שטיפות ואגינליות - סיכון כפול לסרטן?

(0)
לדרג

שטיפות ואגינליות לא רק שלא מועילות, אלא יכולות להיות מסוכנות. השימוש בהן נקשר בבעיות שונות וכעת מגלה מחקר חדש שיש קשר : לסרטן השחלות. האמנם?

מאת: מערכת zap doctors

מי צריך שטיפה וגינאלית? מחקרים קודמים קשרו בין שטיפות וגינאליות לפטריות, דלקות, הריונות חוץ רחמיים ואף סרטן צוואר הרחם, ירידה בפוריות, ומחלות מין המועברות במגע מיני. כעת עולה מתוצאות מחקר חדש שנערך בארה"ב כי בקרב נשים הנוהגות לבצע שטיפות וגינאליות תועדה עלייה בסיכון להתפתחות סרטן שחלות.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Epidemiology, בחנו החוקרים נתונים של יותר מ-41 אלף נשיםבארה"ב ובפורטו-ריקו שהיו במעקב מ-2003 כחלק ממחקר Sister Study. כל המשתתפות היו בנות 35-74, ולכל אחת הייתה אחות שאובחנה עם סרטן שד. עד יולי 2014, התגלו 154 מקרים של סרטן שחלות בקרב המשתתפות. בנשים שדיווחו על שטיפות וגינאליות במהלך השנה שקדמה למחקר נרשמה עלייה של כמעט כפליים בסיכון לסרטן שחלות.

"המחקר לא מהימן, וספק אם יש סיבתיות"

עם זאת לדברי ד"ר אריה לידור, גינקולוג בכיר בבי"ח תל השומר, ספק אם המחקר מהימן. "אמנם מדובר בעבודה פרוספקטיבית על פני שש נשים, שכללה מספר גדול של נשים, אבל מתוכן רק למספר קטן של נשים היה סרטן השחלה. ומתוך המספר הזה של אנשים נמצאו 20% שהשתמשו קודם לכן בשטיפות ואגינליות. לעומת 13% בלבד שהשתמשו בשטיפות בקבוצה הגדולה יותר של הנשים הבריאות. ההפרש הזה הביא את החוקרים למסקנה כי שכיחות סרטן השחלה בסיכון גבוה יותר בקרב משתמשות בשטיפה וגינלית לעומת אלו שלא. אחד החסרונות של העבודה הזו הוא שסך הכל מדובר בקבוצה של נשים 40 נשים חולות סרטן שביצעו את השטיפות - ולכן המהימנות של התוצאה הזו מוטלת בספק.

"יותר מכך, קבוצת הנשים שנבחרה לעבודה היתה קבוצת נשים שלאחיותיהן היה סרטן השד, כשעצם הייחוס הזה עלול לעוות את נכונות התוצאות. זאת כי ישנה שכיחות מוגברת של סרטן שחלה בקרובת משפחה של חולות סרטן השד. נוכח כל זאת, רצוי לקחת את התוצאות בזהירות מרבית, גם אם יש קשר, לא בהכרח קיימת סיבתיות".

שטיפה פנימית אינה מועילה, אך עלולה להזיק

לפי המחקר, כרבע מהאמריקאיות בנות 15-44 נוהגות לבצע שטיפות וגינאליות, זאת על אף שאין הצדקה רפואית לעשות כן. לא ברור מה המספרים בישראל, אך ד"ר לידור מצטרף להמלצה לא לבצע שטיפות פנימיות. "שטיפות ואגינליות עם מים בלבד מפירות את המאזן ההורמונלי ופוגעות בהפרשות התקינות ששומרות על בריאות הנרתיק. יותר מזה אם משתמשים בחומרים מחטאים, אפשר לגרום לשינויים הורמונליים מזיקים".

סייעה בהכנת הידיעה - יאנה גימפלביץ', כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום