מיומות ברחם: מה כדאי לעשות?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מיומה (שרירן) היא גידול שפיר ברחם, אשר במרבית המקרים איננו הופך לממאיר. עם זאת, מיומה עלולה לגרום לסיבוכים רפואיים וסיבוכי הריון - ולעתים יש להסיר אותה בניתוח

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2306976 (מספר מקשר)

מיומה היא גידול שפיר של שריר הרחם - וידועה גם בכינוי "שרירן רחמי". המיומה היא גידול הנובע מתא שריר בודד של הרחם, המתחיל להתחלק ולהתרבות בקצב מהיר - וליצור גידול בתוך הרחם. חשוב לדעת כי מיומה היא גידול מאוד שכיח ושפיר; נדיר מאוד שמיומה הופכת לממאירה ומסכנת חיים.

האם יש תופעות לוואי כלשהן לקיומה של מיומה ברחם?

מיומה רחמית עלולה לגרום לתופעות שונות, כגון: דימום וסתי מוגבר וחזק, אשר יוביל לאנמיה ולחסר דם. מיומה עלולה לגרום לכאבי בטן, ללחוץ על מערכת השתן והעיכול - ולהפריע לתפקודם. כמו כן, לעתים, קיום של מיומה עלול להפריע בקליטת הריון ולגרום לסיבוכי הריון מסוגים שונים.

מיומות ברחם. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מיומות ברחם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מי נמצאת בקבוצת סיכון ליצור בגופה מיומה?

מיומה הינה גידול מאוד שכיח בקרב נשים. למעשה, בגיל 40, אצל כ-40% מהנשים ניתן למצוא מיומה ברחם. בגיל 50 ל-50% מהנשים תימצא מיומה ברחם. נשים בסיכון הן נשים ממוצא אפריקאי ונשים שלהן רקע משפחתי של היווצרות מיומות אצל קרובת משפחה דרגה ראשונה. כמו כן, הגורמים הבאים מעלים את הסיכון להופעת מיומות ברחם: שימוש מופרז באלכוהול; תזונה מרובת בשר אדום ודלת ירקות ירוקים ופירות; וסת ראשונה בגיל צעיר.

מהם הגורמים להיווצרות מיומה ברחם? האם הגורמים האלה ידועים?

לא ברור מה מתחיל את תהליך היווצרות המיומה, אך זו נוצרת כתוצאה מגדילה בלתי מבוקרת של תא מתוך תאי שריר הרחם. ישנם גורמים גנטיים שיכולים להשפיע על הגדילה, הורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) שיכולים להגביר את גדילת השרירן וכן הורמוני גדילה אחרים, שמשפיעים על קיום מיומות.

האם מיומה ברחם מפריעה להיווצרותו של הריון?

מיומה ברחם יכולה להפריע לקליטת ההריון, במקרה שהיא ממוקמת בסמוך לחלל הרחם ולוחצת על חלל הרחם ועל רירית הרחם. אם המיומה מרוחקת מרירית הרחם ואיננה משפיעה עליה, אז היא בדרך כלל לא משפיעה על קליטת הריון.

האם מיומה ברחם מפריעה להתפתחות עובר בתוך הרחם?

מיומה איננה מפריעה להתפתחות העובר, אולם לעתים מיומה שלוחצת על רירית הרחם עלולה לגרום להפלות חוזרות. כמו כן, ישנם סיבוכי הריון שונים, העלולים לנבוע מקיום מיומה (למשל: מנח עוברי לא תקין או מצג עוברי לא תקין, כמו מצג עכוז). מצבים אלה יובילו לצורך בניתוח קיסרי. כמו כן, שרירנים עלולים לגרום לצירים מוקדמים, לידה מוקדמת, היפרדות שליה ודימומים במהלך ההריון.

כיצד מאבחנים מיומה?

מיומה תאובחן בבדיקה גניקולוגית רגילה ובבדיקת אולטרסאונד, אשר יאפשרו לראות את המיומה, גודלה ומיקומה. לעתים קיים צורך בבדיקת היסטרוסקופיה אשר מאפשרת לראות את השפעת המיומה על רירית הרחם. כמו כן, לעתים יש צורך בבדיקת MRI שתאפשר לזהות מצבים עם שרירנים רבים - ולאפיין שרירנים אשר חשודים כשרירנים ממאירים.

מיומות ברחם. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מיומות ברחם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הטיפול נגד המיומה? באיזה שלב של התופעה יש לטפל בה?

בראש ובראשונה, הטיפול במיומות של הרחם תלוי בתלונות האישה. ברוב המקרים, אישה חסרת תסמינים איננה זקוקה לטיפול, אלא נדרשת למעקב בלבד.

הטיפול הנוסף הינו טיפול תרופתי אשר מטפל בסימפטומים, אך איננו מעלים את השרירנים שנשארים במקומם. ניתן לתת טיפול להפחתת כאבים ולהפחתת דימומים שנגרמים בעקבות קיומה של מיומה; אולם גם טיפולים אלה לא יעלימו את השרירנים - וכל עוד הם קיימים, המצב עלול להמשיך ולהחמיר.

יחד עם זאת, קיים כעת פיתוח טיפול בשלב מתקדם, שעשוי לעזור בהקטנת שרירנים, אך הוא עדיין לא בשימוש נרחב בעולם - וכלל איננו בשימוש בישראל.

מכאן שהטיפול הטוב ביותר עבור מיומה הינו הסרה בניתוח. ישנן מספר גישות ניתוחיות להסרת המיומה. בחירת השיטה הניתוחית תלויה בגודל המיומה, מיקומה, מספר המיומות הקיימות ועוד. הסרת מיומה יכולה להתבצע על ידי ניתוח לפרוסקופיה, ניתוח היסטרוסקופיה או על ידי פתיחת בטן. כמו כן, עבור נשים אשר סיימו את תכנית הילודה שלהן, יש לדון על אפשרות לכריתת רחם אשר תמנע אפשרות של חזרת המיומות בעתיד.

מתי נדרש לגשת לניתוח להסרת מיומות ברחם?

ניתוח להסרת מיומות מומלץ כאשר יש סימפטומים אשר אינם מגיבים לטיפול תרופתי, או כאשר זוהתה בעיית פריון הנובעת מהשרירן או מהיסטוריה של סיבוכי הריון, אשר נובעים מהשרירנים. לעיתים רבות, רחם האישה הולך וגדל בצורה ניכרת, כך שבמקרה זה טיפול תרופתי כלל איננו רלוונטי - ויש צורך לפנות לטיפול ניתוחי.

ד"ר רון שינמן הוא מומחה במיילדות ובגניקולוגיה ובעל התמקצעות מיוחדת בניתוחים גניקולוגיים אנדוסקופיים מתקדמים (לפרוסקופיה והיסטרוסקופיה) ובטיפול באנדומטריוזיס.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום