אנטיביוטיקה: מרשמים מיותרים

(0)
לדרג

במחקר שבדק מרשמים שניתנו בארה"ב למבוגרים שהתלוננו על סינוסיטיס, דלקת אוזן תיכונה ודלקת גרון נמצא שכשליש מהם מיותרים; ממצא דומה גם בהולנד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כשליש ממרשמי האנטיביוטיקה עלולים להיות מיותרים, כך עולה ממנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר National Ambulatory Medical Care Survey ו-National Hospital Ambulatory Medical Care Survey. מבין 184,032 ביקורי רופא בארה"ב בין השנים 2010-2011, בכמעט 13% מהמקרים ניתן מרשם לטיפול אנטיביוטי. הטיפולים האנטיביוטיים הנפוצים ניתנו בשל סינוסיטיס, דלקת אוזן תיכונה ודלקת גרון.

בקרב כל 1,000 אנשים באוכלוסיה, מחלה נשימתית חדה הובילה למתן 221 מרשמים לטיפול אנטיביוטי בכל שנה, אך רק 50% מאלו הוגדרו כטיפולים הולמים. בנוסף, מבין 506 מרשמים לטיפול אנטיביוטי ל-1,000 אנשים, שניתנו כל שנה לכל סיבה, רק 353 היו מוצדקים (70%).

מחצית מהמרשמים לטיפול אנטיביוטי בשל מחלות נישמתיות היו ככל הנראה מיותרים, כלומר, כ-34 מיליון מרשמים לא נדרשים לטיפול אנטיביוטי מדי שנה. כאשר בחנו את כל המצבים יחדיו, ההערכות הצביעו כי 30% מהחולים הלא מאושפזים קיבלו טיפול אנטיביוטי מיותר.

באופן ספציפי, במקרים של דלקת גרון, החוקרים העריכו כי 72% מהמקרים של דלקת גרון במבוגרים ו-56% מהמקרים בילדים טופלו באנטיביוטיקה, אף שמרבית המקרים של כאבי גרון אינם על-רקע זיהום בחיידק הסטרפטוקוק. במחקרים אחרונים דווח כי רק 37% מהילדים עם כאבי גרון נמצאו חיוביים לפתוגן.

הנתונים דומים לאלו שפורסמו במדינות אחרות. לדוגמה, ב-2015, מחקר הולנדי דיווח כי כמחצית מהמרשמים לטיפול אנטיביוטי שניתנו על ידי רופאי משפחה למחלות בדרכי נשימה, לא תאמו להנחיות הקליניות.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת התערבויות המיועדות לרופאים ולחולים, במטרה לסייע בצמצום היקף הטיפול האנטיביוטי המיותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום רפואה פנימית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום