בדיקת דם לגילוי סרטן ריאה

(0)
לדרג

בדיקת דם חדשה יכולה לאתר עקבות של תאי סרטן. בכנס האירופאי לסרטן ריאה דנו באפשרות שהבדיקה תשמש גם לגילוי מוקדם של חלק ממחלות הסרטן. צרכנות רפואית

מאת: .

הכירו, "ביופסיה נוזלית", בדיקת דם פשוטה לאבחון ולהתאמת הטיפול המדויק לחולה סרטן הריאה. הבדיקה גם מזהה את בעיית העמידות שהסרטן מפתח לטיפולים הקיימים, וגם מאפשרת מעקב של הרופא אחר שיפור או התקדמות במצבו של החולה, ככלי לקבלת החלטות מהירות בטיפול.

סרטן ריאה הוא גורם התמותה המוביל מסרטן ואחראי על שליש ממקרי המוות מסרטן ברחבי העולם. בשנים האחרונות טיפולים חדשניים מצליחים להאריך משמעותית את חיי החולים, אך לאחר תקופה שבה המחלה נעצרת ואף נסוגה, הגידול מפתח עמידות לטיפול הקיים והמחלה שבה להתקדם.
אצל חלק מהחולים, הסיבה לעמידות היא היווצרות של מוטציה גנטית חדשה בגידול הסרטני שמחייבת טיפול ייעודי אחר שיוכל לבלום אותה. על מנת לאתר את המוטציה הגנטית החדשה שמעוררת את המחלה להתקדם על החולה לעבור מחדש ביופסיה רקמתית (החולה עובר עם האבחון הראשוני ביופסיה ראשונה), במסגרתה מסירים מחדש חתיכה מהגידול לצורך בדיקת מעבדה. זהו הליך פולשני שלא כל החולים יכולים לעבור בשל מצבם הירוד. בנוסף, במקרים רבים בשל גודלה המזערי של רקמת הגידול שנלקחת בביופסיה רגילה לא ניתן לאתר את קיומה של המוטציה החדשה.

מהפכת הביולוגיה המולקולרית בסרטן

Circulating tumor DNA (ctDNA) הוא DNA אשר משתחרר מתאי הגידול ומופיע בדם של רוב חולי סרטן הריאה מסוג NSCLC. במחלה מפושטת עקבות זעירות של הגידול נעות בזרם הדם של החולה. מספר מחקרים הראו כי ניתן לבודד את אותם עקבות של תאי סרטן מהפלסמה/סרום ולבחון מוטציות שונות ועל בסיס הבנה זו פותחה הבדיקה החדשנית.

הפיתוח חובן בתוכו אפשרות לשינוי ככלי המשחק בטיפול במחלה במספר היבטים:

1.בדיקת דם כמענה לעמידות לטיפול קיים - כפי שתואר, אם המחלה שבה להתקדם ניתן לאתר את המוטציות הגנטיות שאחראיות לכך בזרם הדם ולהתאים לחולה טיפול חדש ממוקד מטרה. כיום הבדיקה נעשית לחולי סרטן ריאה מסוג EGFR (לרוב, אוכלוסיה לא מעשנת שחלתה במחלה בשל פגם בגן EGFR) אשר מחלתם התקדמה וזאת במטרה לאתר את המוטציה הנוספת שמתפתחת בגידול ששמה הוא T790M.

2. בדיקת דם ככלי מעקב וקבלת החלטות טיפוליות - הבדיקה מאפשרת לרופא כלי מעקב מהיר על מצבו של החולה, האם הטיפולים שהוא מקבל יעילים או שמא יש להחליף את הטיפול הקיים. בדיקה שכזו יכולה להראות על עלייה או ירידה במסת המוטציה הגנטית בדם דבר אשר יעיד על יעילות הטיפול או אי-יעילותו וזאת במקרים רבים גם לפני שהדבר בא לידי ביטוי בתמונה הקלינית (באמצעות בדיקות הדמיה אחת לכמה חודשים).

3. פוטנציאל אמיתי בעתיד הקרוב לשמש ככלי לגילוי מוקדם של סרטן - ביופסיה נוזלית כבר מוזכרת ככזו שיכולה לשמש בעתיד הקרוב ככלי בארגז הכלים של הרפואה לאיתור מוקדם של חלק מהמחלות הסרטניות עוד לפני שהחולה חש בסימפטומים הקשורים למחלה.

בכנס האירופאי לסרטן ריאה, ELCC, שנערך בז'נווה, שוויץ, דנו רבות בבדיקה ובפוטנציאל שלה לשנות את האופן שבו אנו מבינים ומטפלים במחלה.

בתחום סרטן הריאה, ישנן כיום 2 מעבדות שמבצעות את הבדיקה בארץ: רמב"ם, הדסה ועוד 4 מעבדות עתידות השנה להצטרף לתהליך: אסף הרופא, בלינסון, איכילוב, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום