קנדידה עקשנית: יש תקווה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רבות סובלות מפטרייה כרונית בנרתיק: פטרייה עקשנית שנעלמת לאחר טיפול, אך חוזרת שוב ושוב. במקום להתבייש ולא לטפל, כדאי לבחור בטיפול הכולל גם מעיים

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

פטרייה בנרתיק היא מצב בו מתפתח זיהום בנרתיק שמקורו פטרייתי. הפטרייה גורמת לתסמינים מגוונים - ובהם: גרד, אי נוחות, עקצוץ, כאב, הפרשות וריח רע מהנרתיק.

מהם הגורמים לזיהום פטרייתי בנרתיק?

בחלק גדול מהמקרים, מדובר בפטריית הקנדידה.

מהו הטיפול בפטרייה בנרתיק?

יש להבחין בין טיפול במצב זיהומי חד פעמי, לבין מצב שחוזר על עצמו. בקרב רבות מהנשים, פטרייה בנרתיק מבקרת לעתים תכופות. כלומר: מופיעים התסמינים, האישה מקבלת טיפול - והמצב משתפר; וכעבור שבועיים, שוב מתפתחת פטרייה - ושוב חוזרים התסמינים המציקים.

ההבחנה בין פטרייה חד פעמית לבין פטרייה כרונית, המופיעה כל פעם מחדש, היא הבחנה חשובה - משום שהטיפול בשני המקרים הוא טיפול שונה.

במקרה של פטרייה חד פעמית, המופיעה פעם ראשונה, ניתן טיפול בסיסי שגרתי על ידי רופא נשים, המציע תכשירים מקומיים, המסייעים לחיסול הפטרייה, כגון נרות, משחה וכו'. התכשירים האנטי פטרייתיים יעילים אצל חלק מהנשים. אבל חלק לא מבוטל מהנשים צריכות, בנוסף לטיפול הבסיסי, טיפול נוסף ומקיף יותר, שיפתור את הבעיה.

מדובר בבעיה נפוצה שאין להקל בה ראש: רבות מהנשים מתביישות לספר כי הן סובלות מפטרייה כה עקשנית - ויש קשר שתיקה סביב הנושא; ולכן קשה לנשים לדעת עד כמה הן לא לבד - וחשוב שהן יידעו שהיקף התופעה נרחב יחסית וכי אין מה להתבייש. עוד עליהן לדעת כי קיים טיפול שורש למצב של פטרייה כרונית, ההולכת וחוזרת.

טיפול בקנדידה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בקנדידה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל הטיפול בפטרייה עקשנית, הנוטה לחזור לאחר הטיפול הבסיסי בתכשירים אנטי פטרייתיים?

זהו טיפול שנובע מחקר הסיבות של הזיהום. כלומר: ישנה הבנה לגבי גורם הזיהום - וישנה התמודדות עמו. ברוב המקרים, רופא המשפחה או רופא הנשים מתרכזים בכך שישנה פטרייה - ופועלים לחסלה; אבל הם שוכחים בדרך את הדבר הכי חשוב: איתור הגורם שתורם לחידוש הפטרייה שוב ושוב - והתמודדות עמו. כאשר מזהים את הגורם ונלחמים בו (ולא רק בהשלכות של קיומו), אז תהליך הטיפול והריפוי יעיל הרבה יותר - ואפשר לשבור את תהליך ההתחדשות החוזר ונשנה של הזיהום הפטרייתי.

מה כולל הטיפול בפטרייה ובגורמים לה?

כאמור, במרבית המקרים הזיהום הפטרייתי הוא מסוג קנדידה. חשוב להבין מהי קנדידה: מדובר בפטרייה שקיימת אצל כל בני האדם, באחוז מסוים, כחלק מה"פלורה" (הרכב החיידקים) במעיים. במצבים מסוימים, אחוז הקנדידה בגוף עולה. למשל: כאשר המערכת החיסונית נפגעת עקב תחלואה, טיפולים מסוימים (תרופות, הקרנות, כימותרפיה) או מתח. גם בקרב נשים שמשתמשות באנטיביוטיקה, או מכל סיבה שהיא נפגעת המערכת החיסונית שלהן - עלולה הקנדידה להתרבות, מעבר למספרה המקורי. גם מקרים בהם האישה איננה שומרת על תזונה מאוזנת - ומרבה לאכול סוכרים, עלולה הקנדידה להתרבות, שכן מדובר בפטרייה שניזונה מסוכרים, המהווים את עיקר המזון של הקנדידה. העלייה במספר היחסי של פטריות הקנדידה במעיים - והפרת האיזון של הפלורה במעיים, גורמת לקשיים אצל האשה.

כיצד הקשיים באים לידי ביטוי?

הביטוי למצב דברים זה עלול להיות הפרעות במערכת העיכול ו/או הופעת פטרייה בנרתיק. הפרעות במערכת העיכול כוללות נפיחות, כאבי בטן, אי נוחות באיזור הבטן, גזים מרובים, יציאות לא סדירות כגון עצירות, מעבר בין שלשולים לעצירויות וכדומה. צורת הביטוי השנייה, שמתלווה לתסמינים אלה או באה במקום תסמינים אלה - היא הופעת פטרייה בנרתיק.

מכאן, שהגורם לבעיה הוא הקנדידה, המתרבה במערכת העיכול - ונודדת כל פעם מחדש לנרתיק. המטופלות תמיד מופתעות לגלות כי הקנדידה בנרתיק איננה מתפתחת כתוצאה מהידבקות. זיהום פטרייתי זה איננו נחשב למחלת מין (כלומר: הוא לא מועבר במגע מיני - ולכן הוא מגיע תמיד ממערכת העיכול).

לאור זאת, הטיפול בקנדידה חוזרת בנרתיק יתמקד בשני מוקדים עיקריים: טיפול בקנדידה במערכת העיכול (הגורם למחלה) - וטיפול בפטרייה עצמה שבנרתיק (המחלה עצמה). מדובר בטיפול רב שלבי, בשני מוקדים אלה, כשהטיפול למעשה מתמקד בשורש הבעיה - ומתייחס הן למערכת העיכול והן לנרתיק, שמטופלים שניהם במקביל. כך נמנעת הישנות של הפטרייה - ויש פתרון אחד כוללני וארוך טווח ש"מסיים את הסיפור".

טיפול בקנדידה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בקנדידה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כולל הטיפול הרב שלבי בקנדידה בנרתיק?

הטיפול הוא רב תחומי - ומותאם אישית למטופלת, על ידי רופא נשים ורופא פנימי. הרופא הפנימי יבצע תשאול מקיף - ויזהה כי אכן מדובר בקנדידה; ורופא הנשים ייקח משטח מצוואר הרחם, כדי לשלול קיומם של מזהמים אחרים, הגורמים לתסמינים המדוברים. אם יוסק כי אכן מדובר בקנדידה, הטיפול המקביל יתמקד בנרתיק -ובמערכת העיכול.

הטיפול בנרתיק כולל שיקום של רירית צוואר הרחם, במקביל לחיסול הקנדידה. כאשר מדובר באשה שעברה כבר מספר טיפולים קונבנציונליים להתמודדות עם הפטרייה, אז הנטייה שלה לפתח שוב זיהום - גדולה יותר. זאת, משום שהתכשירים השונים שמגיעים שוב ושוב לרירית הנרתיק פוגעים בה - ומתפתחת רגישות באזור, שמעודדת התפתחות חוזרת של זיהום. על כן, שלב חשוב בטיפול הוא שיקום הרירית. תהליכים אלה מושלמים בעזרת שני אמצעים. האחד: חימום; והשני: אוזון. החימום נעשה בעזרת מטמר, שמחומם באמצעות מים מחוממים במעגל סגור - ומוחדר אל הנרתיק. האוזון מופץ בנרתיק, בעזרת חוקני אוזון. שני גורמים אלה יוצרים תהליך של התחדשות הרירית, הודות להגברת זרימת הדם, המסייעת להחלמת והתחדשות התאים, הזנתם בחמצן - וכן לחיסולם של גורמים מזהמים.

הטיפול במערכת העיכול כולל הנעה מחודשת של המעיים - ושיפור תפקודם באמצעים שונים; ובהם: אכילה מסודרת, הפרדה בין מזון לשתייה, שתיה מרובה של מים, הליכה, שינוי תזונתי והפחתת מזונות מעודדי קנדידה מהתפריט היומי, שימוש בתכשיר שמחסל את הקנדידה; ובעת הצורך, מתן תכשירים טבעיים שיזרזו את חילוף החומרים ויתרמו לפעילות סדירה של המעיים (כגון: שמן פראפין, שמן פשתן, זרעי פשתן, מגנזיום ו/או מלח אנגלי).

ד"ר יוסף דיין הוא מומחה לרפואה פנימית ורפואה משלימה, מנהל מרכז דיין לרפואה משלימה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום קנדידה - פטריה בנרתיק.

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום