טרשת נפוצה: הפרעת הליכה

(4)
לדרג

"ללכת כי כולם הולכים"? עבור חולי טרשת נפוצה, הדבר הופך לאתגר קשה במיוחד. ניתן לטפל בהפרעת ההליכה באמצעות מספר תרופות - ובהן פמפירה ומודפיניל

מאת: ד"ר אלה שיפרין

תתארו לעצמכם כי אתם מתעוררים בוקר אחד - ואינכם יכולים ללכת. פעולה הנעשית על בסיס יומיומי, ללא צורך במחשבה מיוחדת "כיצד עושים את זה" - פתאום הופכת לבלתי אפשרית. ההליכה היא לא עניין של מה בכך - ואינה מובנת מאליה כלל.

עבור 30%-40% מהחולים בטרשת נפוצה, מחלה המתפרצת ללא התראה מוקדמת, קשיי הליכה מהווים סימפטום מוכר, המופיע עם התפרצות המחלה. הפרעות ההליכה נחשבות לבעיה מרכזית, המטרידה את החולים בטרשת - ומשפיעות במידה ניכרת על התמודדות עם המחלה, לאורך השנים.

קשיי ההליכה אינם מסתכמים רק בבעיה של ניידות, אלא מולידים מכשול נוסף: תעסוקה. הפגיעה בניידות ובעצמאות משפיעה באופן ניכר על התפקוד - ועשויה לפגוע בהערכה העצמית של החולה בטרשת נפוצה. בסקרים שנערכו בקרב חולים בטרשת נפוצה, נמצא כי הפרעת ההליכה היא הסימפטום המשפיע ביותר באופן שלילי על איכות חייהם.

טרשת נפוצה ובעיות הליכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טרשת נפוצה ובעיות הליכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

יחד עם זאת, לשמחתנו הרבה קיימים כיום סוגים שונים של טיפולים, המאפשרים שיפור ביכולת ההליכה והניידות. מאחר שטרשת נפוצה היא מחלה כרונית, שניתן לחיות איתה שנים רבות - ואף ליהנות מאיכות חיים, יש חשיבות מרבית לטיפול בסימפטומים שלה, כמו הפרעות הליכה. על מנת לקבל המלצות לטיפול הולם, בין האופציות הקיימות, על המטופלים להסביר את מצבם לצוות הרפואי - באופן בהיר ככל האפשר - שכן אבחנה נכונה של הנסיבות להפרעת ההליכה, עשויה להיטיב עם המטופל למשך שנים רבות וטובות.

מדוע נודעת חשיבות כה רבה לאבחון הסיבה להפרעת ההליכה? מהן הסיבות האפשריות?

לבעיית הניידות יכולות להיות מספר סיבות: פגיעה במערכת התחושתית, חולשה בשרירי הרגליים, פגיעה במערכת הווסטיבולרית - המובילה לחוסר בשיווי משקל, בעיה בטונוס השרירים - המובילה לתחושה של נוקשות בשרירים, בעיה קוגניטיבית - המשפיעה על היכולת המוטורית; וכן עייפות פיזית, שהולכת וגוברת עם הזמן - ועם מרחק ההליכה. העייפות בקרב חולי טרשת נפוצה עשויה להיות עייפות כרונית ומתמשכת - ולחילופין עלולה להופיע כעייפות אפיזודית, התלויה במשתנים סביבתיים כמו מזג אוויר.

הבנה והכרה של מקור הבעיה חשובה מאוד, מאחר שבהתאם לסיבה - ניתן הטיפול. המבחנים המאתרים את סיבת הבעיה נחלקים לשני סוגי בדיקות. ראשית: בדיקות שתפקידן לזהות האם קיימת בכלל בעיה בהליכה. מדובר באבחון שגרתי, הבודק את זמן ומרחק ההליכה; כלומר, בתוך כמה זמן חולה בטרשת נפוצה מסיים בהליכה או בריצה מרחק מסוים. בדיקה נוספת בקטגוריה זו היא שאלון "סולם הליכה", אשר מאפשר מדד אובייקטיבי לחומרת בעיית ההליכה - והשפעתה על תפקוד היומיומי. באמצעות השאלון, נרמזת לנו סיבת הבעיה, אך השאלון עדיין לא מאפשר את ה"גושפנקא" הסופית.

שנית: בדיקות אחרות ומעמיקות יותר, העשויות לאתר באופן מובהק את הסיבה העיקרית להפרעות ההליכה. מדבר בבדיקות מתקדמות, הדורשות מכשור מיוחד, כולל מודל ממוחשב של הליכה ובדיקת שיווי משקל. בדיקות אלה מתבצעות במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ.

טרשת נפוצה ובעיות הליכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טרשת נפוצה ובעיות הליכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הטיפול בהפרעות הליכה?

מציאת הגורם להפרעת ההליכה, בקרב חולי טרשת נפוצה, מהווה "חצי מהטיפול". כלומר: על ידי שיקוף של גורם הבעיה למטופל - ומתן הסבר וכלים לשיפור השליטה בהליכה, כמו נעלי הליכה נוחות, מקלות והליכונים - ניתן לפתור אותה. אם מתגלה כי מדובר בבעיה של שיווי משקל, ניתן להתחיל בטיפולי פיזיותרפיה ותרגילי יציבה. אם מתגלה כי קיימת בעיה קוגניטיבית, לרוב הרופא המטפל ימליץ לחולה להתרכז אך ורק בהליכה עצמה, בעודו הולך - בייחוד באזורים הומי אדם, בהם ישנם גירויים רבים.

להפרעות הליכה, הנגרמות מתחושה של עייפות וחולשה קיימות שתי תרופות.

הראשונה - הפמפירה (FAMPYRA): טיפול הפועל על חסימת תעלות האשלגן - ובכך משפר את הסיבולת של השרירים המשתתפים בהליכה - ומונע עייפות מהירה של שרירים אלה. כיום, טיפול זה הינו הטיפול היחיד המאושר בישראל - וממוקד בהפרעות הליכה, בקרב חולי טרשת נפוצה.
יתרונה של התרופה נובע מהיותה תרופה הפועלת לטווח ארוך, כ-12 שעות מרגע נטילתה. מרבית החולים דיווחו על שיפור משמעותי בהליכה וביציבה לאורך זמן ולמרחקי הליכה ארוכים, ללא צורך בהפסקה.

השנייה - מודפינילPROVIGIL) ): מותווה בעיקר לחולי טרשת המדווחים על עייפות יתר כללית.

לתחושת הנוקשות ברגליים, המוכרת כספסטיות, יש מספר תרופות פומיות, המשפרות את יכולות ההליכה. בקרב החולים אשר לא מגיבים לטיפול פומי, ניתן טיפול המוזלף אל תוך נוזל חוט השדרה, באמצעות משאבה ספינאלית.

מה יכול המטופל עצמו לעשות - למען איכות חייו?

על אף הטיפולים היעילים הקיימים כיום להפרעות הליכה, חולה טרשת אשר סובל מהתופעה חייב להבין כי מעבר לטיפול התרופתי, יש צורך בטיפול פיזיקלי לחיזוק השרירים, תרגילים משפרי יציבה, הליכה ממושכת, הקפדה על פעילות גופנית וליווי של אביזרים התומכים בהליכה. כל אלה יחדיו - יסייעו לו לשפר את איכות חייו.

הכותבת הינה רופאה בכירה במחלקה לנוירולוגיה בבית חולים רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה - רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום