חטפתם חררה? יש פתרון

(6)
לדרג
תוכן מקודם

חררה (נקראת גם מיליאריה או פריחת חום) - היא פריחה הגורמת לגרד. חררה נפוצה באקלים חמים ובקרב בעלי עודף משקל. החדשות הטובות: ניתן למנוע ולטפל

רופא עור ומין ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2313270 (מספר מקשר)

חררה, המכונה גם מיליאריה או פריחת חום - היא פריחה הגורמת לגרד, המופיעה כנקודות אדומות, קטנות ומוגבהות - מעל פני העור. הפריחה יכולה להופיע בכל גיל, אך נפוצה יותר בקרב אנשים בוגרים, העובדים בתנאי אקלים חמים ו/או לחים - ובייחוד בקרב אנשים בעלי משקל עודף. כמו כן, הפריחה נפוצה בילדים - ובייחוד בילודים - משום שבלוטות הזיעה שלהם אינן מפותחות. בישראל הפריחה נפוצה יותר בעונת הקיץ החם והלח.
אוי, זה מגרד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אוי, זה מגרד. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם יש סוג אחד של חררה, או שמא מספר סוגים?

ישנם 3 סוגים עיקרים של חררה (MILIARIA):

1. MILIARIA RUBRA: הסוג הנפוץ ביותר, הבא לידי ביטוי עם פריחה של נקודות אדומות מגרדות - היכולות לעקצץ ונגרמות כתוצאה מחסימה בשכבה האמצעית של צינוריות הזיעה. המיקום האופייני לפריחה מסוג זה הוא בצוואר ובגב העליון. במקרים נדירים, בהם הפריחה מפושטת מאוד, עלול להיווצר סיבוך של מכת חום, בעקבות שינוי במאזן התרמי בגוף האדם.

2. MILIARIA CRYSTALLINA: שכיחה בילודים, באה לידי ביטוי בשלפוחיות זעירות, בגודל של 1 מ"מ - שאינן מגרדות. חררה זו נגרמת כתוצאה מחסימה שטחית של צינורית הזיעה - ומיקומה האופייני של הפריחה הוא בפנים ובגב.

3. MILIARIA PROFUNDA: הסוג הנדיר מבין שלושת הסוגים. ביטויה של חררה זו הוא בנגעים לבנים מורמים, שאינם מגרדים - בגודל 1-3 מ"מ. החררה נגרמת כתוצאה מחסימה בשכבות העמוקות של צינוריות הזיעה בגב ובגפיים. בסוג זה ישנה סכנה גבוהה יותר למכת חום בהשוואה לסוגי המיליאריה אחרים, זאת בעקבות חוסר איזון במאזן התרמי בגוף האדם.

מהם הגורמים לחררה?

הפריחה נגרמת בשל חסימה של בלוטות הזיעה. לרוב, מצב זה נוצר בשל הזעה מרובה - ובמיוחד אם האדם לובש בגדים העשויים פוליאסטר, לייקרה או צמר. בדים אלה אינם נושמים - ואינם סופגים זיעה. בניגוד לבד כותנה, בדים אלה עלולים לייצר אפקט של חסימה לבלוטות הזיעה.
תינוקות וילדים סובלים יותר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תינוקות וילדים סובלים יותר. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הסימפטומים לחררה?

הופעת פריחה בגו עליון וצוואר; אם מדובר ב-MILIARIA RUBRA (זהו הסוג הנפוץ, כאמור) - ניתן להבחין בנקודות אדומות שלעתים מגרדות, אך לא בהכרח.

האבחון מתבסס בעיקר על סמך בדיקה גופנית ותחקור המטופל. ניתן לבצע ביופסיה עורית (פעולה שנעשית תחת הרדמה מקומית, במהלכה נלקח נגע עורי קטן - בגודל 4 מ"מ; ומתבוננים בו מתחת למיקרוסקופ). אבל ברוב המוחלט של המקרים, אין צורך - היות שהפריחה חולפת באופן עצמוני.

מהן דרכי הטיפול בחררה?

השריית המטופל בסביבה קרירה ונעימה (תחת מיזוג אויר) פותרת לרוב את הבעיה - והפריחה חולפת תוך ימים ספורים.

האם קיימות דרכי מניעה לחררה?

לרוב, הימנעות מהזעה מרובה וממושכת - פותרת את הבעיה, כך ששהייה באקלים קריר ונעים, מונעת את הופעת הפריחה במרבית המקרים.

לבישת בגדים העשויים מ-100% כותנה מסייעת במניעת הבעיה, היות שכותנה הינה בד שסופג את הזיעה - ואילו בדים אחרים, כמו: פוליאסטר, לייקרה וכו' אינם סופגים זיעה; וכתוצאה מכך, אדם הנוהג ללבוש בגדים מבדים אלה - מזיע יותר בקיץ ועלול בהחלט לסבול מחררה.

ד"ר רונן מגון הוא מומחה למחלות עור ומין

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום