה למוצרים החשודים כנגועים בסלמונלה אשר מצויים במפעל".

חשש לניגוד עניינים בבדיקות המעבדה

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) קראה לשינוי החוק בעניין, והזהירה כי "משרד הבריאות נכשל בפיקוחו על חברת מזון. במשך חודש כתבים שואלים ועונים להם ש'אין כלום' ובמשך כחודש משרד הבריאות, האמון על בריאות הציבור, נאלם דום. עצם העובדה כי דו"ח הבדיקה נערך על ידי החברה המסחרית עצמה ולא על ידי המשרד המפקח היא חמורה ומעוררת תמיהות: מה יקרה בפעם הבאה?!". בדיון הועלה חשש כי מעבדות פרטיות לבדיקת מזון, מקבלות הזמנות עבודה גם מחברות מסחריות, שאת מוצריהן הן מתבקשות לבדוק על ידי משרד הבריאות. במצב שכזה, נוצר חשש לניגוד-עניינים ולשיפוט מוטה. אלהרר דרשה ממשרד הבריאות להפיק לקחים ולשפר עמוקות את מערך הפיקוח על מפעלי מזון.

ליאורה שמעוני, נציגת מבקר המדינה ציינה את דו"ח המבקר רק מלפני חצי שנה, שהתמקד בכשלי הפיקוח על מזון מיובא, והוסיפה כי למשרד הבריאות מערך בקרה ופיקוח רופפים, וללא כללים קבועים ומחוללי סיכון.

"לא תקלה, כי אם תאבת בצע"

לדברי יוזם הדיון, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), "כבר בדיוני 'רפורמת הקורנפלקס' זוהתה בעיית הפיקוח וחוסר-השליטה של משרד הבריאות. החברה חשודה אמנם בשקר-ביודעין, אך מדיניות-הפיקוח של המשרד הזויה, מסוכנת ופשטה את הרגל". הוא הציע למשרד הבריאות "לסגל לעצמו צניעות, ולקבוע על המפעלים חובת דיווח בזמן אמת למשרד הבריאות, ועל המשרד לבצע בקרה מיד באותו המועד". חברו לסיעה, איתן ברושי, הזהיר מפני "קלות דעת בפיקוח על מזון מיובא, מול פיקוח הדוק על ייצור מקומי". מירב בן ארי (כולנו) הציעה להתמקד במדיניות החברה, ולדרוש ממנה לממן בדיקה לצרכנים, התנצלות ונשיאה באחריות, לדברי עבדאללה אבו-מערוף (הרשימה המשותפת) יש ליצור הרתעה מפני מקרים דומים בעתיד, ואילו מיקי זוהר (הליכוד) טען "כי לא מדובר בתקלה, אלא בתאבת בצע ורצון להרוויח בכל מחיר, ויש לתת להם מכה כואבת".

מי מממן את הבדיקה? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מי מממן את הבדיקה? אילוסטרציה: שאטרסטוק

אלי גורדון, מנהל שירותי המזון במשרד הבריאות, טען-מנגד כי בארץ מפוקחים כ-3,000 יצרני מזון, הנבדקים בקבלת הרישיון ובבדיקות שגרתיות, כשבשנה האחרונה בלבד בוצעו 16,870 בדיקות כאלו, ו-80% מהן ביקורות פתע. לדבריו, הדיווח הראשוני הגיע אליהם מ'יונילוור' לפני כשבועיים, כאשר לדבריה הסחורה לא יצאה כלל מהמחסנים אל החנויות. "נערכה בדיקה במפעל, שאכן הסחורה לא יצאה מגבולות המפעל, אך בישראל, כמו בשאר העולם, אין אפס תקלות, ומערכות אבטחת איכות מבצעות עבודתן יום-יום וממזערות את התקלות. האירוע הנוכחי לימד כי יש לאמת את הרישום הממוחשב עם העובדות הנבדקות באופן אנושי". לדבריו, החברה לא סיפקה עדיין את מלוא התשובות למשרד ולכן בוטל לה בינתיים אות-ההצטיינות כ"פועלת בתנאי ייצור נאותים".

ענת גבריאל, מנכ"לית יונילוור, הוסיפה כי דגימות נשלחות למעבדה חיצונית, ורק באישורה נשלחת הסחורה לחנויות. "מיד בעת קבלת הדגימה המזוהמת, החזרנו מהחנויות את כל הסחורה שנשלחה באותו השבוע. מקור הזיהום האפשרי לדעתנו, הוא עובד שלא שמר על תנאי-היגיינה או מגורם חיצוני. הייתה קופסא אחת בלבד שיצאה החוצה, הודענו מיד למשרד הבריאות ובדקנו במחסן, וגילינו כי כל המשטח ממנה יצאה הקופסא-הבודדת נמצא עדיין במחסן. במשטח התגלו קופסאות נוספות שיוצרו שבועיים קודם גילוי הזיהום".

מנכ"לית יונליוור: "חרב עלי עולמי"

לדברי גבריאל, "חרב עלי עולמי כשגיליתי שהתרחשה תקלה כשמנגד הבטחתי לציבור שהמוצרים שלנו בטוחים. כל מי שהתקשר אלינו והביע חשש משימוש במוצר שלנו שרכש כבר, ללא קשר לזיהום - שלחנו לו מיד שובר לרכישת מוצר חדש". היא הבטיחה כי תפעל להפקת לקחים, השבת אמון הציבור ואמון עובדי החברה.

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי הציבור, קרא לנצל את האירוע לשנות מהותית את תהליכי הבקרה ולקדם חקיקה שתחייב חברות מסחריות לדווח על איורעים חריגים ולהקים רשות מזון לאומית.

בחן את עצמך: מה אתה יודע על סלמונלה?

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום