עודף משקל ושיווי המשקל

(5)
לדרג

השמנה היא לא רק בעיה אסתטית. אתם עלולים לסבול גם מאובדן שיווי משקל - ובעקבות כך: נפילות, חבלות - ופגיעה משמעותית ביכולת התנועה

מאת: ד"ר איתי זיו ואביחי סורוקה

על אף המודעות העולה לחשיבות של ספורט ותזונה נכונה - עודף משקל והשמנת יתר הן עדיין בעיות שכיחות למדי בעולם המערבי בכלל; ובישראל - בפרט. להשמנה יש השלכות רבות על בריאות הגוף. במאמר זה, נתייחס להשפעת ההשמנה על שיווי המשקל. נציין כי שיווי משקל אשר איננו תקין - יביא לנפילות; והנפילות יגרמו לפציעות ולכאב; וכך תיגרם חוסר פעילות; ובעקבות כך - ירידה באיכות החיים.

מהו, למעשה, שיווי משקל?

שיווי משקל מוגדר כיכולת לשמור על "קו הכובד" (Line of Gravity) בתוך "בסיס התמיכה" (Base of Support) של הגוף. כאשר "קו הכובד" נופל מחוץ ל"בסיס התמיכה", מופר שיווי המשקל של הגוף - ואז יש צורך בתגובה מתקנת של הגוף. קרי: שליחת יד או רגל, אחיזה בעצם חיצוני או "תגובות שיווי משקל" אחרות, המתבטאות בגיוס קבוצות שרירים שונות בגוף. בהיעדר תגובות שיווי משקל מהירות ויעילות - עלול הגוף ליפול.

הקשר בין משקל לשיווי משקל (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
הקשר בין משקל לשיווי משקל (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

כיצד משפיע עודף משקל על שיווי משקל?

לעודף משקל והשמנת יתר יש השפעה מכרעת על תחושת היציבות והשליטה בגוף ובמנופיו ויכולת השמירה עליו בחיי היום-יום. אולם הידע הקיים כיום בתחום זה הינו מוגבל. הקשר בין שתי התופעות עשוי להיות מוסבר על ידי הנקודות הבאות:

1. עודף משקל או השמנת יתר משנים את מימדי הגוף - וגורמים לשינוי המיקום של "קו הכובד", ביחס למסת הגוף. אצל גברים, בדרך כלל, מדובר בתזוזה קדמית של "קו הכובד", עקב ההשפעה של גודל הבטן. אצל נשים ניתן לראות, לעתים, תזוזה אחורית של קו זה - עקב השמנה באזור הישבן. שינויים אלה מקשים על הגוף לשמור על שיווי המשקל - ודורשים ערות חריגה מאיברי החישה וממערכת השרירים, אשר פועלת בעודף - על מנת לאפשר שיווי משקל במצבים אלה. כמו כן, מימדי הגוף עלולים לגרום לסרבול יחסי ולהאטה בתגובות שיווי משקל של האדם.

2. משקל גוף רב מעמיס על מערכת השלד והשרירים - וגורם לשרירים עבודה מאומצת ומרובה. עקב כך, תיתכן עייפות שרירית מוקדמת - בעת נשיאת משקל; וכתוצאה ממנה - מהירות התגובה תהיה איטית לשינויי מנח הגוף, כך שיכולת תגובת שיווי המשקל תיפגע - וזמני התגובה יתארכו. כל זאת מעמיד את הגוף בסיכון גבוה יותר לנפילה.

3. מימדי גוף גדולים (בטן גדולה, צוואר מעובה, חגורת כתף רחבה) - עלולים לפגום בתפישת המוח את הגוף וממדיו - "סכמת הגוף". המשמעות היא שהמוח מתקשה לתפוש ולפענח נכונה את מימדי הגוף החדשים (לדוגמה: לאחר תהליך מהיר יחסית של השמנה) - ועקב כך, הפקודות שהוא מעביר לשרירי הגוף עלולות להיות פחות יעילות. כתוצאה מכך, עלולות תגובות הגוף לגרום לאיבוד רגעי של שיווי משקל.

כיצד ניתן לטפל בהפרעות שיווי המשקל - על רקע עודף משקל והשמנת יתר?

ליקויים או יכולת ירודה, בכל הקשור לשיווי המשקל, ניתנים לטיפול בעזרת פיזיותרפיה ופעילות גופנית בכלל. מחקרים מראים כי תרגול יום-יומי, הכולל תרגילים לשיווי משקל ושיפור "תחושת המצב" (פרופריוספציה - Proprioception) - בהתאם למצב ולליקויי הגוף, תורמים רבות לשיפור היכולות ומקטינים בצורה משמעותית מאוד את הסיכון לנפילות.

הטיפול הפיזיותרפי כולל ראיון ובדיקה פיזיקלית מקיפה - במהלכה מאובחנים הליקויים והסיבות להם; ובמהלך הטיפול, ניתן מענה לגורמים הללו - על מנת לשפרם ולייעל את יכולת ההתמודדות של הגוף ותגובות שיווי המשקל שלו.

בין הגורמים הניתנים לטיפול - ועלולים להוות סיבות לירידה ביכולת שיווי המשקל, ניתן למנות: חולשת שרירים, חוסר איזון שרירי, חוסר בפעילות גופנית, פעילות מופחתת של איבר שיווי המשקל באוזן (Vestibular Hypofunction) ועוד.

הקשר בין משקל לשיווי משקל (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
הקשר בין משקל לשיווי משקל (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

בעת התהליך השיקומי, יש חשיבות רבה להתמדה בתרגול בבית. שיפור ביכולות שיווי המשקל הינו תהליך הדרגתי, הדורש אימון רב - והתמדה. בדרך-כלל, ניתן לראות תוצאות ושיפור ביכולות בטווח של 4-8 שבועות, לפי חומרת המקרה. התקדמות בתרגילים וברמתם צריכה להתבצע באופן בטיחותי, מדורג - ולאחר מעקב צמוד של הפיזיותרפיסט וקביעת מדדי שיפור ועמידה ביעדים שהוצבו.

ללא ספק, מומלץ להתחיל בדיאטה (ובפעילות גופנית אירובית) - במקביל לטיפול הפיזיותרפי, על מנת להשיג תוצאות טובות הרבה יותר בטווח הארוך.

פעילות אירובית מתאימה, כמו: אופניים, שחייה, הליכה, אליפטי ו/או ריצה על מסילת "אנטי גרביטי" (מפחיתה משקל גוף) - במצבי עודף משקל - תגרום לאימפקט נמוך יותר. במקביל לתרגילי יציבות ולב -ריאה, יש לתרגל גם כוח אגן ורגליים, אשר יקטין פגיעה, במקרה נפילה - וימנע נזק בעתיד.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחומי פעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מרכז קורסי הכשרה למדריכים בבית ספר להשתלמויות של המכללה בוינגייט.

אביחי סורוקה (Msc. PT) פיזיותרפיסט בכיר ב"מדיקס" - מרכז לאורתופדיה מתקדמת.


בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום