COPD: מיתוסים - ומציאות

(0)
לדרג

COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית, היא גורם מוות משמעותי - ונגרמת בדרך כלל מעישון. ריכזנו עבורכם מספר מיתוסים הקשורים במחלה - וגם: מידע על טיפול חדש

מאת: פרופ' גבריאל איזביצקי

COPD (בעברית: מחלת ריאות חסימתית כרונית) - היא אחד מגורמי התמותה המובילים בעולם. ועדיין - מעט מדי מכירים את המחלה ומודעים לה.

מהי שכיחות COPD בישראל?

הערכות בישראל מדברות על כ-250,000 חולים, אך רק כ-100,000 מתוכם מאובחנים ומטופלים. חלק מהבעיה נעוץ בחוסר מודעות למחלה ולתסמינים השונים שלה - וחלק מהבעיה נעוץ בטיפול הלא נכון במחלה, הנובע מתפיסות שגויות, הנוגעות למחלה זו.

גורם הסיכון העיקרי למחלה הינו עישון. מכיוון שהמחלה גורמת לחסימה של דרכי הנשימה, הסימפטומים (תלונות) השכיחים הם: קוצר נשימה ו/או שיעול ו/או ליחה; ולפעמים גם צפצופים נשימתיים.

עם זאת, לעיתים, המחלה איננה באה לידי ביטוי בתסמינים ברורים ואקוטיים מספיק; וחולים רבים חושבים כי אלה סימפטומים "נורמליים", הקשורים לכושר גופני לקוי או לגילם הבוגר -ונוטים להמשיך לחיות איתם, עד להחמרה חדה במצבם.

לצערנו, קל להגיע לתת אבחנה של מחלה. כאמור, אחת מהסיבות הינה מטופלים שאינם מתלוננים על התסמינים, כי הם חושבים שהם "נורמליים". וסיבה נוספת היא שהרופאים, לפעמים, אינם שואלים את השאלות הנכונות - ואינם בודקים האם המחלה הזו קיימת או לא.

לכן, אם אתם בקבוצת סיכון (מעל גיל 40, מעשנים או עישנתם בעבר) - ישנה חשיבות להכיר את המחלה ולאבחן אותה בשלב מוקדם. אבחון מוקדם וטיפול נכון יכולים להאט את התדרדרות המחלה - ולמנוע התקפים קשים. לא פחות חשוב - לנפץ כמה תפיסות מוטעות אודות המחלה.

ריכזנו אפוא מספר מיתוסים חשובים אודות COPD.


מעשנים נמצאים בסיכון. צילום: שאטרסטוק

COPD: מחלה רק של מעשנים?

גורם הסיכון העיקרי למחלה הינו עישון קבוע. אבל: לא רק מעשנים בהווה נמצאים בקבוצת הסיכון למחלה, אלא גם כאלה שעישנו בעבר. בנוסף, המחלה עלולה להופיע גם אצל מי שלא הדליקו סיגריה מימיהם: קודם כל, עישון "פסיבי" - דהיינו חשיפה לעישון במקום עבודה, או בבית. חשוב גם לציין שכל סוגי העישון מסוכנים: סיגריות, סיגרים, מקטרת, נרגילה וכו'.

המחלה גם יכולה להתפרץ בקרב מי שחשופים לזיהום אוויר או עשן באופן תדיר, או מי שחשופים לחומרים כימיקליים מסוכנים - וכן מי שחשוף, בשל תעסוקתו, לחומרים מזהמים ואבק.

COPD: מחלה רק של מבוגרים?

תתפלאו, זאת לא "נחלת" האוכלוסייה המבוגרת בלבד. נכון, מרבית החולים מאובחנים בגיל די מבוגר, לאחר שנים של עישון או חשיפה למזהמים. אבל, לעיתים, המחלה מופיעה בתצורות ראשוניות וקלות יותר - כבר בקרב בני ה-40, שלרוב עישנו כבר כ-20 שנה.

COPD: מחלה שקשה לאבחן?

דווקא לא קשה לאבחן COPD. הבדיקה האבחנתית למחלה היא בדיקת תפקודי ריאה, הקרויה גם ספירומטריה. מדובר בבדיקה פשוטה ביותר, במסגרתה הנבדק שואף את מלוא האוויר לריאותיו - ונושף בחזרה ובמהירות את האוויר, לתוך פייה בקצה המכשיר.

התוצאות המתקבלות מלמדות על מצב תפקוד הריאות - ומסייעות באבחנה או שלילת המחלה. אם אתם מעל גיל 40, מעשנים (או עישנתם בעבר) וסובלים מאחד או יותר מהתסמינים הנפוצים (שיעול, קוצר נשימה, ליחה) - מומלץ לבקש מרופא המשפחה להפנות אתכם לבדיקה הזאת.

COPD: מחלה שמחמירה רק בעת מאמץ?

היות שהמחלה גורמת לחסימה של דרכי הנשימה וגורמת לסובלים ממנה לקושי בפעולות יומיומיות, אחת התפיסות המוטעות על המחלה היא שהמחלה מתבטאת רק בזמן מאמץ. אבל, הנתונים מראים כי מעל למחצית מחולי ה-COPD סובלים מתסמינים לאורך כל שעות היממה, גם בשעות הלילה - ולמעשה המחלה מלווה אותם 24/7.

זוהי נקודת מפתח כאובה, היות שלא פעם - החולים מתלוננים קודם כל על הקושי ללכת ולבצע פעולות בסיסיות יומיומיות, אבל מקלים ראש באיכות שנתם. גם המטפלים מתמקדים לא פעם ביכולת התפקודית היומיומית של החולים - ותסמיני הלילה נדחקים לפינה. לצערנו, הסימפטומים אינם ישנים.

שנת הלילה שנפגמת איננה פוגעת רק באיכות החיים, אלא משפיעה על כל מהלך המחלה. מחקרים מראים שבקרב חולי COPD, הסובלים מסימפטומים - לאורך כל שעות היממה - ואינם מטופלים כראוי, ישנו סיכון מוגבר להחמרה חדה במחלה, עלייה בהתקפים בלתי הפיכים וחלילה אירועים לב וכלי הדם.

COPD: מחלה שפוגעת רק בריאות?

הפגיעה המרכזית של המחלה היא אמנם בריאות ובדרכי הנשימה, אך COPD היא מזמן כבר לא "רק" מחלה ריאתית, אלא מחלה סיסטמית (דהיינו, מחלה של כל הגוף). יש עלייה של סממנים דלקתיים בדם אצל חולי COPD - וקיימות הרבה מחלות נלוות: מחלות לבביות, יתר לחץ דם, חרדות, אוסטאופורוזיס (בריחת סידן), סרטנים שונים (לא רק של הריאות, אלא גם של אזור הפה והלשון, וושט ואף איברים מרוחקים - כגון כיס השתן), דמנציה מוקדמת ואף אי אונות.

כמו במחלות כרוניות קשות אחרות, החולים ב-COPD עלולים ללקות בדיכאון; ועל כן, תמיכה רגשית קבועה חשובה לא פחות מהטיפול המתאים למחלה עצמה, שיסייע לשמור על רוב שגרת החיים שהייתה לפני המחלה - ויעזור להתמודד עם קשיי המחלה והשלכותיה.


COPD היא לא רק מחלת ריאות. צילום: שאטרסטוק

COPD: מחלה בלתי ניתנת לטיפול?

ניתן בהחלט לטפל בסימפטומים, לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של החולים ואף להאט את התדרדרות המחלה. יש חשיבות גבוהה לטפל כבר בשלב מוקדם בחולה, עם הטיפול שמתאים לאופי מחלתו, סוגי התסמינים שלו ותדירותם - לאורך היום והלילה.

קבוצת טיפול חדשה, המשלבת מספר חומרים פעילים, מאפשרת להקל על תסמיני המחלה ולאפשר לחולים לחזור לתפקוד (כמעט) רגיל. עם זאת, ישנם עדיין חולים שנמצאים תחת טיפול - וסובלים מסימפטומים משמעותיים. על כן, ישנה חשיבות גבוהה לספר לרופא על הסימפטומים השונים - ולהתייחס גם לאלה שמופיעים בשעות הבוקר המוקדמות, לאורך היום וכן לאלה שבשעות הלילה; וזאת, על מנת לשקול טיפול מתאים יותר. חשוב להתייעץ עם רופא ריאות, שיכול לבחור את הטיפול המתאים ביותר - לאותו חולה.


פרופ' גבריאל איזביצקי הוא מנהל מכון הריאות בבית החולים "שערי צדק"

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום