פונדקאות בחו"ל: מתי, איפה וכיצד?

(0)
לדרג

חוק הפונדקאות בישראל מוגבל לזוגות הטרוסקסואליים ולכן זוגות חד מיניים ואימהות חד הוריות, שאינם יכולים לעמוד בהליך בארץ ובעלויותיו הגבוהות נאלצים לפנות לחו"ל

שירותים בתחום הריון ולידה
054-5956240

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

פונדקאות בחו"ל מעוררת מגוון שאלות: מהו מעמדה המשפטי; מהם יתרונותיה וחסרונותיה - יחסית לפונדקאות בישראל; באיזה מדינות כדאי לבצע אותה; מהן דרישות התהליך; מהו טיב הקשר בין ההורים לבין הפונדקאית וכו'.

אידה בראון- מנכ"לית מרכז "שי לי" לפונדקאות ותרומת ביציות; ועו"ד מתן חודורוב - המתמחה בליווי, ייעוץ וסיוע משפטי, בכל הקשור להליך הפונדקאות, משיבים על שאלות הקשורות לפונדקאות בחו"ל במאמר זה.

עבור מי רלבנטית האופציה לפונדקאות בחו"ל? מהם יתרונותיה - לעומת פונדקאות בישראל?

בראון: חוק הפונדקאות בישראל מציב תנאים אחדים, שאינם מאפשרים לכל מי שמעוניין להתחיל את התהליך בארץ. כך, אפוא, פונדקאות בחו"ל היא בראש ובראשונה מוצא עבור מי שאינם עומדים בקריטריונים הקבועים בחוק; למשל: גיל, מצב משפחתי, מצב סוציו אקונומי וכו'.

זאת, משום שמגבלות הגיל על ההורים המיועדים אינן קיימות בפונדקאות בחו"ל. כך גם המגבלות לגבי מספר הלידות או מספר ההחזרות לרחם שניתן לבצע, המופיעות בחוק הישראלי - אינן חלות בפונדקאות חו"ל.

נוסף על כך, פונדקאות בחו"ל היא חלופה רלבנטית גם עבור מי שמעוניינים לקצר את זמני ההמתנה באופן משמעותי; מאחר שבישראל, איתור הפונדקאית ואישור ההליך בידי משרד הבריאות - עשויים לארוך עד חצי שנה ולעתים יותר.

עו"ד חודורוב: "יתרון נוסף המצוי בפונדקאות חו"ל הוא בכך שלא צריך אישורים מקדימים לביצוע ההליך; ברוב המקרים, מספיק שרוצים בפונדקאות ומוצאים מדינה שבה ההליך חוקי - ולא תהיה בעיה, מבחינת ההכרה בתהליך בישראל. לבסוף, במקרים רבים, העלויות הנמוכות יותר בחו"ל - מהוות שיקול בהכרעה עבור רבים".

בראון: "בכל מקרה, מומלץ לבצע את ההליך בחו"ל באמצעות סוכנות מורשה. הסוכנות המורשה מתמחה בפרוצדורות השונות הנדרשות לתהליך בישראל ובמדינת היעד - וזוכה לליווי וייעוץ משפטי צמוד, מטעם עורך דין מומחה בתחום הפונדקאות".

הרצון להורות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הרצון להורות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

באיזה מדינות בעולם ניתן לבצע הליך פונדקאות?

בראון: "בתקופה האחרונה, נסגרה האפשרות החוקית לבצע פונדקאות ביעדים רבים, שניתן היה לבצע אותה בהם בעבר. למשל: מולדובה, תאילנד, הודו ונפאל. כך שנכון להיום, עבור ישראלים, האפשרויות המוסדרות באופן חוקי נעות בין ארבעה יעדים עיקריים: גיאורגיה, אוקראינה, מקסיקו (גם שם נעשים צמצומים בזמן האחרון) וארצות הברית".

עו"ד חודורוב: "חשוב לזכור שישראל מוכנה לקלוט ולהכיר בילדים שנולדו בהליך פונדקאות בחו"ל - רק כאשר הליך הפונדקאות מוסדר חוקית במדינת היעד; ובמדינות המוזכרות לעיל - הנושא אכן מוסדר בחוק באופן מלא. יחד עם זאת, כשמדובר ביחידנים או בזוגות חד מיניים, לא כל המדינות יאפשרו להם לבצע את ההליך הזה, על פי חוק".

בראון: "גם קנדה היא יעד אפשרי לפונדקאות, אך מאחר שהחוק שם בנושא אינו מוסדר באופן מלא, ומשום שלאם הפונדקאית שם אסור לגבות כסף עבור השירות - מאגר הפונדקאיות בקנדה אינו גדול; והתהליך נעשה, לעתים, בצורה לא לגמרי חוקית - המעמיד את הפונדקאות בסכנה, כאשר ההורים המיועדים בוחרים, למשל, לשלם לאישה הפונדקאית, מבלי לדווח על כך".

מהן אפוא המדינות המומלצות לישראלים?

בראון: "שני היעדים האטרקטיביים ביותר לישראלים הם אוקראינה וגיאורגיה. זאת, הן בשל הקרבה הגיאוגרפית היחסית לישראל (טיסה של שעתיים וחצי) - לעומת ארצות הברית או מקסיקו הרחוקות; והן בשל העלות של ההליך, שהוא זול יותר בשני יעדים אלה, הן ביחס לפונדקאות בישראל (גם כאשר מחושבות עלויות הטיסה); ובוודאי שביחס לארצות הברית או מקסיקו.

יתרון נוסף - לפונדקאות בגיאורגיה ואוקראינה - הוא המאגר הגדול יותר של נשים פונדקאיות זמינות, וגם של תורמות ביציות, אם תהליך הפונדקאות דורש זאת".

עו"ד חודורוב: "בשני יעדים אלה, יחידנים וזוגות חד-מיניים אינם יכולים לבצע פונדקאות - על פי חוק. עבורם, האופציות האטרקטיביות ביותר הן ארצות הברית ומקסיקו, או קנדה, אם מצאו שם אישה המוכנה לשמש כפונדקאית בהתנדבות".

מה כולל הליך הפונדקאות באוקראינה וגיאורגיה?

בראון: "בשלב הראשון, מתקיימת פגישת ייעוץ בסוכנות בישראל. ההורים המיועדים מקבלים הסבר מלא על התהליך (על כל שלביו); על ההסכם עם הסוכנות ועם האישה הפונדקאית; על הליווי המשפטי, הרפואי והאדמיניסטרטיבי; ועל העלויות השונות הכרוכות בביצועו.

לאחר מכן, מקבלים ההורים המיועדים פרטים על מאגר של פונדקאיות ותורמות ביצית. המידע כולל תמונות, נתונים פיזיים כמו גובה, צבע עיניים ומשקל - וכן פרטים לגבי העבר וההווה הרפואי של האישה הפונדקאית, המצב המשפחתי, היסטוריה של מחלות גנטיות וכו'.

בנוסף, מקבלים ההורים המיועדים פירוט של תוצאות בדיקות רפואיות מקיפות, הכוללות בדיקות דם מורחבות, בדיקת הורמונים, וירוסים, אולטרסאונד רחם אצל הפונדקאית ואולטרסאונד זקיקים, אצל התורמת".

עו"ד חודורוב: "מתוך המאגר המוצג בפניהם, בוחרים בני הזוג את 2-3 האופציות שנראות להם המתאימות ביותר. לאחר הבחירה, הסוכנות מפנה את מי שנבחרו לבדיקות נוספות במרפאה בחו"ל, שמטרתן סינון רפואי שני - שהוא רלבנטי ועדכני יותר. לעיתים יבצעו המרפאות סינון מלא; ולעיתים ידרגו את הבחירות לפי סדרי עדיפויות שונים. בהתאם לדירוג המרפאה, יחליט הזוג על אישה פונדקאית אחת - וכן על תורמת ביציות, אם יש צורך בכך".

בחירת הפונדקאית המתאימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בחירת הפונדקאית המתאימה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה קורה לאחר שבוחרים את האישה הפונדקאית?

בראון:"מרגע הבחירה, מתחילים להכין את הפונדקאית והתורמת - הכנה רפואית. בינתיים, ההורים המיועדים מתכננים את הנסיעה הראשונה, כולל פרטי שינוע העוברים המוקפאים, אם יש בכך צורך. אם ההליך מבוצע באמצעות סוכנות - הסוכנות היא האחראית לכל פרטי השינוע, הנסיעה וההתמקמות בחו"ל, יצירת הקשר עם הצוות הרפואי וכו'".

עו"ד חודורוב: "הביקור הראשון בחו"ל אורך 3-4 ימים, במהלכם פוגשים את הפונדקאית, בליווי מלא של הסוכנות, מכירים אותה היכרות ראשונית, מתאמים ציפיות - ועוברים על הסכם הפונדקאות. לאחר הפגישה, ממשיכים למשרד נוטריון, שם חותמים כל הצדדים על הסכם הפונדקאות. הורים מיועדים המלווים על ידי סוכנות - יקבלו הסבר ותרגום מלא של ההסכם, עוד בישראל. לאחר מכן, נוסעים למרפאה להכיר את הצוות הרפואי - ולהתחיל בתהליך עצמו".

בראון: "אם מדובר בעוברים מוכנים שהובאו מישראל, מבצעים את ההחזרה לרחם כבר באותם 3-4 ימים של הביקור הראשון. כמו בכל הליך החזרת עוברים, מחכים כשבועיים לבדיקה הקובעת האם ההריון נקלט. בזמן זה, ההורים המיועדים אינם צריכים להישאר בחו"ל - והם מחכים לתוצאות, לאחר שחזרו כבר לישראל. אם מדובר בתרומת ביצית, הגבר תורם זרע - ונעשית הפריה חוץ גופית במקום. העוברים מגודלים עד ליום השלישי או החמישי, בהתאם למה שנקבע מראש - ואז מוחזרים עוברים טריים לרחם הפונדקאית. במקביל, העוברים שלא הוחזרו - מוקפאים. גם כאן, ההורים המיועדים אינם צריכים להישאר - לביצוע ההחזרה.

אם תוצאות הבדיקה קבעו שההריון לא נקלט, מתכננים את ההחזרה הבאה. כל זה נעשה תוך ייעוץ מרחוק עם הרופאים שמטפלים בפונדקאות - וקבלת החלטה האם כדאי להחליף פונדקאית או להמשיך עם אותה אחת".

ומה קורה, החל מהרגע שההריון נקלט?

בראון: "לאחר שההריון נקלט, מתחילים במעקב הריון. בגיאורגיה ובאוקראינה, פרוטוקול המעקב הרפואי אחר הריון - זהה לחלוטין לפרוטוקול של מעקב הריון בישראל. מדובר באותן בדיקות דם, סקירת מערכות, מי שפיר, בדיקות גנטיות וכו'".

האם ההורים המיועדים צריכים להיות נוכחים בבדיקות הללו?

בראון: "הדבר נתון לחלוטין להחלטתם - ואין שום חובה המוטלת עליהם. בכל מקרה, הם יקבלו דיווחים שוטפים מהסוכנות - המצויה במעקב צמוד אחרי התהליך ומדווחת להם על תוצאות הבדיקות השונות".

האם צריך לנסוע לחו"ל ללידה?

בראון: "כן. פרט לנסיעה הראשונה, ישנו ביקור חובה נוסף - אחרי שנולד התינוק; ההורים המיועדים הם אלה שאחראים להבאתו לישראל. הביקור השני אורך בין שבועיים לבין חודש - וכולל את ההגעה לפני תאריך הלידה הצפוי, העברת הרך הנולד לרשות הוריו המיועדים; וסיכום ההליך המשפטי - המאפשר את הבאתו לישראל".

מזל טוב! חוזרים הביתה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מזל טוב! חוזרים הביתה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל הביקור האחרון? האם נדרשות לכך הכנות מוקדמות?

עו"ד חודורוב: "כן. עוד בטרימסטר הראשון של ההריון, נשלחת בקשה לבית המשפט בישראל - לקביעת אבהות ואימהות גנטית מצד ההורים המיועדים (שניהם - או מי מהם שמצוי בקשר גנטי עם העובר, אם מדובר בתרומת ביצית או זרע). בית המשפט מפנה את בני הזוג לביצוע בדיקת רקמות בתל השומר. תוצאות הבדיקה הזו יושוו מיד לאחר הלידה לבדיקה הגנטית - שתבוצע ברך הנולד".

בראון: "לאחר הלידה, בני הזוג והאם הפונדקאית ייגשו יחד לקונסוליה הישראלית - והאם הפונדקאית תחתום על הסכם ויתור זכויות על התינוק שנולד. באותו הזמן, תילקח דגימת רוק מהיילוד, אותה ישלחו לישראל - לתל השומר, לביצוע בדיקת התאמה בין דגימת הרוק שלו - לזו של ההורים המיועדים, שנערכה כבר קודם. לאחר שיאושרו ההתאמה הגנטית וחתימת האם הפונדקאית על ויתור זכויות, ההורים המיועדים נרשמים בתעודת הלידה - כהוריו של התינוק".

עו"ד חודורוב:"על פי חוק האזרחות של מדינת ישראל, ברגע שאחד ההורים ישראלי, הילוד מקבל אוטומטית מספר זהות ישראלי - ויחד אתו דרכון. כך, מרגע שאושרה ההתאמה הגנטית, מספר הזהות והדרכון של הילוד נשלחים לנציגות הישראלית בחו"ל. בני הזוג מקבלים את הדרכון - ויכולים לחזור לארץ עם התינוק שלהם.

הליך זה כולל אף את רישום היילוד במשרד הפנים בישראל, באישור בית המשפט בישראל - ולא נדרש הליך נוסף עם החזרה. ההורים יכולים להתפנות לגמרי לטיפול בילדם".

בראון: כאן עולה יתרון נוסף, בביצוע הפונדקאות בחו"ל - בליווי של סוכנות. אחריות הסוכנות לפקח ולעקוב אחרי כל ההליך המשפטי הזה - בבתי המשפט ומשרד הפנים הישראלי, כולל העברת בדיקת ההתאמה הגנטית מישראל לחו"ל ובחזרה; והעברת תעודת הזהות ומסמכי המעבר לידי ההורים המיועדים בחו"ל. כך, ההורים יכולים להתפנות למה שחשוב - בחירת פונדקאית מתאימה, הכנה להגעת היילוד וגידולו.

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום