מחסור בנוזלים - סיכון להשמנה

(0)
לדרג

מחקר מקיף מגלה כי יש קשר בין שתייה לא מספקת לעלייה ב-60% בסיכון להשמנה; כמו כן ידוע כי מחסור בנוזלים מקושר לתפקוד קוגנטיבי נמוך יותר ולדיכאון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לא שותים מספיק? ייתכן שזו הסיבה שאתם משמינים. במחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Annals of Family Medicine, נמצא קשר משמעותי בין צריכת נוזלים לא-מספקת לעלייה במדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index) והשמנה, גם לאחר שנלקחו בחשבון משתנים אפשריים אחרים.

החוקרים מסבירים כי אוסמולליות שתן (ריכוז מרכיבים מוצקים בשתן) הינה מדד מצויין להערכת צריכת נוזלים והינה סמן טוב יותר מצריכת מים בלבד, מאחר והמדד לוקח בחשבון מים וממסים אחרים שמקורם במזון ומשקאות. לשלילת גורמים אפשריים המשפיעים על אוסמולליות שתן, החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי והוציאו משתתפים חולי סוכרת או חולים שנטלו טיפול במשתנים.

החוקרים בחנו את הנתונים במדגם ארצי מייצג מסקר גדול בארצות הברית לשנים 2009-2012, שכלל קרוב ל-10,000 מבוגרים בני 18-64 (גיל ממוצע של 41).

החוקרים בחנו את המתאם בין מדד מסת הגוף לערכי אוסמולליות שתן של 800 מיליאוסמול/ק"ג ומעלה, המעידים על צריכת נוזלים לא מספקת. הם לקחו בחשבון משתנים מוכרים, כולל גיל, מוצא/גזע, מין ורמת הכנסה.

מהנתונים עלה כי במבוגרים שלא צרכו נוזלים בכמות מספקת תועדו מדדי מסת גוף גבוהים יותר, בהשוואה לאלו שצרכו כמות נוזלים מספקת (עלייה של 1.32 ק"ג/מ"ר, בממוצע), לצד עלייה של כמעט 60% בסיכון להשמנה.

לדברי החוקרים, יש עדויות לפיהן צריכת נוזלים ירודה קשורה עם ירידה בבריאות הנפשית, גופנית ורגשית, ועשויה להשפיע על משימות הקשורות בקשב, פסיכומוטוריקה וזיכרון. עוד נמצא קשר בין ירידה במצב רוח, כאבי ראש ותפקוד כלייתי ירוד ובין צריכת נוזלים לא מספקת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום