סקר פטרת ציפורניים: אתם קבעתם

(0)
לדרג

אלפי גולשים השתתפו בסקר שקיימנו לקראת הקיץ ב-zap doctors אודות פטרת ציפורניים. והרי התוצאות המלאות, כולל הסבר אודות מניעה, אבחון וטיפול

מאת: מערכת zap doctors

פטרת ציפורניים היא תופעה בריאותית נפוצה ביותר - סקר שנערך בחודש מאי 2016, בקרב גולשי zap doctors העלה כי מתוך 6,800 משיבים, 41% סובלים או סבלו מפטרת בציפורניים.

ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור העוסק ברפואה אסתטית, מציין כי השכיחות של פטרת ציפורניים בקרב כלל האוכלוסייה בעולם, עומדת על 10%-20% - אבל משתנים דוגמת גיל ומיקום גיאוגרפי משפיעים באופן מהותי על שכיחותה. ד"ר יניב מוסיף כי הפטרת נפוצה יותר בגילאים מבוגרים ובמקרים בהם קיימת חולשה במערכת החיסונית, במצבים של סוכרת וכן הלאה.

פטרת בציפורניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
פטרת בציפורניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כמה מהישראלים מגלים לבד כי הם סובלים מפטרת?

נתון מעניין נוסף שעלה מהסקר הראה כי 66% מן הנשאלים שסובלים או סבלו מפטרת - זיהו את הסימנים הראשונים של הפטרת בעצמם. "האבחון הסופי של פטרת מתבצע באמצעות נטילת תרבית ובדיקתה, אך סימניה הראשונים של הבעיה ניכרים במראה הציפורן, העלולה לשנות גוון או צורה - ואף להתרומם מעט, בעקבות התעבות ושגשוג הפטרייה בחלקה התחתון", אומר ד"ר יניב. כמעט 1 מכל 10 מהמשיבים חוו את אלמנט המבוכה, היות שמי שהבחין בסימנים הראשונים של פטרת היו בני המשפחה או חברים.

כמה מהישראלים משתמשים בלקים טיפוליים?

30% מהסובלים מפטרת ציינו כי הם משתמשים בלקים טיפוליים, דוגמת אמטריקס, מיקונייל ואחרים. 15% ציינו כי הגיעו למצב המצריך טיפול בכדורים ו-7% ציינו את הלייזר כדרך הטיפולית בה בחרו.

ד"ר רון יניב הוסיף כי הטיפול בלייזר טרם הוכח מדעית - ולאור זאת רצוי להתנסות בטיפולים אחרים, דוגמת לקים וטיפולים מקומיים, המאושרים ומוכחים מדעית; ובמקרים חריפים של התפשטות נרחבת, ניתן ליטול כדורים, תוך הקפדה על ביצוע בדיקות תפקודי כבד - בהתאם להמלצות. עוד מציין ד"ר יניב כי ניתן להשתמש במקביל בטיפולים מקומיים ובטיפולים בכדורים, כדי לזרז החלמה - ולהעלות את שיעורי ההצלחה הטיפולית.

פטרת בציפורניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
פטרת בציפורניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כמה מהסובלים מפטרת מתמידים בטיפול באופן מלא?

התמדה בטיפול חשובה בכל טיפול תרופתי, אך חשיבותה לאורך זמן במקרים של פטרת ציפורניים היא אפילו אקוטית יותר. 33% מהמשיבים במסגרת הסקר ציינו כי הם התמידו בטיפול באופן מלא, מדי יום. לעומת זאת, 25% ציינו כי התעלמו מהבעיה - ולא טיפלו. 22% מבין המשיבים ציינו כי הם נמצאים בטיפול כבר מעבר לשנה. לדברי ד"ר יניב, הטיפול בפטרת דורש התמדה וסבלנות: "אין פתרון קסם - בטיפול בפטרת. הציפורן גדלה מחדש באופן בריא - וגדילה מחדש היא תהליך הלוקח זמן לא מועט. משך הטיפול תלוי בסוג הפטרת הספציפי, רמת החומרה שלה וההתאמה של הטיפול למצב המטופל".

ד"ר יניב מוסיף: "לאור זאת, האבחנה בהקדם ותחילת הטיפול המהיר - חשובים מאוד בפטרת ציפורניים, בטרם התפשטותה לאצבעות נוספות והעמקתה לכל בסיס הציפורן. כיום, ישנם תכשירים, כדוגמת אמטריקס, שאינם דורשים שיוף או חבישה של הציפורן - ומשפרים את יכולת ההתמדה בטיפול".

מהם מאפייני פטרת הציפורניים?

פטרת ציפורניים היא בעיה אשר שכיחותה עולה עם הגיל. הבעיה אמנם אינה מסכנת חיים, אך בהחלט עלולה לגרום לכאב ואי נוחות. ציפורניים נגועות בפטרת הופכות למעובות - וקשה לגזור או לטפח אותן. כמו כן, נעילת נעליים הופכת להיות פחות נוחה.

בואו לדבר על זה בפטרת הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום