"לא הגיוני לעבוד 26 שעות"

(0)
לדרג

משבר המתמחים מגיע לכנסת: בוועדת הבריאות דורשים משא ומתן אינטנסיבי בין משרד הבריאות לרופאים המתמחים; ארגון מרשם: לא נעבוד מעל 16 שעות

מאת: מערכת zap doctors

על הרופאים המתמחים ומשרד הבריאות לפתוח מיד במשא ומתן - קריאה זו יוצאת היום (ג') מדיון דחוף שהתקיים בוועדת הבריאות בכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הגדיר את מצבם של המתמחים "כאוטי". "לא מקובל שמישהו יעמוד על הרגליים 26 שעות. זה בלתי אפשרי". אלאלוף דרש ממשרדי הבריאות ונציגי המתמחים לפתוח במשא ומתן אינטנסיבי. בנוסף, הורה למשרד הבריאות לדווח לוועדה בתוך חודש על התקדמות ביצירת פיילוט לקיצור משמרות המתמחים בבתי חולים נבחרים, עליו הוחלט ב-2012.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק: "השקענו בירידה במספר התורנויות של המתמחים: הוספנו 300 תקנים למערכת, 90 מהם כבר אוישו. ב-11% מכלל התורנויות יש מומחים שמחזקים את המענה לחולה. בנוסף, התחיל הקורס הראשון של עוזר רופא. העברת מקל ממשמרת למשמרת גם היא מסוכנת ואיכות ההתמחות חשובה לא פחות. זה גם אינטרס של הציבור, שהמתמחים יהיו מנוסים בטיפולים וניתוחים".

"עמדתי מול חולה כמו שיכור"

ד"ר אראל בוצ'ינסקי, מתמחה ויו"ר ארגון מרשם (המתמחים לרפואה) סיפר: "לפני שבוע וחצי, בארבע בבוקר, עמדתי מול חולה שקרס והכל התערפל לי בראש. הרגשתי כמו שיכור. עד שהאחות צעקה לי תתעורר. זו תחושה מאוד קשה. למדנו כל חיינו לטפל, אבל השיטה והעומס לא מאפשרים לנו לעשות את זה. לצערי הרב עד עכשיו לא היתה הידברות איתנו. אנחנו שומעים על הסכמים קיבוציים, פסקי דין, פיילוטים ועוד. האם זה צריך לעניין את הציבור? לנהגי משאית אסור לנהוג למעלה מ-12 שעות, איך ייתכן שרופא יהיה ער יותר מ-26 שעות כשהוא מטפל בחולים? רוב המדינות המערביות יורדות למשמרת של 12 עד 16 שעות. לא נהיה מוכנים ליותר מכך. חייבים גם מעקב ואכיפה. אנחנו שבעים מהסכמים שלא נאכפים".

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), התריעה כי לא ניתן לצמצם את משמרות המתמחים ל-16 שעות בשנתיים הקרובות לפחות. ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת), רופא במקצועו, אמר כי פיילוט קיצור השעות לבדו לא יפתור את הבעיה. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, קרא להקפיד על תנומות מתמחים במהלך המשמרת, באמצעות החלפה על ידי רופא נוסף.

ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) "מנצלים אתכם, המתמחים. איך ייתכן שעד היום הוספו רק 90 תקנים מתוך 300 ופיילוט שהוחלט עליו בשנת 2012 לא התחיל? על משרד הבריאות להבין שבעיית המתמחים חמורה יותר מבעיית הבמבה". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "קיצור תורנויות דורש תקנים בעלות 400 מיליון שקל. עלינו להפעיל מכבש לחצים במשרד האוצר על מנת שיאשר זאת". ח"כ מירב בן ארי (כולנו): "לא הכל זה משרד האוצר. למשרד הבריאות יש תקציב שהוא יכול לתעדף, במקום פרסומות על חטיפים".

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום