אבחון רפואי בעזרת חוכמת המונים

(0)
לדרג

CrowdMed, אתר חדש מציע אבחון רפואי בעזרת "בלשים רפואיים", משתמשים שחלקם בעלי רקע רפואי, שרוצים לפתור "תעלומות רפואיות". כיצד זה עובד?

מאת: מערכת zap doctors

לצד הביקורות על האבחון הרפואי הלא מקצועי ברשת, התחום לא עוצר ואפליקציות וכלים לאבחון אונליין יוצאים לשוק חדשות לבקרים. זה היה רק עניין של זמן, עד שגם הטרנד של חוכמת ההמונים ישתלב בכך, וכך נולד לו אתר אבחון רפואי בשם CrowdMed, שמציע אבחון בעזרת חוכמת המשתמשים שלו.

כיצד זה עובד? מזינים באתר את רשימת התחלואים ומקבלים משוב ממשתמשים אחרים הקרויים "בלשים רפואיים". בלשים רפואיים יכולים להיות סטודנטים לרפואה, רופאות, אחיות, וגם אנשים שאוהבים לתת עצות. קשה לסמוך על ההכשרה של הבלשים, אך לפי נתוני האתר לרבים מהם יש רקע רפואי (64%). רוב המומחים אמריקאים (61%), והיתר מגיעים מ-20 מדינות נשונות. לבלשים מערכת תגמול כספית והיא מגבירה את המוטיבציה להשתתפות.

החולה נכנס לאתר, עונה על שאלון ומספר את הסיפור שלו ולאחר מכן משתף פעולה עם הבלשים כדי לפתור את המקרה המסתורי של מחלתו. לאחר התהליך מקבל החולה דו"ח עם ההצעות לדיאגנוזה. כל מקרה מקבל ליווי של איש מקצוע אשר מוודא שכל מסקנה אליה הגיעו הבלשים מגובה בידע רפואי ותהליך רפואי אמין. לאחר שהחולה מקבל את הדו"ח הוא גם מחלק ציונים, נותן נקודות לבלשים על פי התרשמותו מהאבחון. דבר זה מעלה לבלשים את הבונוס הכספי, מעלה את המוניטין שלהם בקהילת הבלשים, ופותח להם דלת לקבלת מקרים קשים יותר עם פרס כספי גדול יותר. מטרת מנגנונים אלו להבטיח את אמינות המידע המתקבל.

על אף שהאתר קיבל חוות דעת חיוביות והופיע בשלל אמצעי תקשורת, קשה להתעלם מכך שאבחון לקוי עלול להוביל להחמרה במצב החולה. צוות האתר מכריז במפורש כי אין לבלשים את כל התשובות, אך הם שואפים לקרב את החולה לפתרון הבעיה ולקבל אבחון. הנתונים שניתנים באתר מרשימים. יותר מאלף מקרים קיבלו מענה באתר, מעל 60% מהחולים אמרו כי התשובות קירבו אותם בהצלחה לאבחון נכון או לתרופה. מעל 50% מהחולים אמרו שהרופא שלהם אבחן אותם באותה המחלה שגם הבלשים באתר זיהו.

האם האתר רומז על האופן שבו יתנהלו אבחונים רפואיים בעתיד? קשה לדעת. אך ייתכן ששיתופי פעולה בין מומחים, ראייה מרחבית של החולה, מעבר לתחומי מומחיות צרים שכל כל רופא ורופא, וכן הורדת העלויות של האבחון והטיפול הרפואי, יעזרו ליותר אנשים לקבל טיפול טוב יותר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה פנימית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום