פריצת דיסק: סימפטומים, טיפול ומניעה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע כולנו כל כך מפחדים מפריצת דיסק? למה הכאב נמשך גם אחרי שהבעיה נפתרה? ואיך ניתן להימנע מפריצת דיסק? מדריך מיוחד לשמירה על גב בריא

רופא לרפואת כאב
074-7030211

"פריצת דיסק" - צמד מילים מאוד מפחיד, עבור כל אדם, מכיוון שהקישור המידי שנוצר בתודעה שלנו, סביב "פריצת דיסק": כאב, הגבלת תנועה, נכות וחוסר יכולת.

מהי, בעצם, פריצת דיסק?

הדיסק המצוי בין חוליות עמוד השדרה נועד, בעיקרו, לשמור על רווח נאות, על מנת לאפשר פעילות תקינה של עמוד השדרה, בהתנהלות היומיומית שלנו. אותו דיסק אחראי, בין השאר, לשמירת המעבר העצבי היוצא מעמוד השדרה ומעצבב את כלל הגוף. הדיסק עשוי ממעטפת קשיחה קולוגנית ומנוזל צמיגי פנימי - פריצת דיסק היא מצב שבו המעטפת נפרצת וחלק מהנוזל התוך דיסקי פורץ החוצה. לרוב יש פריצה של כ-3%-5% מהנוזל התוך דיסקי. תופעה זו די שכיחה באוכלוסיית העולם.

מה מורגש, ברוב המקרים, בעת פריצת דיסק?

בימים הראשונים לפריצת דיסק, הכאב של המטופל יהיה על פי רוב כאב חד ומשתק. במהלך התקופה האקוטית הראשונית, מומלץ לנוח ולאפשר לגוף לסלק את הנוזל התוך דיסקי. יש לציין כי לאחר מספר שבועות, הדיסק עצמו מתאחה - בדומה לפצע שמגליד.

האם הכאב מפריצת דיסק חולף?

בהחלט. במרבית המקרים, גם אם לא נבצע שום פעולה או טיפול, הכאב יחלוף לאחר חודשים אחדים. והגוף יחזור לשגרה כמעט מלאה. הבעיה היא אורך הזמן וההידרדרות הפיזית והרגשית, שנגרמת למטופל בזמן כל כך ארוך, שבו הוא סובל מהכאב.

איזה טיפולים קיימים לטיפול בפריצת דיסק?

הטיפולים לפריצת דיסק מתמקדים בשני מוקדים: הראשון הוא טיפול תרופתי, באמצעות תרופות מסוג nsaid, כגון וולטרן, אדקס ואדוויל; תרופות על בסיס פראצטמול, כגון אקמול ודקסמול; או תרופות המכילות את שני הגורמים הראשונים, בתוספת קפאין, כגון אקסידול ואקמול פוקוס; תרופות על בסיס דפירון אופטלגין; וכן תרופות אופיואידיות (חלשות כגון קודאין, או חזקות כגון מורפין ופרקוסט). כמו כן, ניתנים לתופעה זו גם מרשמים טבעיים, כגון ארניקה.

לצד הטיפול התרופתי, קיים גם טיפול פולשני אשר כולל הזרקות למיניהן, חלקן רגילות וחד-פעמיות, חלקן באמצעות סדרת הזרקות, חלקן תחת שיקוף (צילום). ויש גם הזרקות הדורשות השתלת משאבה, לוויסות קצוב של שחרור תרופתי. בין טיפולים אלה, ניתן לכלול את הדיקור היבש, הרס גלי עצבים באמצעות גלי רדיו, השתלות אלקטרודות, ניתוחי גב ועוד.

האם ניתן להיעזר ברפואה משלימה, לטובת פתרון הבעיה?

טיפולים לא פולשניים, שאינם תרופתיים, נמצאו יעילים לטובת הטיפול בפריצת דיסק - ובהם: טיפולי פיזיותרפיה; ביופידבק; טיפולי לייזר בעוצמה נמוכה; טיפולי רפואה משלימה למיניהם, כגון: שיאצו וטווינה, טיפולי אוסטיאופתיה, טיפולי כירופרקטיקה, טיפולי שיקום אורתופדי ועוד

כיצד מטפלים בפריצת דיסק בגישת השיקום האורתופדי?

גישת השיקום האורתופדי מבוססת על גישה טיפולית שהתפתחה בשנות ה-60 במרפאות כאב בארצות הברית ומתבססת על רפואה מערבית ותובנות הגוף, כפי שהתגלו במחקרים בעשורים האחרונים.

הטיפול מתבצע על שריר הגוף ורקמות רכות בלבד - וייראה כלחיצות יחסית עדינות וכמעט בלתי כואבות, על נקודות הטריגר: נקודות מעוררות כאב. מטרתה של שיטה זו היא לייצר תהליך של הורדת העומס מהשרירים שלוחצים על הדיסק הספציפי ולימוד של מערכת העצבים האוטונומית של הגוף (זו שמראש "נעלה" את השרירים וגרמה לכאב), כי היא יכולה לשחרר את האזור. לרוב הטיפול אינו ארוך ומסתיים בכ-5 טיפולים בלבד.

עניין חשוב נוסף, שתורמת גישת השיקום האורתופדי למטופל: במהלך הטיפולים, מתבצע אבחון יציבתי ותנועתי, על מנת ללמד אתכם מה קרה ואיך להימנע מחזרתו של הכאב בהמשך, תוך שימוש באמצעים פשוטים ובמספר דקות בלבד ביום.

איך ניתן להימנע מפריצת דיסק?

ראשית, יש להכיר את גופנו ולהיות מודעים לגורמים מולדים, כמו עקמת או רגישות בגב, שבהם יש לטפל בשוטף - ולהימנע מנזק מצטבר, העלול ליצור פריצת דיסק.

כמו כן, צריך לבחון את אורח החיים הכללי - אם החיים מלאים בסטרס, בלחץ או בפעילות פיזית עוצמתית, יש להיוועץ עם מומחה, על מנת לקבל כלים, איך להתנהל בתוך המצב הנתון, איך להוריד את רמות המתח באמצעים פשוטים ואיך להתנהל נכון בעבודות הכרוכות במאמץ פיזי, עם מינימום נזק שעלול לגרום לפריצת דיסק.

לכן, רצוי ומומלץ לכל אדם באשר הוא לקבל הדרכה מקצועית על התנהלות חיים כוללת וספציפית, על מנת למנוע נזקים מצטברים בגופו. ההמלצות הן לגבי התנהלות יומיומית, המותאמת לאורח החיים של כל אדם.

כיצד שומרים על אורח חיים בריא?

יש לשתות מים ברמה מספקת ובהתאם לנתונים גופניים (כליטר על כל 22.5 ק"ג גוף ליממה, אם אין בעיה כלייתית). יש להיוועץ עם תזונאית ולקבל הדרכה ספציפית, על מנת למנוע נזק מצטבר. יש לשמור על רמת פעילות גופנית - הן בפן הלבבי והן בפן השרירי/עוצמתי, על מנת לשמור על טונוס שרירים נאות.

בכל מקרה של כאב חוזר או כאב שלא חולף תוך שלושה ימים (גם אם כאב קל) באזור הגב, יש לפנות לטיפול מקצועי, על מנת לעצור נזק מצטבר, לאתר את המקור ולמגר אותו.
הדבר החשוב ביותר להבנה במהלך הכאב הוא שניתן באמצעים פשוטים ובלתי פולשניים, במספר טיפולים בודדים - לחזור לחיים רגילים ומלאים.
לפרטים נוספים על פריצת דיסק

גבעון פלד עוסק בהפגת כאב ומניעתו.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום