שיטה מתחדשת: ניתוח שקדים בילדים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

חלק מאתנו זוכרים מהילדות כי ניתוח שקדים הוא ניתוח כאוב וקשה, הכרוך בזמן החלמה ממושך וסיכון לסיבוכים. מומלץ מאוד לשקול ניתוח בטכניקה חדשה - הסרה חלקית של השקדים

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9978421 (מספר מקשר)

שקדים - המכונים בביטוי השגור "שקדים בגרון" - הם מבנים אנטומיים שממוקמים בלוע ומשמשים חלק ממערכת החיסון המקומית בגוף. כל אדם נולד עם שקדים; ולרוב, הם בריאים ואינם מהווים מקור למחלה. אולם, לעיתים, מהווים השקדים מקור לבעיות רפואיות שונות - אם כתוצאה מכך שהם גדולים מאוד וחוסמים את דרכי הנשימה; ואם בשל דלקות שקדים חוזרות וטורדניות, שעשויות לגרום להפרעות נוספות.

בעיות בשקדים נפוצות מאוד אצל ילדים, גם צעירים מאוד, אך קיימות גם אצל מבוגרים; הבעיה אצל מבוגרים נגרמת, ברוב המקרים, על רקע דלקות חוזרות.

דלקת שקדים בקרב ילדים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
דלקת שקדים בקרב ילדים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הגורמים לגדילת השקדים או להישנות הדלקות?

נכון להיום, לא ניתן להצביע על הסיבה המדויקת; וככל הנראה, מדובר בשילוב של פקטורים שונים רבים, כגון פקטורים גנטיים, חשיפה לדלקות ויראליות ועוד. מסיבה זו, גם אין דרך למנוע או לדעת למה לילד אחד יש - ולאחר אין.

מהן דרכי הטיפול בשקדים?

כאשר מדובר בבעיה על רקע דלקות נשנות, הטיפול מתבצע לרוב באמצעות אנטיביוטיקה, אלא אם המצב חמור ודורש ניתוח. בבעיות הנגרמות משקדים מוגדלים, יש להסיר את השקדים. ישנן שיטות ניתוחיות רבות - ולכל רופא יש את הגישה שלו. השיטה הנפוצה מכולן היא ניתוח כריתת שקדים, אך בשנים האחרונות מתקבלות שיטות ניתוחיות חדשות, שלא בוצעו עד לפני מספר שנים.

כיצד מתבצע ניתוח כריתת שקדים?

כריתת שקדים ושקד שלישי (אדנואידים או "פוליפים") - הינו ניתוח נחוץ, בעיקר בקרב ילדים הסובלים מקשיי נשימה בשינה, המתבטאים לרוב בנחירות, שינה בפה פתוח, הפסקות נשימה בשינה ונזלות. הגדלה מסיווית של השקדיים והאדנואידים עשויה לגרום לבעיות קשות בלחץ הדם הריאתי ולהביא לבעיות לבביות; ובנוסף, לגרור בעיות התפתחותיות והתנהגותיות, חוסר תיאבון, האטה בגדילה ואף שינוי במבנה הפנים.

ניתוח שקדים בילדים הינו מהניתוחים הנפוצים ביותר בישראל; ולכאורה זהו ניתוח פשוט וקל, שלאחריו לא חוזרת הבעיה.

אבל האמת צריכה להיאמר: ניתוח לכריתת שקדים באופן מלא הוא ניתוח שכרוך בסבל רב מבחינת הילד, זמן ההחלמה שלו ארוך וכרוך בכאבים עזים, למשך עד כ-10 ימים, קשיים ניכרים בבליעה ואף דימומים מסכני חיים. לצערנו, זכורים גם מקרי מוות בעקבות דימומים מאוחרים, שהופיעו כחמישה ימים לאחר הניתוח - והילד הגיע לבית החולים כשהמצב כבר היה קשה מאוד או מאוחר מדי.

על פי הסטטיסטיקות, אחוז הדימומים המאוחרים בכריתת שקדים מלאה, באמצעים שונים, נע בין 1% לבין 10% מכלל הילדים המנותחים. הסיבות לדימומים המאוחרים, בשיטות הסטנדרטיות, נעוצות בעובדה שבמהלך הניתוח נעשה שימוש במכשירים חשמליים לצורך ביצוע פעולות החיתוך והצריבה, הגורמים לנזק טרמי - ואינם חוסמים באופן קבוע חלק מכלי הדם המדממים, וכן גורמים לנזק של כוויה באזורי הלוע והגרון.

דלקת שקדים בקרב ילדים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
דלקת שקדים בקרב ילדים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת כריתת שקדים חלקית?

הטכניקה החדשה והמומלצת ביותר היא ניתוח בו מתבצעת כריתה חלקית של השקדים (70-90% מנפח השקדים) ע"י מכשיר המכונה DEBRIDER - מכשיר השואב מנפח השקדים וכך מצמצם את גודלם משמעותית. הניתוח בטכניקה זו אינו מגיע עד שרירי הגרון - ומותיר שכבה דקה של רקמת שקדים, המגנה על הרקמות העמוקות; ובכך מונעת את הכאבים ואת הדימומים ומאפשרת החלמה קלה ומהירה. ישנן שיטות שונות לביצוע של כריתת שקדים חלקית, אך בכולן הדגש הוא על שמירת שכבה דקה של רקמת השקדים והימנעות מפגיעה בשריר, שהיא המקור לכל הבעיות והסיכונים, שצוינו לעיל.

ניתוח בטכניקה זו משנה בצורה דרסטית את ההחלמה לאחר הניתוח - ומונע את הכאבים ואת הנטייה לדימומים; התוצאות מפתיעות בכל פעם מחדש. הורים לילדים שעברו ניתוח בשיטות הסטנדרטיות בעבר; ואצל הילד הצעיר בשיטה החדשה, נדהמים מהשוני במהלך שלאחר הניתוח, עד כדי כך שהם לא מאמינים למראה עיניהם: הנחירות והפסקות הנשימה נעלמות מיד, ויש שיפור מידי בתיאבון ובהתנהגות. הילד חוזר לתפקוד מלא באופן מידי - והסימפטומים מהם הוא סבל נעלמים כלא היו.

בבית החולים סורוקה מתבצע מחקר אודות תוצאות השיטה - ואף כי לא התפרסם, עדיין ניתן לומר כי התוצאות מרשימות ומעידות על טיב השיטה ויתרונותיה הרבים, לעומת ניתוח כריתה מלאה של השקדים.

האם תתכן גדילה חוזרת של השקדים שנכרתו באופן חלקי בלבד?

התשובה חיובית, אך אחוז המקרים בו יש גדילה חוזרת קטן מאוד - ונע בין 2% לבין 3%, מכלל המקרים.

מעבר לכך, למרות האפשרות הנדירה שהילד יזדקק לניתוח נוסף בעתיד, היתרון (בעובדה שניתן לחסוך את הכאב ואת הסיכונים האחרים בשיטה זאת, בעיקר בקרב ילדים הסובלים מחסימה נשימתית בשינה) - עולה בעשרות מונים על הסיכון.

פרופ' משה פוטרמן הוא מנהל בדימוס של מחלקת אף, אוזן, גרון בסורוקה. חבר סגל באוניברסיטת בן גוריון, מנתח בבי"ח אסותא באר שבע ובמכון הכירורגי שבע עיניים, מרפאות אסותא ובריאותה באר שבע.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום