שיטת אלכסנדר: הרגלים טובים

(3)
לדרג

סובלים מכאב גב, צוואר, ברכיים או מפרקים? שיטת אלכסנדר תסייע להתמודד עם הכאב, תאפשר להתבונן בהרגלים הבעייתיים ולשפר את תפקודכם

מאת: יוסי שר

שיטת אלכסנדר היא שיטה לימודית - שמטרתה לעזור לאדם לשפר את השימוש בגופו, באמצעות התבוננות והתנסויות תחושתיות, על מנת להיטיב את מצבו הבריאותי ואת תפקודו.

מה מקורה של שיטת אלכסנדר?

השיטה פותחה בסוף המאה ה-18, על ידי פרדריק מתיאס אלכסנדר - שחקן אוסטרלי צעיר שנטה לאבד את קולו במהלך הופעותיו. לאחר שנים של חקר התופעה, גילה אלכסנדר שהמקור לליקוי בקולו נובע מחוסר האיזון בהתנהגותו הגופנית והנפשית; ולאחר ששינה את הרגליו, באה לקיצה גם הבעיה.

בהסתמך על ממצאים אלה, פיתח את השיטה (הנקראת על שמו), שמטרתה ללמד את האדם כיצד להתנהל בצורה מודעת, להגיע לאיזון גופני ונפשי - ובכך לטפל בבעיות רפואיות שונות, למנוע ליקויים גופניים ולשפר את התפקוד בכלל תחומי החיים.

עם השנים הוכח כי השיטה יעילה כשיטה שיקומית ומניעתית במגוון רחב של בעיות בריאותיות - וכי יש באפשרותה לסייע לסובלים מכאבי גב, כאבי ראש, קשיי נשימה, צרידות, פריצות דיסק וכאבים נוספים שונים.

שיטה לטיפול בכאב גם אך לא רק. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שיטה לטיפול בכאב גם אך לא רק. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע שיטת אלכסנדר מוגדרת כשיטת לימוד ולא כשיטת טיפול?

שיטת אלכסנדר אינה שיטת טיפול, אלא שיטת לימוד - שבה המטפל נקרא "מורה" והמטופל נקרא "תלמיד".
הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבשונה מרוב השיטות הקיימות, כאן הרעיון המרכזי הוא ללמד את התלמיד כיצד להתבונן בהתנהלות היומיומית שלו הנובעת מהרגלים, להכירם ואז ניתן לפקח עליהם באמצעות המחשבה והמודעות.

בשיטה זו, האחריות היא של התלמיד - והוא זה שמחליט מה הוא רוצה, איך הוא רוצה להתקדם, על מה הוא מוכן לוותר ובאיזו דרך הוא מוכן ללכת, כדי להביא את עצמו למצב של ריפוי.

על מה מבוססת שיטת אלכסנדר?

השיטה מבוססת על הבנת הקשר בין גוף לנפש.

בספרו של פ.מ אלכסנדר "The use of the self", מוצגת התובנה המהפכנית שחלק גדול מהבעיות של האדם הן בעיות המוגדרות כיום כבעיות פסיכוסומאטיות, שנובעות ממערכת הרגלים התנהגותיים והרגלי התנהלות שלו עם עצמו. מתוך כך, כאשר לאותו אדם יש את היכולת לחשוב, להבין, לראות ולהתבונן בעצמו - הוא משנה את הרגליו הרעים ומשפר את חייו.

איך עובדת שיטת אלכסנדר?

הכלים בקליניקה הם מיטת טיפולים (שולחן), כיסא ומראה.

ברוב הגדול של המקרים, המטופלים שמגיעים - מגיעים על מנת לטפל בבעיה בריאותית ספציפית; ולכן, במפגש הראשון מתבקש המטופל לספר על הבעיה הנקודתית שלשמה הגיע. לאחר מכן הוא נשאל על בעיות שהיו לו בעבר, מפני שפעמים רבות כאבים ובעיות בריאותיות שאנחנו חווים בהווה, הם תוצאה של פגיעה מהעבר - וחשוב להבין את מקור הבעיה.

לאחר האבחון, מלמד המטפל את המטופל להתבונן בעצמו דרך המראה - ולהבחין כיצד הוא מבצע את הפעולות היומיומיות כמו ישיבה, הליכה, שכיבה וכו'. כשהאדם מודע לצורה שבה הוא מתנהל, קל לו יותר להבין ולסגל לעצמו הרגלים חדשים ונכונים, שיביאו גם להקלה במצבו הבריאותי - וגם לשיפור בכל אורחות חייו.

למי מתאימה שיטת אלכסנדר?

השיטה מתאימה לכל אחד בכל גיל - מילדים בגיל 10 ועד למבוגרים, כאשר דרך הלימוד מותאמת לגיל.

מהם יתרונותיה הבולטים של השיטה?

בעקבות תהליך בשיטה הזו, אנשים מגלים על עצמם דברים שונים ומודעים יותר להתנהלותם באופן יומיומי. היישום שלה הוא יישום מידי - ומתבטא בכל דרכי החיים: עמידה בתור, נהיגה, תגובה למצבים שונים ואפילו הדרך בה מצחצחים שיניים.

היופי בשיטה הוא שלמרות שבדרך כלל אדם מגיע על מנת לטפל בבעיה רפואית מסוימת, המורה גורם לו להבין שהבעיה אינה עומדת בפני עצמה, אלא קשורה לאיברים נוספים בגוף - שסדר הנחתם השתבש עם השנים.

שיטת אלכסנדר. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שיטת אלכסנדר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד משפיע התהליך גם על תחומי חיים אחרים, שאינם בריאותיים?

המטרה הראשונית של המטפל היא להקל על הכאב של המטופל, ללא תרופות, בזמן הקצר ביותר שניתן - וללמד אותו לפקח על הכאב. לאחר שהמטרה הזו מושגת, האדם קצת יותר פנוי במחשבה שלו - וניתן להתחיל לעבוד יותר סביב לימוד השיטה עצמה: להכיר את ההרגלים, לראות, להתבונן ולהבין למה המטופל יושב/ עומד/ מגיב בצורה מסוימת.

יש פרק שלם בשיטה שעוסק בבלימה או עכבה - ומלמד איך יכול אדם לשלוט בעצמו, בכעסים שלו ובתגובות הרגשיות שלו, דרך הבנה ומודעות. הרעיון המרכזי הוא שככל שהמטופל ערני לעצמו ולסביבה שלו; ומנהל את החיים שלו בזמן הווה - כך הוא ישלוט טוב יותר בכעסים וברגשות שלו ויגיע לאיזון.

כמה זמן אורך התהליך?

אורך התהליך משתנה מאדם לאדם. מינימום המפגשים ההכרחי, על מנת שהתהליך יהיה אפקטיבי הוא 15 מפגשים - באורך של 45 דקות כל אחד.

האם המפגש עצמו מספיק? האם יש עבודה עצמית מעבר לשעת המפגש?

במהלך המפגש, מקבל ה"תלמיד" תרגילים אותם הוא יכול לבצע בכל רגע נתון בחיי היומיום. מטרת התרגילים היא גם להקל על הכאב, עד למפגש הבא - וגם לסגל הרגלים נכונים. כאשר הכאב נחלש, יכולים התרגילים להעלות את רמת המודעות ואת ההבנה של המטופל - בדרך בה עליו לטפל בעצמו.

מה קורה לאחר תום התהליך?

גם כאן מדובר בעניין אינדיבידואלי. יש שמיישמים את השיטה - ופועלים על פיה לאורך זמן רב; יש מטופלים שחוזרים לריענון, אחת לתקופה - ויש שחוזרים להרגליהם הישנים.

יוסי שר הוא מדריך טאי צ'י בכיר - ומורה לשיטת אלכסנדר והחיים בכלל. בעל קליניקה פרטית ברחובות ומטפל אצל לקוחות פרטיים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום