הסרת משקפיים: מתנה לגוף - ולנפש

(0)
לדרג

ניתוח לייזר להסרת משקפיים מאפשר להיפרד לתמיד מהדימוי השלילי של לקויי הראייה - ומעניק הזדמנות לעיצוב דימוי גופני חדש. כיצד משפר הניתוח הפשוט את איכות החיים?

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

משקפיים - עבור רבים מאתנו - הם חלק אינטגרלי מהחיים. כיום, לכמחצית מהאנשים ראייה לא מושלמת - ומשקפיים הפכו לחלק מאביזרי החיים הנדרשים עבור כ- 50% מכלל האוכלוסייה.

עם זאת, מרכיבי משקפיים באשר הם - אלה שמרכיבים אותם כל הזמן, אלה שמשתמשים בהם רק לצורכי קריאה ונהיגה ואלה שמחליפים את השימוש בהם בעדשות יומיות - משלמים מחירים, בהיותם לקויי ראייה. מדובר באביזר שכיום ניתן לוותר עליו - על ידי ניתוח הסרת משקפיים בלייזר.

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר נועד לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של המטופלים. מדובר בין השאר בהיבטים רגשיים, כמו דימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי לקוי. יחד עם זאת, הרכבת משקפיים מקשה גם על היבטים גופניים ופיזיים. למשל: קושי אמיתי לבצע פעולות מאומצות וספורטיביות.
המשקפיים מפריעים לאימוני כושר. אילוסטרציה: שאטרסטוק המשקפיים מפריעים לאימוני כושר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הסרת המשקפיים ואימוני כושר

בסקר שנערך השנה במרכז הרפואי "עיניים" בקרב 168 מטופלים שעברו ניתוח להסרת משקפיים בשנת 2014, נמצא כי 30% מהמטופלים התקשו להתמודד עם פעילות ספורטיבית או פיזית, טרם הסרת המשקפיים. 30% מהמשתתפים העידו כי לאחר הניתוח הורגשה אצלם הקלה משמעותית בכל הנוגע לפעילות ספורטיבית.

כמו כן, 25% העידו כי השינוי המשמעותי ביותר שחוו לאחר הניתוח הוא שיפור באורח חייהם -מבחינת תזונה וספורט. ד"ר חורש דור חיים, פיזיולוג קליני ומנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה, מסביר: "פעילות גופנית ופעילות ספורטיבית - מבטאת את יחסי הגומלין בין גוף האדם לסביבה שלו. יחסי הגומלין הללו כוללים אוסף של גירויים פיזיים ורגשיים, המגיעים למערכת החושים שלנו - ובכך מעצימים את החוויה והחיבור של האדם לסביבה הפיזית בו הוא חי".

"בעידן המודרני, רמת הגירויים התחושתיים שהגוף מקבל הולכת ופוחתת - והקשר שבין הגירויים הוויזואליים ממערכת הראייה, לגירויים תחושתיים עמוקים של מערכות העצבים והשרירים - עוברת דרך חיץ ותיווך של אביזרים שונים: מחשב, טלפון או טלוויזיה, עדשות ומסכים וירטואליים".

מדוע, בעצם, המשקפיים יכולים להפריע לנו בתחושה הפיזית?

דור חיים: "המשקפיים הם עוד אביזר מלאכותי שמגביר את תחושת החיץ בין האדם לסביבה הפיזית, שהופכת זרה למערכת החושים שלנו. עדשת המשקפיים אמנם שקופה - ומאפשרת חדירת אור, אך בזמן הפעילות הגופנית, בעת שאנו מזיעים, מתעבה מסך אדים על עדשת המשקף - טלטלת המשקפיים בעת הפעילות הגופנית מגבירה את הלחץ המכני על הרקמות ומגבירה את תחושת חוסר הנוחות.. כל אלה מפחיתים, בתורם, מהחוויה הבלתי אמצעית שמיוצגת בזמן הפעילות הגופנית".

התוצאות מצביעות על כך שכמעט 30% מהמשתתפים בסקר חשים שיפור בתחום הפעילות הפיזית שלהם לאחר הניתוח. מה ההסבר לכך, לפי דעתך?

דור חיים: "בתור אדם שחווה בעצמו הליך הסרת משקפיים בלייזר, אני יכול להעיד שהניתוח בהחלט מבטל את החיץ שבין האדם לסביבה. אנשים רבים שמרכיבים משקפיים נוהגים להתאמן בלעדיהם - אך מכיוון שהם עדיין לא רואים טוב, הם לא יכולים לקבל בו זמנית את הגירויים הוויזואליים באופן ברור, דבר שמפחית מעוצמת החוויה. ברגע שנפתחת הדלת לפעילות גופנית ללא משקפיים, החוויה הופכת לטהורה ולמשוחררת הרבה יותר".

"מעבר לכך, למשקפיים יש גם היבט רגשי, לפעמים לא מודע, המשפיע ישירות על הדימוי העצמי. הדימוי של מרכיב המשקפיים, כנורמה וסטיגמה חברתית, הוא של אדם שיש לו 'מגבלה פיזית' והוא 'חלש' יותר מאחרים ואינו 'ספורטיבי'. רבים יכולים לספר על טראומות והשפלות רגשיות שסבלו מהן כילדים - רק משום שהרכיבו משקפיים. הסרת המשקפיים מאפשרת להשליך את הדימוי השלילי - ולקבל הזדמנות לעצב מחדש דימוי גופני חדש ובלתי תלוי".
לפקוח עיניים, בכל מובן. אילוסטרציה: שאטרסטוק לפקוח עיניים, בכל מובן. אילוסטרציה: שאטרסטוק

גוף ונפש - אחד הם: לפקוח מחדש את העיניים

"במציאות שאנו חיים בה בעידן המודרני", מסבירה יסמין אלמוג סטריק, נטורופתית ממרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה, "אי אפשר להפריד בין גוף לנפש. מכאן - שכל שינוי פיזי, כמו הרכבת משקפיים או הסרתם לתמיד באמצעות ניתוח - ישפיע בהכרח על המצב הרגשי".

כיצד משפיע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר - ישירות על המצב הרגשי?

סטריק: "ניתן להניח שהסרת משקפיים בלייזר משחררת את המטופל מתלות שליוותה אותו, למשך תקופה ארוכה. מדובר בשינוי פיזי, שמשפר באופן משמעותי את איכות החיים - ואת התחושה הכללית של המטופל.אדם שהתרגל להרכיב משקפיים כל חייו ותלוי בהם עובר שינוי משמעותי לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים. הוא עצמאי ובוטח בגוף שלו, איננו תלוי במשקפיים, נפקחות לו העיניים, תרתי משמע. לרוב, הוא גם מקבל חיזוקים ומחמאות מהסביבה, שפתאום כבר איננה רואה אותו כ'משקפופר'. כך, הרגשתו האישית וביטחונו העצמי משתפרים. כיום, מחקרים מוכיחים כי כאשר אנחנו מרגישים טוב עם עצמנו מבחינה נפשית רמת המוטיבציה האישית שלנו ובריאותנו הכללית משתפרת מאוד".

"מכאן, שבנייה של ביטחון עצמי מביאה איתה באופן טבעי להתבוננות פנימית ולבדיקה עצמית: האם אני שומר על הבריאות שלי? איך אני יכול לשפר את המצב - איך אני אמור להמשיך בתהליך שהתחלתי כדי להרגיש טוב יותר? ואכן, לא פעם נחזה במקרים של שינוי פיזי חיצוני, המשפר את איכות החיים, כמו ניתוח להסרת משקפיים בלייזר - הגורם למטופל לרצות להמשיך בתהליך של שינוי".

כיצד ניתן לשפר את איכות החיים שלנו? מה נחשב כיום לחיים איכותיים?

סטריק: "לצד הפן הרגשי, החשוב מאין כמוהו - איכות חיים מתייחסת בעיקר לאכילה נכונה, לשגרת אימונים שבועית ולהימנעות מעישון, אלכוהול וצריכת רעלים. הקפדה על אורח חיים כזה - ובמיוחד על שגרת אימונים שבועית, משפיעה באופן ישיר על מצב הרוח שלנו. זאת, כתוצאה משחרור של חומרים שונים במוח, כדוגמת סרטונין ואנדורפינים, שמשמרים את תחושתנו הטובה - ושומרים על רמת מוטיבציה גבוהה".

"במצבים של עודף משקל ובעיות נלוות, השינוי התזונתי והפעילות הגופנית מביאים לירידה במשקל ולשיפור במדדים. שינויים חיצוניים אלו - תורמים, ממש כמו ניתוח להסרת משקפיים, להרגשה כללית טובה ולביטחון עצמי גבוה".
לגלות את עצמך מחדש. אילוסטרציה: שאטרסטוק לגלות את עצמך מחדש. אילוסטרציה: שאטרסטוק

להוריד את המשקפיים - ולגלות מי אני

לדברי פלג דור חיים, פסיכולוג ויועץ ארגוני חלק מהגדרת הזהות העצמית שלנו, נגרמת על ידי גורמים חיצוניים כמו משקפיים, שהם אחד מן הרכיבים המגדירים את זהותנו. "המשקפיים לעתים קרובות מגדירים חלק מהזהות שלי, מספרים לעולם מי אני - ומה זה אומר עלי, שאני מרכיב משקפיים. עבור האדם שמשתמש במשקפיים - המשקפיים מחייבים תלות מסוימת ואפילו סרבול. הרי עם משקפי ראייה קשה לצאת לריצה או לשחייה - ואפילו להיכנס רגע למקלחת. הגילוי שניתן כיום, באמצעות ניתוח להסרת משקפיים, לוותר על התלות במשקפיים - משפיע באופן מידי על הזהות האישית של המטופל".

מה תורמת חוויית הסרת המשקפיים - למצבו הנפשי של המטופל?

פלג דור חיים: "מכיוון שהמשקפיים הם מרכיב חיוני בהגדרת הזהות של מי שמשתמש בהם, החוויה של הסרת המשקפיים היא חוויה שכוללת בתוכה גם שחרור מתלות. ברגע שזה קורה, באופן טבעי המטופל ינסה להמשיך בתהליך של שינוי הזהות גם בתחומים אחרים בחייו, שבהם הוא מעוניין לייצר שיפור. כמו למשל תחומי התזונה והספורט".

"פעמים רבות, משקפיים נתפסים כמעין גזרת גורל לא נוראה - כזאת שניתן להסתדר איתה, אך לא ניתן לשנות אותה. הסרת המשקפיים יוצרת חוויה של שחרור ושל שליטה, על דבר שלא ידעתי שאני יכול לשלוט בו. כשנוכחים לדעת שלא חייבים להשלים עם הגזירה - עולה מיד תחושת יכולת ומסוגלות, שמשפיעות על כלל תחומי החיים".

לסיכום הסרת משקפיים בלייזר הוא תהליך כירורגי המביא לשינויים פיזיים ורגשיים אצל כל אחד מהמטופלים. המנותח רואה טוב יותר ונחסכת ממנו התלות במשקפיים או בעדשות. עצם קבלת ההחלטה לעבור את הניתוח להתגבר על החששות ולבנות דימוי גוף חדש מביאים לשינויים רגשיים רבי ערך. תהליך זה מביא להעלאת הביטחון העצמי ולחוויית הצלחה ואושר החשובות לכולנו.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום