סרטן: גזירת גורל או עונש?

(0)
לדרג

מזל או סביבה: האם מחלות ממאירות מתפתחות עקב מזל רע או בשל גורמים סביבתיים? מודל מתמטי שהוצג בכנס לחקר הסרטן מנסה לפצח את התעלומה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מדוע מתפתחות מחלות ממאירות והאם זה נובע ממזל רע? מודל מתמטי חדש מנסה לתת מענה לשאלה זו ואף מצליח בכך יותר ממחקרים קודמים, כך לדברי מדענים שבכנס של האיגוד האמריקאי לחקר הסרטן (AACR). המחקר החדש הדגים הבדל ברור בין מחלות ממאירויות בעלות גורמים סביבתיים (דוגמת סרטן ריאות אצל מעשנים או סרטן כבד בחולים עם זיהום בנגיף הפטיטיס C) למחלות ממאירות שאינן תלויות בגורמים סביבתיים.

לצורך המחקר פיתחו החוקרים מודל מתמטי חדש לניתוח הנתונים ממחקר קודם שפורשו כ"מזל רע". המחקר הקודם, שפורסם ב-2015 בכתב העת Science, זיהה קורלציה בין מספר חלוקות תאים ברקמות שונות לסיכון להתפתחות ממאירות באותה רקמה. החוקרים קבעו אז כי כ-66% מהסיכוי להתפתחות ממאירות הוא מזל רע. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים מוטאציות גנטיות המובילות להתקדמות ממאירויות, בניגוד למוטאציות המובילות להתפתחות סרטן.

לדברי החוקרים, עודף מוטאציות הנובעות מגורמים סביבתיים (או היעדר מוטאציות אלו) צריך לפיכך להשתקף בשיעור המוטאציות. החוקרים בחנו את שיעור המוטאציות על בסיס נתונים משני מחקרים קודמים, כאשר לקחו בחשבון את ההבדלים בסוגי הגידולים הממאירים הדורשים מספר שונה של מוטאציות להתקדמות הגידול. לדוגמה, דרושות כשש מוטאציות בממוצע להתחלת התפתחות סרטן מעי גס ורקטום, בעוד ששתי מוטאציות בלבד מספיקות להתחלת התפתחות רטינובלסטומה (סרטן של תאי רשתית העין).

החוקרים מצאו כי יותר מ-80% מהמוטאציות הן אקראיות, למעט ממאירויות מעי גס ורקטום, עור וריאות, שבהן ניתן לזהות עלייה משמעותית. באמצעות המודל המתמטי, החוקרים מצאו כי למעט גורמים סביבתיים, דוגמת עישון, קרינה אולטרה-סגולה ותזונה, הקשורים עם חלק מהממאירויות, במרבית המקרים, מוטאציות המובילות להתקדמות ממאירויות הן ברובן אקראיות.

גם בהיעדר חשיפה מוגברת לרעלנים בסביבה, עדיין מתפתחות מוטאציות וקשה למנוע הופעתן, ממצאים המדגישים את חשיבות ההקפדה על יישום המלצות לבדיקות סקירה למחלות ממאירות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום