קנאביס לנוער: סיכון למוות

(0)
לדרג

מחקר מקיף מגלה כי שימוש נרחב בקנאביס בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר ב-40% למוות לפני גיל 60, כמו כן נבדק הקשר להתפתחות הפרעות נפשיות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לבני 18 או 19 המשתמשים בקנאביס באופן נרחב סיכון גבוה משמעותית למות עד גיל 60, בהשוואה לצעירים הבוחרים בהנאות חיים אחרות. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Psychiatry.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון הכולל למוות בקרב משתמשים בקנאביס, בהשוואה למי שלא נחשפו לסם, ואת היקף ההשפעה של פסיכוזה על עלייה במספרים אלו; כמו כן, הם ביקשו לבחון את שיעורי המוות בקרב בעלי הפרעות פסיכוטיות והיקף ההשפעה של קנאביס על העלייה בשיעורי המוות. מטרה נוספת של המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של האינטראקציה של שימוש בקנאביס ואבחון הפרעה פסיכוטית על מוות.

מדגם המחקר כלל כ-50 אלף צעירים בני 18-19, שהיו במעקב עד סביב גיל 60. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון למוות בהקשר של השימוש בקנאביס בגיל צעיר ואבחון הפרעה פסיכוטית.

בקרב משתתפים שדיווחו על שימוש נרחב בקנאביס בגיל ההתבגרות תועד סיכון גבוה יותר משמעותית למוות (עלייה של 40%) בהשוואה לאלו ללא היסטוריה דומה. החוקרים מצאו עליה במוות אצל משתתפים עם הפרעה פסיכוטית, אך היקף העלייה לא השתנה בין אלו עם היסטוריה של שימוש בקנאביס (עלייה של כמעט פי ארבעה עם שימוש נרחב או שימוש אי-פעם).

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מעידים כי בעלי היסטוריה של שימוש נרחב בקנאביס מצויים בסיכון מוגבר למוות, בהשוואה לאלו ללא חשיפה לסם. אף שהחוקרים השלימו תקנון למספר משתנים מתערבים אפשריים בתחילת המחקר, יש להתייחס בזהירות לתוצאות בשל היעדר נתונים אודות משתנים אלו במהלך המעקב.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

Am J Psychiatry. Published online April 22, 2016

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום