ניתוח אף: לא רק אסתטיקה!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

המראה החיצוני של האף משפיע מאוד על הדימוי העצמי ורבים מעוניינים בניתוח אף אסתטי. פעמים רבות, הניתוח מביא גם לשיפור רפואי משמעותי באיכות הנשימה

רופאת אף אוזן גרון ,מומחית למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932992 (מספר מקשר)

ניתוח אף אסתטי (רינופלסטיקה) הוא ניתוח לשינוי הצורה החיצונית של האף. השינוי יכול לכלול הנמכה של גשר האף (ה"גיבנת"), שינוי של רוחב האף או של קצה האף באזור הנחיריים. בנוסף, יכול השינוי לתקן בעיות של אף ארוך מדי, רחב מדי, עקום, אף צונח או שילוב של חלק מהתופעות או כל התופעות אלה יחד.

מהו גיל המינימום לניתוח אף אסתטי?

גיל המינימום המקובל לניתוח אף אסתטי אצל בנות הוא שנה וחצי, לאחר קבלת המחזור, כשעצמות הפנים ובהן עצמות האף מסיימות להתפתח. גיל המינימום אצל בנים הוא ברגע שהתחילו לצוץ זיפי זקן. יחד עם זאת, קריטריונים בסיסיים אלה של התבגרות פיזיולוגית אינם מספיקים. על הכירורג המטפל לוודא כי המטופלים הצעירים בשלים נפשית לטיפול ולתוצאותיו החיוביות. חלק מכך, הוא הצורך לוודא כי הבעיה אכן מפריעה למטופל/ת העתידי וכי הרצון בניתוח אף אסתטי הוא שלו/ה ולא של הסביבה.
מתי אפשר להתחיל. אילוסטרציה: שאטרסטוק מתי אפשר להתחיל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן הסיבות לביצוע ניתוח אף אסתטי? למי הניתוח מומלץ?

קיימות שתי סיבות עיקריות, שלעיתים שלובות זו בזו, לביצוע ניתוח אף אסתטי. הסיבה הראשונה היא מראה חיצוני המפריע למטופל. סיבה זו אישית לחלוטין - ומי שמראה האף שלהם אינו מפריע להם ואינו פוגע בהתנהלותם החברתית או המקצועית, אין שום סיבה שיעברו ניתוח זה, גם אם סביבתם לוחצת עליהם לעשות זאת.

עבור מי שסובלים ממראה האף שלהם, הניתוח מומלץ ביותר - והוא משנה לא רק את המראה החיצוני, אלא גם משפר את הבריאות הנפשית, שהיא חשובה לא פחות מבריאות הגוף.

הסיבה השנייה לביצוע ניתוח אף אסתטי היא רפואית. סיבות פיזיולוגיות רבות, כגון נשימת פה, הנובעת ממחיצת אף עקומה או קושי בנשימה, במקרים של אף ה"צונח" כלפי השפתיים וחוסם את מעבר האוויר, מהוות סיבות משמעותיות לביצוע ניתוח אף אסתטי. סיבה אפשרית נוספת היא אף מאוד עקום, הנוטה מאוד לצד אחד של הפנים, בשל מחיצת אף שהיא עקומה גם בחלקה העליון וגם בחלקה התחתון, הגורם גם הוא לקשיים בנשימה.

במקרים כאלה, שבהם יש שילוב של מראה חיצוני המפריע למטופל יחד עם הפרעות בנשימה שיש לתקן, האפקט של הניתוח הוא גם בריאותי ולא רק אסתטי.

מהי ההתמחות הנדרשת מכירורג המבצע ניתוח אף אסתטי?

חשוב להבין כי ניתוח אף אסתטי שונה לחלוטין משאר הניתוחים האסתטיים, על כל סוגיהם. האף הוא איבר המצוי במרכז הפנים ולא משהו שניתן להסתיר, כך שכל אי דיוק בתוצאות הניתוח, גם אם מדובר במילימטרים, ייראה מיד ולא יהיה ניתן להסתירו. נוסף על כך, על תוצאת הניתוח להיראות טבעית; ובעיקר, באופן שישתלב עם שאר תווי הפנים של המטופל. זו אחת הסיבות המרכזיות, מדוע חשוב לבצע את הניתוח אצל מי שהתמחו בסוג זה של ניתוח אסתטי.

סיבה משמעותית נוספת, לביצוע הניתוח על ידי מי שהתמחו בו באופן ייחודי, הוא המבנה הייחודי של האף. האף שלנו מורכב מכל סוגי הרקמות הקיימות בגוף האדם - עצם, סחוס, תת עור, עור, שומן, רירית ושרירים - וכל אחת מהרקמות הללו מתנהגת אחרת לגמרי. כך, בעוד שבניתוחים אסתטיים אחרים, מספיק שהכירורג יתמחה בשתי רקמות בלבד - בעור ובשריר - הרי שבמקרה של ניתוח אף אסתטי, על הכירורג להתמחות בכל סוגי הרקמות, באופיין השונה ובהתנהגותן השונה לחלוטין, הן מבחינת הניתוח והן מבחינת ההחלמה.
חשיבות רופא אף אוזן גרון. אילוסטרציה: שאטרסטוק חשיבות רופא אף אוזן גרון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע חשוב להקפיד לבצע ניתוח אף אסתטי אצל רופא אף אוזן גרון?

ההתמחות הרפואית של המנתח במקרה זה חשובה אף היא -ולכן מומלץ לעשות ניתוח אף אסתטי אצל כירורגים שהתמחותם היא רפואת אף אוזן גרון.

האף הוא איבר הנשימה החשוב ביותר, הרבה יותר מהפה - ולא ניתן להסתדר בלעדיו. כאשר האוויר עובר באף, הוא מתלחח, מתנקה, מתחמם ומגיע בצורה האופטימלית לריאות.

כשמדובר בפציינטים שיש להם בעיה במעבר האוויר באף - כמו ריריות מוגדלות, מחיצה עקומה וכדומה - חשוב ביותר כי את הניתוח יבצע כירורג, המבין את הפיזיולוגיה והאנטומיה של האף על בוריה, כמו גם את תפקידו הגופני המרכזי. כלומר: מומחה אף אוזן גרון, שהתמחה בניתוחי אף. אחרת, התוצאה שתתקבל לא תהיה מוצלחת - הן מבחינה אסתטית והן מבחינה בריאותית.

כיצד מתבצע ניתוח אף אסתטי?

את הניתוח ניתן לבצע בהרדמה מקומית עם טשטוש קל או בהרדמה מלאה. ההרדמה המקומית היא המומלצת יותר, משום שהיא הרבה פחות טראומטית, יותר בטוחה ומבטיחה החלמה קלה ומהירה יותר.

הניתוח אורך מספר שעות, ולאחריו - בחלוף מספר שעות התאוששות - המטופל משוחרר הביתה, כשאפו מגובס. תקופת ההחלמה נמשכת שבוע עד שבועיים; אז, על פי רוב, הנפיחות יורדת לגמרי - ובסוף תקופת ההחלמה, חוזר המטופל לתפקוד מלא.

איזה גורמים נלקחים בחשבון, בעת תכנון תוצאות ניתוח אף אסתטי?

בעת תכנון התוצאה המתבקשת, נלקחים בחשבון גורמים אסתטיים ובריאותיים. הגורמים האסתטיים מתייחסים למראה הכללי הנתון של פני המטופל והתאמת האף אליהם, כך שלאחר הניתוח, האף המנותח ישתלב בהם בצורה הטבעית ביותר - ולא ייראה כאף מנותח או מלאכותי.

הגורמים הבריאותיים מתייחסים לתפקידו הגופני של האף ולחשיבות השמירה על מעברי אוויר תקינים - בין אם צריך לתקנם במהלך הניתוח; ובין אם צריך לשמור ולוודא שלא ייפגעו כתוצאה מהניתוח.

מהם הסיכונים בניתוח אף אסתטי?

עיקר החשש הוא לתוצאה של אף שאינו משתלב במראה הפנים, אף שנותר עקום ופגיעה בדרכי הנשימה. הסבירות לכל אלה יורדת כמעט לאפס, כאשר המנתח מתמחה בניתוחי אף אסתטיים וברפואת אף אוזן גרון.

לא לחינם, מרכזי ניתוח האף המצליחים בכל העולם מעסיקים אך ורק כירורגים שהתמחו בתחום זה ואינם מבצעים ניתוח אסתטיים אחרים.
לא רק השפעה חיצונית. אילוסטרציה: שאטרסטוק לא רק השפעה חיצונית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי ההשפעה הנלווית של ניתוחי אף אסתטיים מוצלחים?

אצל ילדים, בני נוער וצעירים, ניכרת ההשפעה הפסיכולוגית, הנפשית והחברתית של ניתוח אף אסתטי. למשל: ילדה צעירה שעמדה לעבור לחטיבת ביניים וסבלה חברתית ולימודית, בשל מראה האף שלה, עד למצב שחששה לעבור לבית ספר חדש; והמערכת החינוכית אף שקלה להעבירה לחינוך מיוחד, הפכה לאחר הניתוח לתלמידה מצטיינת, מקובלת חברתית, אהובה ומאושרת.

אצל מבוגרים יותר, מדובר בקשיים חברתיים כמו גם בקשיים במקום העבודה. מטופלים אחרי ניתוח אף אסתטי מדווחים כי הביטחון העצמי שלהם עולה, הם מפסיקים להסתתר ולהתחבא, יוצרים קשרים חברתיים ורומנטיים, שקודם לכן נמנעו מהם לגמרי - ומתקדמים במקום העבודה.

האם יש טיפול נלווה, שמומלץ לעבור במקביל לניתוח אף אסתטי?

אצל מטופלים בגיל 40-50 ומעלה, שאצלם יש גם קמטים בפנים, מומלץ להוסיף לניתוח האף גם הזרקת חומצה היאלורונית, שמטרתה יישור הקמטים והחלקתם והצערת הפנים. כך, תוצאות הזרקת החומצה משתלבים בצורה המיטבית עם תוצאות ניתוח האף.

ד"ר שושנה קרמר היא רופאה בכירה ברפואת אף אוזן גרון, המתמחה בביצוע ניתוחי אף אסתטיים.

סייע בכתיבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי אף אסתטיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום